Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Social media: Podsumowanie 2024, prognozy na 2025 rok | Norbert Kilen, On Board Think Kong

Tiktokizacja mediów społecznościowych głównym trendem ubiegłego roku. Natomiast wśród wyzwań tego roku ekspert social mediów, Norbert Kilen, wymienia ekosceptyzm, kreację treści i adopcję rozwiązań AI.

 

Trend roku 2024 w social mediach

Moim zdaniem najważniejszym trendem 2024 roku jest tiktokizacja social mediów. Nie mam już pewności czy mówienie o „mediach społecznościowych” jest w ogóle uprawnione. Większość platform pokazuje treści spoza kręgu znajomych czy obserwowanych profili, króluje też pionowe wideo. W mniej lub bardziej przemyślany sposób wszystkie platformy zamieniają się w platformy rozrywkowe, zmierzają w kierunku TikToka.

Największy sukces roku 2024

Ciężko mówić mi o sukcesach „branży”, nie widzę jakichś spektakularnych wydarzeń, które można byłoby tak sklasyfikować. Ważniejsze są dla mnie sukcesy naszej agencji, On Board Think Kong (OBTK). Udało nam się wdrożyć wiele zmian, nowych technologii – weszliśmy np. mocno w automatyzację pewnych procesów agencyjnych. Jednocześnie rozpoczęliśmy kilka naprawdę świetnych projektów, a rok 2024 skończyliśmy z dobrym wynikiem, z fajnym, zgranym zespołem. Uważam, że to największe sukcesy.

Największy kryzys / wizerunkowa wpadka

Jeśli chodzi o kryzys, największy problem z punktu widzenia social media marketingu to sytuacja z TikTokiem. Zarzuty, zapowiedzi ograniczeń, a apogeum to walka w ogóle o obecność TikToka na rynku USA. Wszystko to ma niestety wpływ na postrzeganie TikToka i skłonność do budżetowania wydatków na TikTok przez marketerów. Zwłaszcza planujących dłuższe inwestycje, myślących nie tylko o podejściu kampanijnym.

AI w 2024 w social mediach

Mam wrażenie, że z fazy ekscytacji wchodzimy w fazę otrzeźwienia, realnych ocen. Ale bardzo powoli. AI to jednak temat mocno podgrzany, więc nadzieje i obawy związane z AI są już w szczytowych pozycjach i ciężko tu o racjonalny osąd. Dodatkowo w 2024 naprawdę dużo się działo wokół AI. Powstała masa narzędzi, pojawiały się nowe modele – niektóre zaskakująco dobre, inne mocno rozczarowujące. W zasadzie każdy nowy miesiąc przynosi coś nowego. Branża social media bardzo szybko sięgnęła po narzędzia AI. Są przez nas używane na każdym etapie prac nad komunikacją – od planowania i prac strategicznych, do kreacji, analityki wyników, optymalizacji działań. Mam nadzieję, że 2025 przyniesie racjonalizację w tym zakresie.

Trendy/ prognozy/wyzwania na 2025

Widzę kilka ważnych wyzwań, przed którymi w nadchodzącym roku staną marki. Jedno z nich to narastający ekosceptycyzm, podejrzliwe spojrzenie coraz większej części konsumentów na działania „prośrodowiskowe” firm. Poprzeczka idzie moim zdaniem w górę i marki muszą bardziej serio mierzyć się z tematami eko. Inne ważne wyzwanie, niezmiennie od kilku lat to kreacja treści. Rosnącą rolą kreacji jest dziś budowanie zasięgu. Ale jednocześnie (badanie SproutSocial) prawie 1/3 konsumentów ocenia treści produkowane przez firmy, które chcą wpisywać się w trendy i działać wirusowo jako „żenujące”. Zupełnie inne, choć równie ważne wyzwanie to adopcja rozwiązań AI, ich skuteczne wdrożenie w celu osiągnięcia rzeczywistych korzyści. Z badań naszej agencji wynika, że 85 procent konsumentów chce oznaczeń treści generowanych przez AI. Jednocześnie wiele firm widzi już, że generatywne modele wcale nie są rozwiązaniem wszystkich problemów kreacji. Włączenie AI w działania marketingowe to trudniejsze niż pisanie promptów pod generowanie postów socialowych.


social mediaNorbert Kilen

Od ponad 20 lat zajmuje się strategiami komunikacji. Autor artykułów i publikacji na temat nowoczesnego marketingu, współtwórca kampanii social media dla największych marek. LinkedIn: kliknij.

 


Więcej podsumowań można przeczytać TUTAJ.