–
Zapytacie, dlaczego w ten sposób, zamiast po prostu przesyłać dane z Google Search Console bezpośrednio do Looker Studio? Odpowiedź jest prosta – włączenie BigQuery do procesu daje istotne korzyści.
BigQuery pozwala na przetwarzanie ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym, co jest szczególnie ważne, jeśli witryna generuje wiele ruchu i raporty SEO obejmują dużą liczbę stron, słów kluczowych czy zapytań.
Dodatkowo GSC oferuje dane historyczne tylko z ostatnich 16 miesięcy, co ogranicza możliwość przeprowadzania długoterminowych analiz. W przypadku BigQuery przesłane dane mogą być przechowywane bez ograniczeń czasowych, co pozwala na analizowanie trendów i wyników na przestrzeni wielu lat.
Jak zatem w 5 prostych krokach zautomatyzować raporty SEO, oszczędzając czas i zwiększając dokładność analizy? Zacznijmy od podstaw – konfiguracji projektu w Google Cloud Console.
Aby rozpocząć, należy założyć nowy projekt w Google Cloud.
Musisz wiedzieć, że projekt Google Cloud jest objęty opłatami, a BigQuery należy włączyć zgodnie z instrukcjami. Usługa jest darmowa do określonego limitu (1 TB), ale po przekroczeniu dostępnej ilości danych i zapytań ponad darmowy limit, zostaną naliczone opłaty.
Drugim krokiem w procesie automatyzacji raportów SEO jest przygotowanie danych w Google Search Console.
Jest to kluczowy etap, ponieważ dane z GSC stanowią fundament analiz SEO. W tym kroku należy nie tylko uzyskać dostęp do narzędzia, ale także odpowiednio skonfigurować eksport danych, aby były gotowe do dalszego przetwarzania w BigQuery.
Upewnij się, że twoja strona internetowa została dodana oraz zweryfikowana w Google Search Console i że jesteś właścicielem usługi w narzędziu. Zweryfikowany właściciel ma pełny dostęp do danych.
Jeżeli nie posiadasz takich uprawnień to koniecznie zweryfikuj swoją witrynę. O tym, jak to zrobić, przeczytasz na oficjalnej stronie pomocy Search Console.
Po zweryfikowaniu własności, w pierwszej kolejności musisz przyznać Search Console dostęp do pobierania danych z projektu, który utworzyłeś w Google Cloud. W tym celu przejdź do swojego nowego projektu na console.cloud.google.com i do sekcji Administracja. Wybierz opcję Uprawnienia.
Przejdź do GSC i w ustawieniach ogólnych, (które znajdziesz w bocznym panelu po lewej stronie) wybierz Zbiorczy eksport danych. Tutaj należy wypełnić pola:
Po przejściu Dalej powinno pojawić się zielone okienko z informacją, że wszystko przebiegło pomyślnie. Pierwszy eksport danych rozpoczyna się w ciągu 48 godzin od konfiguracji w Search Console i obejmuje dane z dnia, w którym eksport został uruchomiony.
Podczas zbiorczego eksportu danych z Google Search Console do BigQuery w projekcie zostaną utworzone następujące tabele (nazwa zbioru danych: np. searchconsole):
– searchdata_site_impression – zawiera dane zagregowane według usługi.
Znajdują się w niej pola:
– searchdata_url_impression – zawiera dane zagregowane według adresów URL.
Znajdują się w niej pola:
ExportLog – zawiera informacje o każdym udanym eksporcie danych do jednej z powyższych tabel.
Looker Studio to zaawansowane narzędzie umożliwiające tworzenie interaktywnych raportów, charakteryzujące się prostą integracją z różnymi narzędziami Google, w tym z BigQuery.
Po zalogowaniu się do Looker Studio na to samo konto, na którym posiadasz dostęp do BigQuery, rozpocznij tworzenie nowego raportu.
Po otwarciu pustego szablonu raportu, kliknij w Dodaj dane i wyszukaj BigQuery na liście konektorów.
Dodaj projekt i wybierz konkretny zbiór danych i tabelę np. searchdata_url_impression. Po wybraniu odpowiedniej tabeli możesz zobaczyć podgląd danych.
Looker Studio automatycznie wykryje kolumny z tabeli BigQuery i wyświetli je w formie pól raportu.
Po połączeniu BigQuery jako źródła danych masz możliwość skonfigurowania różnych rodzajów wizualizacji.
Na pasku narzędzi Looker Studio wybierz typ wizualizacji, który chcesz utworzyć (np. tabela, wykres liniowy itp.), a następnie przypisz odpowiednie pola z BigQuery do tej wizualizacji.
W raporcie możesz przedstawić np. ogólne dane dotyczące wyświetleń, kliknięć, CTR witryny w wybranym okresie. Możesz je także porównać np. do poprzedniego roku.
Na wykresach możesz przedstawić np. ilość kliknięć rozłożoną w czasie.
A w tabelach sprawdzić, jakie frazy kluczowe generują kliknięcia konkretnych adresów URL.
Możliwości jest wiele. Prezentowanie danych w Looker Studio zamiast bezpośrednio w BigQuery, daje pełną swobodę personalizacji wyglądu raportów. Dzięki temu raporty stają się bardziej atrakcyjne wizualnie – możesz zmieniać kolory, czcionki, dodawać tytuły i inne elementy.
Największą zaletą jest interaktywność raportów. Za pomocą filtrów np. dat możesz analizować dane z określonego czasu. Co więcej, istnieje możliwość dodania zaawansowanych obliczeń, aby jeszcze lepiej dostosować raport do swoich potrzeb.
Anna Jurczyk-Wojnar
SEO Specialist.W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka podróży, aktywnego stylu życia oraz psów rasy border collie.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.