–
Świętujecie w tym roku 15-lecie działalności jako spółka Guapa Produkcja. Jak wyglądał Wasz początek?
Spółka Guapa Produkcja powstała w 2010 roku na mocnych i stabilnych fundamentach firmy Guapa, która swą działalność rozpoczęła jeszcze w latach 90. Był to czas szukania swego miejsca w biznesie i licznych eksperymentów. To pozwoliło nam na doskonałe rozeznanie rynku i dogłębną analizę dostawców. Może nie będę tu jakimś wyjątkiem, ale bywało różnie, były wzloty i upadki, jednak z każdej porażki wyciągaliśmy wnioski, by przekuć to w sukces. Tak naprawdę rynek i klienci wytyczyli nam szlak, na którym doskonale się odnaleźliśmy. Mądre zarządzanie i dynamiczne reakcje bez zbędnych emocji doprowadziły nas tu, gdzie teraz jesteśmy.
Na Waszej stronie internetowej piszecie: „Jesteśmy największym producentem artykułów kosmetyki samochodowej oraz gospodarstwa domowego w Polsce”. Jak wyglądała Wasza droga do tego miejsca?
Lata 90., kiedy to stawialiśmy pierwsze kroki w produkcji artykułów do sprzątania, stanowiły duży sprawdzian naszych możliwości. Nasze zaangażowanie w realizację założeń i dbałość o każdy szczegół pozwoliły nam zbudować stabilną pozycję na rynku europejskim. Postawiliśmy na sprawdzone kontakty, umacnialiśmy nasze relacje zarówno z klientami, jak i dostawcami. Uważamy, że to jest fundamentem w biznesie. Rozwijaliśmy też współpracę z sieciami handlowymi i hurtowniami w Unii Europejskiej. Wraz z naszymi partnerami biznesowymi dostarczaliśmy (i robimy to do teraz) często całe kolekcje nowo wykreowanych produktów, którymi są również rękawice, ścierki, mopy, zestawy do sprzątania i tradycyjne gąbki.
W latach 2014-2015 osiągnęliśmy intensywny wzrost sprzedaży, bo aż o 45%, dzięki czemu dynamiczny rozwój firmy trwa nadal. Stale wzbogacamy park maszynowy, unowocześniamy także linie produkcyjne i usprawniamy procesy w firmie. Codziennie zużywamy do 3 tys. m2 różnych materiałów i 360 km nici.
Zdobyte doświadczenie oraz wypracowana umiejętność błyskawicznego reagowania na zapytania od naszych klientów sprawiły, iż z całą pewnością możemy stwierdzić, że jesteśmy najszybszym dostawcą w Europie. Realizujemy prototypy produktów nawet w 24 godziny! Regularnie wykonujemy zlecenia na poziomie pół miliona gąbek. Wdrożyliśmy System Zarządzania Jakością ISO, byliśmy wielokrotnie audytowani przez naszych klientów z zagranicy, przeszliśmy pozytywnie audyt etyczny, uzyskaliśmy certyfikat FSC. Jednym zdaniem, dbamy o jakość i bezpieczeństwo naszej pracy, produktów, a przede wszystkim – pracowników.
Czy możecie wskazać przełomowy moment w Waszym biznesie?
Tak naprawdę wiele jest takich momentów i o każdym można by rozmawiać godzinami. Biorąc jednak pod uwagę skalę tego przełomu i wpływ na postrzeganie profilu naszej firmy, to była to budowa drukarni cyfrowej, która zmieniła funkcjonalność tworzonych przez nas produktów. Od tej pory nie były to już tylko artykuły do sprzątania, pielęgnacji czy detailingu, ale doskonałe, bo praktyczne nośniki marki klienta, nierzadko wiążące się z konkretną branżą. To natomiast otworzyło nam drogę do rozwoju naszej oferty o inne tekstylne produkty, już nie tylko do sprzątania.
No właśnie, Wasza oferta zmieniła się na przestrzeni tych 15 lat. Wydaje się niezwykle różnorodna. Proszę powiedzieć, jak prezentuje się dziś.
Zgadza się, nasza oferta produkcyjna jest obecnie bardzo zróżnicowana, chociażby ze względu na wspomnianą przeze mnie budowę drukarni. Na ten moment trzon naszej oferty to 7 grup asortymentowych z takich dziedzin, jak: motoryzacja, sport, wystrój wnętrz, moda, relaks i podróże, biuro, ale także profesjonalne sprzątanie. Cały czas jednak uzupełniamy ją o nowe pomysły.
Cenimy sobie niesztampowe rozwiązania, które nierzadko wymagają prawdziwej burzy mózgów, angażującej zasoby całego naszego zespołu, co często prowadzi do opracowania ciekawych i oryginalnych w swej formie rozwiązań. Dzięki elastycznemu podejściu do naszych partnerów, jak również otwartości na nowe sugestie i koncepcje pojawiające się na rynku, nasza oferta jest niczym żywy organizm, który rośnie i rozwija się wraz ze zmieniającymi się trendami. Poza tym nie chcemy zamykać się w obrębie stałych i powtarzalnych projektów i często sami wymyślamy produkty, bądź całe zestawy praktycznych artykułów, a czasami takie pomysły pojawiają się całkiem przypadkiem wymuszone niejako potrzebą chwili. Każde zlecenie jest dla nas ciekawe i inspirujące. Wiele dowiadujemy się o potrzebach zarówno klientów, jak i rynku.
Który produkt cieszy się wśród Waszych klientów największą popularnością i można go uznać za absolutny hit sprzedaży?
Bezsprzecznie jest nim gąbka samochodowa do szyb, która jest swoistą ikoną w branży motoryzacyjnej i staje się faworytem wśród personalizowanych produktów reklamowych! Kiedyś dominowały gąbki z irchy syntetycznej, rzadziej z naturalnej (z racji wysokiej ceny) i były używane praktycznie do wszystkiego: kokpitu, szyb, tapicerki.
Zmieniająca się funkcjonalność wnętrza samochodów, jak również stosowanie coraz to nowszych i szlachetniejszych materiałów w branży motoryzacyjnej, niejako wymusiło na nas szukanie rozwiązań, które sprawdzają się w każdych warunkach. Dzięki elastycznemu podejściu do tematu produkcji oraz potrzeb klienta, potrafimy uszyć gąbki z wielu różnych materiałów. Doskonała wiedza na temat ich funkcji oraz zastosowania pozwala nam tworzyć gąbki samochodowe wielofunkcyjne lub dedykowane do konkretnych zadań. Takie rozwiązanie sprawiło, że świetnie znalazły one swoje zastosowanie także w innych branżach – IT, domowej czy nawet sportowej! Natomiast możliwość ich personalizacji poprzez druk cyfrowy, jak również nadawanie różnych kształtów samej gąbki, daje nieograniczone możliwości tworzenia wyjątkowych i praktycznych gadżetów reklamowych.
Jakie konkretne cechy, wartości lub rozwiązania oferujecie, które sprawiają, że klienci wybierają właśnie Wasze produkty?
Naszą wizytówką jest i zawsze była zarówno wysoka jakość stosowanych materiałów, jak i staranność wykonania produktu końcowego. Przykładamy szczególną wagę do każdego detalu, często testując wyroby zanim trafią one do oferty, jak i w ręce klientów. Już na samym początku naszej działalności zdawaliśmy sobie sprawę z tego, jak ważna jest jakość oferowanych produktów, aby zaistnieć na rynku europejskim. A ta świadomość poparta była także licznymi komentarzami naszych partnerów i doradców biznesowych, którzy wywodzili się z branży modowej.
Co charakteryzuje zespół, który tworzy Waszą firmę? W jaki sposób podchodzicie do rozwoju i integracji członków załogi?
Guapa Produkcja tworzy zespół niezwykle kreatywnych i aktywnych ludzi. W każdym z nas jest też ziarnko szaleństwa, które pozwala nam na realizację często ciekawych i zwariowanych pomysłów, które poparte ogromnym doświadczeniem i zaangażowaniem przynoszą nierzadko fantastyczne efekty. Uwielbiamy też aktywnie spędzać czas, co przejawia się w podróżach, aktywności fizycznej, jak wspinaczka, udziały w maratonach, jazda na rowerze czy też motocyklach, a także taniec i działania charytatywne.
Niezwykle ważna w naszym zespole jest interakcja, którą bardzo często wzmacniamy wspólnymi wyjazdami integracyjnymi lub firmowymi imprezami, na których potrafimy się bawić i śmiać. To wzmacnia relacje i pozwala czuć się, jakbyśmy byli jedną dużą rodziną. Jest to dla nas bardzo istotne, gdyż zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważną częścią naszej działalności jest zespół – szczególnie na produkcji, od którego tak naprawdę najwięcej zależy. Taka interakcja sprawia, że z każdym w firmie znamy się osobiście, a to wpływa na bardzo pozytywną atmosferę. Dzięki temu wiemy, że zawsze możemy na siebie liczyć.
Bierzecie udział w wielu wydarzeniach targowych. Czy to jeden z czynników odpowiedzialnych za Wasz rozwój?
Targi oraz im podobne wydarzenia, jak roadshow czy prezentacje on-line są dla nas miejscem nie tylko spotkań i ciekawych dyskusji z klientami, ale też okazją do poznania nowych trendów, zaprezentowania „na żywo” naszych umiejętności, technik produkcji oraz nawiązania nowych relacji. Często też klienci zainspirowani tym, co widzą na stoisku, podsuwają nam nowe pomysły, które można omówić bez zbędnej zwłoki. Nierzadko poznajemy oferty i możliwości naszych dostawców, możemy przetestować nowe materiały, surowce czy też dodatki, które później wykorzystujemy w swojej ofercie. Nie będę także ukrywał, że sami też inspirujemy się ofertą konkurencji. Podsumowując, imprezy targowe są niezwykle cenne pod względem rozwoju naszej działalności, a co za tym idzie dostępnej oferty.
Czego można Wam życzyć, aby praca przynosiła jeszcze więcej sukcesów, satysfakcji i rozwoju?
Myślę, że najlepszym, czego można nam życzyć, to wytrwałości i konsekwencji w działaniu oraz aby nigdy nie opuszczał nas towarzyszący nam entuzjazm. To pozwoli nam na realizację założonych celów.
Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk
Piotr Stawny
Dyrektor handlowy w Guapa Produkcja, z którą związany jest od 2010 roku. Z wykształcenia jest filozofem i psychologiem. Szczęśliwy oraz dumny mąż i ojciec dwóch wspaniałych synów. Jego pasjami są muzyka i górskie wędrówki, ale chętnie też wybiera podróże motocyklowe.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.