W najnowszej kampanii połączyliście światy motoryzacji i finansów. Co one mają ze sobą wspólnego?
M.S.B.: Na pierwszy rzut oka to odległe światy, ale tak naprawdę łączy je więcej niż mogłoby się wydawać. Zarówno samochód, jak i karta kredytowa to narzędzia dające nam swobodę i możliwości, ale wymagające odpowiedzialnego użytkowania. Tak jak nie siada się za kierownicę bez kursu, tak przed świadomym korzystaniem z karty warto poznać jej zasady działania. Dlatego postanowiliśmy stworzyć kampanię edukacyjną opartą na tej analogii.
B.K.: Zależało nam na pokazaniu, że karta kredytowa – podobnie jak auto – może być wsparciem w codziennym życiu i sytuacjach awaryjnych. Ale tak samo jak nieostrożna jazda może skończyć się mandatem, tak nieprzemyślane korzystanie z karty może generować koszty. W kampanii uczymy, jak tego uniknąć.
Jakie działania wchodzą w skład projektu „Szkoła jazdy z kartą kredytową”?
M.S.B.: Punktem wyjścia do wszystkich działań stało się ogólnopolskie badanie przeprowadzone na reprezentatywnej grupie młodych Polek i Polaków (18-30 lat). Sprawdziliśmy ich wiedzę oraz skojarzenia z kartami kredytowymi. Wyniki pokazały nam, że wciąż powielane są stereotypy, a co za tym idzie dostrzegliśmy konieczność edukacji w tym obszarze. Zorganizowaliśmy niestandardowe spotkania z dziennikarzami – w aucie, w stylu jazdy próbnej – gdzie doradcy banku rozmawiali o kartach kredytowych w nieformalnej atmosferze. Całość wspierały działania w mediach społecznościowych oraz kampania PR w mediach lifestylowych.
B.K.: Kampania opiera się na trzech filarach: edukacja, komunikacja i doświadczenie. Stworzyliśmy cykl trzech filmów edukacyjnych na Instagramie, we współpracy z ekspertką od finansów Justyną Kik (@prostefinanse) i dziennikarzem motoryzacyjnym Łukaszem Bąkiem (@lukaszbak_caroseria), w których tłumaczymy zasady odpowiedzialnego korzystania z karty przez pryzmat… jazdy samochodem.
Kampanię promowaliście na kilku największych platformach społecznościowych. Gdzie uzyskaliście największą widoczność?
B.K.: Największe zaangażowanie i zasięgi osiągnęliśmy na Instagramie. Format reelsów z influencerami był naturalny, dynamiczny i atrakcyjny wizualnie – świetnie sprawdził się w komunikacji z młodszą grupą odbiorców. Do tego kampania pojawiła się też na Facebooku, gdzie wzmacnialiśmy przekaz edukacyjny i produktowy oraz na LinkedInie, na którym wzbudziła duże zainteresowanie w branży.
Wyświetl ten post na Instagramie
Wspomnieliście, że na potrzeby kampanii zrealizowaliście badanie opinii o wiedzy o karcie kredytowej. Pokazało ono, że wciąż krąży wiele mitów w tym temacie. Proszę podzielić się nimi z naszymi czytelnikami.
M.S.B.: Najbardziej utrwalony mit to ten, że karta kredytowa zawsze prowadzi do zadłużenia – tak uważa ponad 30% badanych. Tymczasem prawda jest taka, że odpowiednio używana może w ogóle nie generować kosztów, a wręcz daje szansę na zbudowanie pozytywnej historii kredytowej.
B.K.: Dokładnie, a panuje przekonanie, że karta obniża zdolność kredytową – w rzeczywistości, jeśli jest regularnie spłacana, może ją zwiększać. Do tego wiele osób nadal myśli, że karty wiążą się z ukrytymi opłatami. A przecież wiele z nich – np. jak naszą kartę Mastercard Standard – można mieć za 0 zł przez 2 lata, pod warunkiem spełnienia prostych warunków.
Jakie są kluczowe zasady odpowiedzialnego korzystania z kart kredytowych?
M.S.B.: Przede wszystkim: terminowa spłata – najlepiej całości zadłużenia w okresie bezodsetkowym. W przypadku karty kredytowej to aż 56 dni, w innych formach płatności odroczonych to zwykle tylko 30 dni. Warto monitorować wydatki w aplikacji mobilnej GOmobile, w której można ustawić automatyczne powiadomienia czy nawet spłaty. Raczej unikać wypłat gotówki z bankomatu – bo to będzie dodatkowym kosztem. I pamiętać, że karta to nie „dodatkowe pieniądze”, tylko narzędzie ułatwiające zarządzanie budżetem.
B.K.: Karta kredytowa świetnie sprawdza się w awaryjnych sytuacjach – ale kluczem jest odpowiedzialność. Tak jak w samochodzie nie jedziemy na czerwonym, tak z kartą nie przekraczamy limitu i nie zapominamy o spłacie.
„Szkoła jazdy z kartą kredytową” to nie jest Wasz jedyny projekt edukacyjny, prawda?
B.K.: To prawda. Od lat prowadzimy program „Misja Edukacja”, w ramach którego powstały m.in. „Misja Kieszonkowe” czy „Misja Oszczędzanie” – skierowane do dzieci, rodziców i nauczycieli. Do tej pory wzięło w nich udział ponad 70 tysięcy uczniów i dwa tysiące nauczycieli.
M.S.B.: Realizowaliśmy też kampanię społeczną #CoZTąKasą razem z Fundacją Włączeni Plus – o finansach w związkach. Zawsze staramy się mówić o pieniądzach prostym językiem, który buduje zaufanie. „Szkoła jazdy z kartą kredytową” to naturalna kontynuacja naszej edukacyjnej misji – tym razem skierowana do młodych dorosłych.
Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk
Michalina Słupska Benesz
P.o. menadżerka zespołu ds. PR
Od 9 lat zawodowo związana z branżą PR i marketingiem, z doświadczeniem w realizacji kampanii wizerunkowych i produktowych, a także w budowaniu strategii komunikacyjnej i sprzedażowej. Absolwentka public relations i marketingu medialnego na Uniwersytecie Warszawskim oraz zarządzania marketingowego na Akademii Leona Koźmińskiego. W Banku BNP Paribas odpowiada za budowanie pozytywnego i eksperckiego wizerunku banku w mediach. Pasjonatka autentycznego contentu i projektów, które łączą biznes z odpowiedzialnością społeczną.
Błażej Kobus
Menadżer zespołu Social media
Od blisko 9 lat związany z branżą finansową, w ostatnich latach działa w świecie mediów społecznościowych. Odpowiada za budowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku Banku BNP Paribas w dynamicznym środowisku social mediów. W swojej pracy zajmuje się nie tylko strategią i analizą, ale przede wszystkim kreatywnym podejściem do komunikacji i budowania relacji z odbiorcami. Absolwent SGH w Warszawie i University of Amsterdam. Doświadczenie zawodowe zdobył zarówno w Polsce, jak i w Wielkie Brytanii.
Więcej materiałów o podobnej tematyce TUTAJ.