Witając przybyłych do Centrum Technologicznego gości, Tom Cavalco – VP International Sales w firmie Mark Andy powiedział: – Naszym celem jest zaprezentowanie najnowszych rozwiązań technologicznych, które miały swoją światową premierę podczas niedawnych targów Labelexpo Americas. Mamy nadzieję, że pomoże to lepiej zrozumieć naszą wizję biznesową oraz postrzeganie obecnych i prognozowanych trendów rynkowych w obszarze etykiet. Naszą odpowiedzią na nie jest najszybsza na rynku cyfrowa maszyna inkjetowa UV do produkcji etykiet – Mark Andy Digital Series HD HighSpeed 1200.
Wprowadzona na rynek podczas wspomnianych targów w Chicago, oferowana jest w dwóch wariantach szerokości wstęgi – 13- i 17-calowym (odpowiednio 330 mm i 430 mm). Drukuje z prędkością do 146 m/min. i rozdzielczością 1200 dpi, z wykorzystaniem nawet 8 kolorów. Jak podkreśla producent, „serce” maszyny – inkjetowy moduł drukujący może zostać zainstalowany w dowolnym miejscu platformy znanej z serii fleksograficznych maszyn Mark Andy – Performance Series. Tym samym znacząco zwiększono elastyczność potencjalnej konfiguracji zespołów uszlachetniających, które mogą znajdować się zarówno przed jak też za modułem cyfrowym. W efekcie maszyna jest dostępna w różnych wariantach – od bazowego „roll-to-roll” aż po w pełni hybrydowy, uwzględniający dekorowanie i wykańczanie w trybie inline.
Prezentując maszynę podczas specjalnego pokazu „na żywo”, Anthony Cotton – pełniący od niedawna funkcję European Sales Manager, odpowiedzialny za rynki Wielkiej Brytanii, Irlandii i Skandynawii, mówił m.in.: – Digital Series HD HighSpeed 1200 to obecnie najszybsza cyfrowa maszyna inkjetowa UV do produkcji etykietowej, jaka pojawiła się na rynku. Przesunęła ona jednocześnie punkt opłacalności w kontekście przenoszenia zleceń między technologie fleksograficzną i cyfrową, zwiększając wysokość nakładu opłacalną do zrealizowania w tej drugiej nawet o 60%.
Anthony Cotton wskazał jednocześnie na możliwość zastosowania na niej atramentu białego bądź przezroczystego (np. z myślą o drukach wymagających zabezpieczeń) przy pełnej prędkości urządzenia, zarówno w trybie monochromatycznym, jak i pełnokolorowym z wykorzystaniem danych VDP. Tym samym, jak dodał, zmianie ulega całkowita kalkulacja zwrotu z inwestycji (ROI) w tego rodzaju maszynę.
Pokaz maszyny został poprzedzony wystąpieniem Łukasza Chruślińskiego – European Sales Managera w firmie Mark Andy. Przeanalizował on i przedstawił obecne trendy rynkowe w kontekście różnych aplikacji etykiet i dopasowania się do nich producentów sprzętu, m.in. Mark Andy. Ich rezultatem, jak wskazywał, jest np. Digital Series HD HighSpeed 1200.
Łukasz Chruśliński wymienił szereg czynników wpływających na nasze codzienne życie, więc siłą rzeczy oddziałujących też na biznes: uwarunkowania geopolityczne, nowe prawodawstwo w obszarze opakowań czy coraz większy nacisk na wdrażanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. Wszystkie one stymulują zachowania konsumentów, a to z kolei – jak podkreślał – przekłada się na działania właścicieli marek i producentów sprzętu, także w obszarze R&D.
– Jednym z przykładów tego typu aplikacji są etykiety typu linerless – mówił Łukasz Chruśliński. – Popyt na nie wynika z rosnącej konsumpcji gotowych dań, także na wynos. Inny przykład wymuszający nowe rodzaje etykiet to międzynarodowa inicjatywa dotycząca oceny cyklu życia produktu, znana jako „cyfrowy paszport” (Digital Passport). To tylko dwa czynniki pokazujące, w jaki sposób będą wytwarzane opakowania przyszłości, ale też dotykające kwestii ich całego życia jako produktu – od fazy projektowania aż po recykling. Żyjemy i pracujemy w otoczeniu, w którym opakowanie nie spełnia już roli dekoracyjnej, ale jest postrzegane jako dzieło inżynierii.
Łukasz Chruśliński wskazał też na technologię RFID jako proces, który – choć nie nowy – przeżywa obecnie fazę rozkwitu za sprawą zmian w magazynowaniu i logistyce, ale też w handlu detalicznym. Także w tym obszarze, jak podkreślał, Mark Andy ma wiele do zaoferowania: – Od wielu lat bacznie obserwujemy trendy rynkowe i reagujemy na zachodzące zmiany, wprowadzając nowe, zaawansowane rozwiązania technologiczne. Większe zastosowanie automatyzacji w handlu detalicznym, wraz z redukcją czynnika ludzkiego, niemalże wymusza szersze zastosowanie systemów przetwarzania danych w czasie rzeczywistym, także po to by zredukować ilość generowanych odpadów. Tu wymienił pionierów rynkowych w kontekście powszechnego zastosowania technologii RFID – firmy Decathlon, Walmart czy Zara.
Kolejna część sesji technologicznej była poświęcona specjalistycznemu oprogramowaniu, tworzonemu we własnym zakresie przez Mark Andy. Poprowadził ją Ben Richardson, Product Manager ds. workflow i automatyzacji. Zaprezentował tu ProWORX – program rozwoju software’u prowadzony przez firmę i stale rozszerzany. Prezentując poszczególne elementy pakietu, wskazywał na ich główne zalety: możliwość monitorowania produkcji w czasie rzeczywistym i bieżącą analizę danych. Zademonstrował też nowej generacji sterownik DFE, dedykowany maszynom Mark Andy, oraz wprowadzone przez nią moduły zwiększające wydajność produkcji i optymalizujące zachodzące w niej procesy.
Jak podkreślał Ben Richardson, wprowadzenie na rynek tak szybkiej maszyny jak Digital Series HD HighSpeed 1200, nie byłoby możliwe bez odpowiedniego oprogramowania sterującego. W tym celu powstał ProWORX Digital Front End – bazujący na RIP-ie Harlequin i wykorzystujący moduł rastrowania, sterujący danymi stałymi i zmiennymi, drukowanymi z prędkością do 146 m/min. Ben Richardson wskazywał, że daje on operatorom właściwą kontrolę nad pracą całej linii druku hybrydowego, uwzględniając m.in. tworzenie profili ICC i dopasowywanie kolorów specjalnych.
– Oferując narzędzia dla etapu prepressu, kontroli druku i zbierania danych, ProWORX zapewnia lepszą kontrolę całego procesu, zwiększa jego automatyzację, a tym samym – wpływa na wyższą wydajność całej drukarni. Pakiet powstał, by zmaksymalizować rzeczywisty czas eksploatacji maszyn i zredukować ilość interwencji ręcznych. Jednocześnie oprogramowanie wspiera operatorów w procesach poprzedzających produkcję hybrydową np. wstępnej weryfikacji plików przed ich wydrukowaniem w technologii fleksograficznej, sztancowaniem i foliowaniem. Moduł ProWORX Analytics pozwala z kolei na monitorowanie pracy całego zakładu – wykorzystuje przy tym zaawansowane narzędzia, dając drukarniom wgląd w dane o wydajności i wykorzystaniu istniejącego parku maszynowego – stwierdził Ben Richardson.
Ben Richardson odniósł się też do etapu prepress i rynkowego trendu związanego z rosnącym zastosowaniem licznych danych SKU. Tu wskazał na nowy element pakietu ProWORX Label Suite, którego zadaniem jest uproszczenie procesu tworzenia kompleksowych prac, uwzględniających wiele kodów SKU i standaryzację workflow dedykowanego dostawie plików.
– Duża ilość prac niskonakładowych to sprawdzony sposób na osiągnięcie maksymalnego zwrotu z inwestycji w maszynę cyfrową. ProWORX Label Suite został zaprojektowany, by dostarczyć łatwo dostępne narzędzia i wyeliminować efekt tzw. wąskiego gardła na etapie prepress i poprawić wydajność w obszarze niskich serii, realizowanych w trybie on-demand – mówił Ben Richardson.
Spotkanie prasowe zwieńczyła sesja pytań i odpowiedzi, podczas której – zdalnie – z zebranymi w Warszawie gośćmi połączył się Duane Pekar – CEO firmy Mark Andy. Przedstawił on pokrótce wizję rynkową przyświecającą działalności Mark Andy wskazując, że wprowadzona na rynek nowa maszyna Digital Series HD HighSpeed 1200 jest najlepszym jej przykładem – firma chce bowiem rosnąć i rozwijać się wraz ze swoimi klientami, stymulować wspólne wzrosty i eksplorowanie nowych rynków.
Podsumowując wydarzenie Lena Chmielewska-Bontron, European Marketing Manager Mark Andy, mówi: – Edukacja i angażowanie firm z różnych obszarów rynku leży u podstaw naszego podejścia do spraw sprzedażowych i serwisowych. Niezależnie od tego, czy mówimy tu o uczniach i studentach kierunków poligraficznych, dziennikarzach branżowych mediów, naszych klientach czy partnerach technologicznych, w tym dostawcach. Wiedza to potęga, a my zawsze chętnie się nią dzielimy, by wspólnie kreować biznes, zgodnie z naszym nowym mottem: „Your Growth is Our Growth.
Więcej newsów z branży TUTAJ.