Czym będzie żyła i z czym będzie mierzyć się branża PR w 2025 roku? Na pewno – z nadążaniem za rosnącymi oczekiwaniami klientów. Wychodzimy już poza doradztwo komunikacyjne, co akurat bardzo cieszy, bo mam wrażenie, że wiele firm nadal patrzy na PR przez archaiczny pryzmat produkowania materiałów prasowych i przekładania ich na publikacje medialne.
Tymczasem naszym zadaniem jest realizacja kompleksowych działań komunikacyjnych, które zrealizują strategiczne cele klientów. Rola PR Business Partnera wymaga dogłębnej analizy sytuacji rynkowej oraz branżowej, co pozwala na tworzenie skutecznych strategii odpowiadających na rzeczywiste potrzeby biznesowe. Kluczowe jest zrozumienie kontekstu, w jakim działa klient – zarówno na poziomie makroekonomicznym, jak i mikroekonomicznym – oraz zdolność do monitorowania i przewidywania zmieniających się warunków w obszarach takich jak technologie, prawo, ekonomia, customer experience czy otoczenie inwestycyjne. Jako doradcy musimy wspierać cele wymierne, które są kluczowe dla wzrostu, efektywności i rentowności firmy. Przykładowo, w branży IT, celem może być zwiększenie liczby wdrożonych systemów SaaS o 25% w ciągu roku, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pozyskania klienta (CAC) o 15%. Działania komunikacyjne powinny więc skupić się na budowaniu wizerunku eksperta, przyciąganiu nowych klientów oraz edukacji rynku, aby ułatwić proces sprzedaży i wdrożenia.
Musimy się szkolić, rozwijać, wychodzić poza PR na inne, tożsame dziedziny, a to przekłada się także na rosnące oczekiwania względem zatrudnianych przez nas pracowników. Pozyskanie i zatrzymanie talentów, zwłaszcza wśród młodych pokoleń obecnych i wchodzących na rynek pracy, jest sporym wyzwaniem. Z jednej strony mamy do czynienia z bardzo wartościowymi, świadomymi osobami, ale musimy pamiętać, że to też specjaliści z konkretnymi, rosnącymi oczekiwaniami i swoim własnym stylem pracy.
By pielęgnować firmowe talenty pracodawcy z branży PR muszą być – przede wszystkim – elastyczni, empatyczni i otwarci na niestandardowe, często mocno spersonalizowane rozwiązania oraz benefity. Nie mówiąc już o kreowaniu wartościowego, rozwojowego i przyjaznego środowiska pracy.
Mówiąc o konkretnych narzędziach i kanałach wykorzystywanych w branży PR, naturalnym hasłem, które pierwszy przychodzi do głowy jest AI. Ale o tym powiedziano już chyba w ostatnich miesiącach wszystko – zarówno w kontekście codziennego ułatwienia pracy, ale i ryzykach, jakie niesie za sobą masowe produkowanie contentu przy pomocy AI.
Patrząc na ten temat trochę szerzej, musimy w kolejnych miesiącach nadążać za rozwojem technologii, przekładać ją na codzienne działania i uwzględniać w narzędziach, które proponujemy klientom. W kolejnym roku na pewno będziemy stawiać na dywersyfikację i urozmaicenie formatów – w cenie nadal będzie content wideo, podcasty audio i wideo czy influencer marketing.
Przy czym, zwłaszcza w przypadku współpracy z influencerami, musimy pamiętać o autentyczności. Po latach masowej produkcji sponsorowanych treści użytkownicy są wyczuleni na nachalne przekazy reklamowe i zwracają coraz większą uwagę na weryfikację przekazywanych komunikatów pod kątem ich wiarygodności – co akurat nam PR-owcom dobrze wróży na kolejne lata.
Martyna Dziopak-Mroczka
Senior Account Manager w Good One PR
Menedżerka PR z ponad 12-letnim doświadczeniem – zarówno po stronie agencyjnym, jak i z ramienia klienta. Obecnie zarządza wrocławskim oddziałem Good One PR. Specjalizuje się w obszarze komunikacji korporacyjnej. Jest ekspertką od tzw. „trudnych” branż i sytuacji kryzysowych. W Good One PR pracowała dotychczas dla takich marek, jak: J.W. Construction, Intel, Kontigo, Wyjątkowy Prezent czy Coccodrillo. Koordynowała także zakończone sukcesem kampanie crowdinvestingowe dla marek Cydrownia, TRUE oraz dla Mazurskiej Manufaktury.
Więcej podsumowań można przeczytać TUTAJ.