Logo

Trade marketingTylko w OOH magazine

Ekologia w centrum uwagi. Jak zrównoważony rozwój napędza innowacje w branży POS? | Aleksandra Stankiewicz, ATS Display

Na przestrzeni lat materiały POS stały się nieodzownym elementem strategii biznesowej wielu marek. Ewoluowały od prostych standów, służących wsparciu sprzedaży i ekspozycji produktu, do innowacyjnych narzędzi, realnie wpływających na decyzje zakupowe. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie indywidualne rozwiązania dostosowane do ich potrzeb, oczekując tym samym, że wykorzystywane do produkcji materiały będą spójne z wartościami zrównoważonego rozwoju. Zatem jak ekologiczna produkcja wpływa na przyszłość branży i środowisko?

Zmieniające się oczekiwania konsumentów

Rozwój technologii pociągnął za sobą nieuniknione zmiany, także w branży materiałów POS. Nadciągająca ekologiczna rewolucja faktycznie wpływa na przyszłość tego sektora, wyznaczając nowe standardy w zakresie designu, redefiniując tym samym sposób, w jaki marki komunikują się z konsumentami. Współcześni klienci coraz częściej zwracają uwagę na proekologiczne działania firm, co sprawia, że kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem stają się biznesowym priorytetem. Z kolei „zrównoważony rozwój” dawno temu przestał funkcjonować w przestrzeni publicznej już tylko jako modne hasło, a potrzeba wdrażania sprzyjających naturze rozwiązań stale rośnie. Zwiększające się dziś wymagania konsumentów wobec globalnych marek obejmują przejrzystość procesów produkcyjnych, etykę biznesu i odpowiedzialność ekologiczną, konsekwentnie wpływając na cały łańcuch dostaw, którego częścią jest też ATS Display. W odpowiedzi, jako producent permanentnych materiałów POS, firma ATS Display przekazuje te oczekiwania dalej, dbając o to, aby partnerzy biznesowi przestrzegali zasad gwarantujących odpowiedzialność na każdym etapie łańcucha dostaw procesu zaopatrzeniowego.

ATS DISPLAY

Zrównoważone innowacje w branży POS

Zrównoważone innowacje w produkcji materiałów POS, takie jak wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu, energooszczędne technologie czy biodegradowalne tworzywa, zyskują na popularności. Wartość dbałości o ekosystem nie ogranicza się jedynie do samego produktu, lecz obejmuje również sposób jego reklamy. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w postępującym zapotrzebowaniu na materiały POS o zrównoważonym profilu. Nowe standardy obejmują również minimalizację śladu węglowego, optymalizację zużycia energii oraz wody. Fundamentalnym elementem staje się pełna transparentność, gdzie zarówno producenci, jak i dostawcy, zobligowani są do otwartej komunikacji o swoich proekologicznych działaniach.

Działania ATS Display na rzecz zrównoważonego rozwoju

Działania firmy ATS Display koncentrują się nie tylko na ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko, ale również promowaniu etycznych rozwiązań w codziennych procesach produkcyjnych. W maju 2023 roku firma wprowadziła na rynek aplikację ATS ASSEMBLY QR, która umożliwia elektroniczne odczytywanie instrukcji montażu produktów w formacie PDF, poprzez skanowanie unikalnych kodów QR umieszczanych na opakowaniach. Z myślą o ograniczeniu zużycia papieru, innowacyjne rozwiązanie przyczynia się do ograniczenia śladu węglowego oraz oszczędności wody.

Nasza firma wyróżnia się zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, co potwierdzają osiągane wyniki w corocznej ocenie EcoVadis – globalnej platformie ratingowej, oceniającej działania firm w obszarach społecznym, etycznym, zarządzania łańcuchem dostaw i ochrony środowiska. EcoVadis zrzesza blisko 90 tys. firm na całym świecie.

Od 2021 roku korzystamy z paneli fotowoltaicznych, instalacji złożonej ze 158 paneli zamontowanych na dachu budynku. Tylko w 2023 roku dzięki temu uzyskano ponad 40 tys. kWh, a nadwyżkę wynoszącą ponad 5 tys. kWh sprzedano do sieci.

ATS DISPLAY

Zapewnienie etycznych standardów

W 2022 roku ATS Display uzyskał licencję FSC® o numerze FSC-C177133, przyznawany przez Forest Stewardship Council® – międzynarodową organizację non profit, certyfikującą lasy oraz produkty z drewna i papieru. Certyfikat oparty na kontroli łańcucha dostaw gwarantuje, że pozyskiwane drewno pochodzi z odpowiedzialnie zarządzanych źródeł, spełniając tym samym ścisłe międzynarodowe standardy ochrony środowiska.

Certyfikacja FSC® oraz obecność na platformach takich jak EcoVadis, stanowią tylko część proekologicznych działań naszej firmy. Sedex – globalna platforma umożliwiająca wymianę informacji dotyczących zgodności z etycznymi standardami produkcji, wspiera przede wszystkim zarządzanie dostawcami i minimalizowanie ryzyka w łańcuchu dostaw. Będąc członkiem Sedex w grupie dostawców (Grupa B), regularnie poddajemy się audytom SMETA 4P, tym samym konsekwentnie realizując procesy samodoskonalenia zawarte w Planie Działań Naprawczych (Corrective Action Plan Report) przekazywanym przez audytorów. Firma jest świadoma znaczenia udziału w procesie, który przyczynia się do redukcji ryzyka związanego z działalnością biznesową.

Ekologiczne rozwiązania w praktyce

W kontekście działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, angażujemy się w odpowiedzialną produkcję, opartą na wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu. Działania takie jak eliminacja zużycia tworzywa PCV z procesów produkcyjnych i zastąpienie go bardziej przyjaznymi dla środowiska surowcami, takimi jak: tworzywo PET, metal czy papier, świadczą o konsekwentnym wdrażaniu procesów mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.

Przedsiębiorstwa inwestujące dziś w ekologiczne materiały i zasoby stawiają na długoterminowy rozwój, dostosowując się do globalnych zmian na rynku. ATS Display od 2006 roku stosuje System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001, co pozwala na efektywne zarządzanie procesami, w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Certyfikacja ISO 9001:2015 wspiera firmę w minimalizowaniu wpływu na środowisko, promując podejście oparte na analizie ryzyka i optymalizacji zasobów. Wkrótce można spodziewać się ewolucji działań w zakresie produkcji na większą skalę, a firmy podnoszące swoje kompetencje w obszarze proekologicznych innowacji, zyskają przewagę.

Podejmujemy też inne kluczowe inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, o których warto wspomnieć. Firma aktywnie korzysta z odnawialnych źródeł energii, takich jak instalacja fotowoltaiczna, która dostarcza blisko 13% zapotrzebowania na energię elektryczną, co w istocie przekłada się na ograniczenie produkowanego śladu węglowego. Oprócz tego, wśród działań podjętych przez ATS Display, nie może zabraknąć polityki gospodarowania wodą, której celem jest minimalizacja zużycia wody do celów bytowych i w procesach produkcyjnych poprzez nowoczesne narzędzia, takie jak system zamkniętego obiegu wody czy wykorzystywanie sprężonego powietrza w procesach przygotowania powierzchni wyrobów przed nałożeniem powłok malarskich.

Firma co roku na swojej stronie internetowej publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju, w którym dzieli się szczegółowymi danymi na temat zużycia energii, wody oraz innych aspektów wpływających na środowisko, podkreślając swoje zaangażowanie w transparentność i ciągłe doskonalenie działań proekologicznych.

ATS DISPLAY

Przyszłość branży a zrównoważony rozwój

Najbliższe prognozy rynkowe wskazują, że w nadchodzących latach zrównoważony rozwój będzie jednym z kluczowych czynników kształtujących przyszłość branży POS. Przykłady firm wprowadzających na rynek prośrodowiskowe materiały POS są coraz liczniejsze. Innowacyjne metody produkcji, jak permanentne rozwiązania modułowe z wymiennymi, personalizowanymi panelami zawierającymi komunikaty na potrzeby różnych kampanii czy projektowanie i modelowanie 3D, optymalizujące kształty konstrukcji materiałów POS, pozwalają na minimalizację zużycia surowców, jednocześnie oferując znacznie większą dowolność i elastyczność w projektowaniu. Modelowanie i projektowanie w trójwymiarze stanowi przykład kompilacji kreatywności, funkcjonalności i dbania o środowisko. Zrównoważony rozwój staje się nie tylko standardem w branży POS, ale przede wszystkim łączy efektywność produkcji z odpowiedzialnością za środowisko.


ATS DISPLAY Aleksandra StankiewiczAleksandra Stankiewicz
Asystenka w Dziale Administracji ATS Display.

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej o specjalizacji marketing internetowy. Obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich z zarządzania i przywództwa w języku angielskim. Posiada doświadczenie jako freelancer w obsłudze kanałów social media dla kilku wydawnictw, co pozwoliło jej rozwinąć umiejętności komunikacyjne i kreatywne. Na swoim stanowisku w ATS Display łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi kompetencjami organizacyjnymi. W wolnym czasie interesuje się tworzeniem ceramiki.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.