Zaskakujący obraz Pokolenia Z, jaki wyłania się z badania, pokazuje grupę pracowników, która jest mniej lojalna, ale jednocześnie ma bardzo sprecyzowane oczekiwania. Niski poziom zaangażowania (39%) nie idzie w parze z krytycyzmem wobec firmy. Wręcz przeciwnie, wskaźnik eNPS (Employee Net Promoter Score), mierzący skłonność do polecania pracodawcy, jest w tej grupie dodatni (+3), podczas gdy dla ogółu pracowników jest ujemny (-6). To sugeruje, że młodzi pracownicy, jeśli ich potrzeby są zaspokojone, mogą stać się ambasadorami marki, nawet jeśli nie wykazują tradycyjnie rozumianego przywiązania do firmy.
– Te wyniki to wyraźny sygnał dla pracodawców. Pokolenie Z nie jest nielojalne dla zasady. Ich lojalność jest warunkowa i oparta na autentycznym doświadczeniu, a nie na samej umowie o pracę. Jak pokazuje nasz raport, aż 45% z nich jest gotowych zmienić pracę za podobne wynagrodzenie, co oznacza, że szukają czegoś więcej niż pieniędzy: sensu, rozwoju i kultury organizacyjnej zgodnej z ich wartościami. Firmy, które to zrozumieją, zyskają nie tylko pracownika, ale i ambasadora – mówi Monika Łęska Ph.D., Marketing Manager w Praca.pl.
Raport podkreśla również, że dla „Zetek” praca to ścieżka eksploracji, a nie awansu liniowego. Aż 57% z nich uważa, że częste zmiany pracy zwiększają szansę na znalezienie idealnego zatrudnienia, w porównaniu do zaledwie 37% w całej populacji. Równie istotne są dla nich granice między życiem zawodowym a prywatnym. Przedstawiciele Gen Z znacznie rzadziej pracują w nadgodzinach (22% vs 30% ogółem) i w weekendy (22% vs 31% ogółem). Co znamienne, żaden z respondentów z tej grupy nie deklaruje zabierania pracy na wakacje (0%).
– Kluczowe jest zrozumienie, że dla Zetek praca to element szerszej ścieżki rozwoju osobistego. Rzadziej niż ogół zgadzają się z wartościami swojej firmy (57% vs 64%), co pokazuje, że pracodawcy muszą włożyć więcej wysiłku w budowanie autentycznej kultury organizacyjnej. To pokolenie nie oczekuje benefitów, które mijają się z ich potrzebami, ale realnego wpływu, elastyczności i możliwości bycia sobą w miejscu pracy – komentuje Agnieszka Radomska, Head of Research w Experience Institute.
Cały raport jest dostępny pod tym linkiem.
Więcej newsów z branży TUTAJ.