Wartość polskiego rynku elektroniki użytkowej przekroczyła w ubiegłym roku 44 mld zł[1], a platformy z tej branży mają najwyższy, sięgający 15 proc. udział w całym kanale e-commerce[2]. M.in. z tego powodu, rynek SEO dla platform e-commerce sprzedających elektronikę użytkową to klasyczny przykład „czerwonego oceanu” – przestrzeni intensywnej konkurencji, w której samo pojawienie się w wynikach wyszukiwania nie wystarcza, by zaistnieć w świadomości klienta. Kluczowe frazy są mocno nasycone, a walka o widoczność sprowadza się nie tylko do jakości treści, ale również do technicznej optymalizacji, autorytetu domeny oraz zdolności do reagowania na zmiany algorytmu Google. Wysokie koszty pozyskania ruchu organicznego, sprawiają, że bez precyzyjnie zaplanowanej strategii – opartej na analizie intencji zakupowych, sezonowości i zachowań użytkowników – nawet największe marki mogą pozostać niewidoczne.
W 2022 roku Komputronik podjął decyzję o szeroko zakrojonej transformacji cyfrowej, obejmującej m.in. rozwój i optymalizację procesów zakupowych i dynamiczny rozwój widoczności organicznej. Na podstawie wewnętrznych analiz i danych o zachowaniach zakupowych klientów, Komputronik wypracował strategiczne obszary priorytetowe dla SEO, które następnie były rozwijane we współpracy z partnerem technologicznym – Vestigio – istniejącą od ponad 11 lat agencją SEO, specjalizującą się w pozycjonowaniu stron z wykorzystaniem narzędzi AI. Głównym celem planowanych działań było zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce, rozwój wartościowych treści produktowych oraz zwiększenie konwersji w kanale online.
– Realizacja działań SEO w e-commerce to zawsze wyzwanie — tym bardziej w naszej bardzo konkurencyjnej branży elektroniki użytkowej. Dodatkową trudnością było równoległe wdrażanie rozwiązań zarówno na dotychczasowej platformie, jak i na nowej wersji sklepu uruchamianej w trakcie współpracy. Od początku nasz wewnętrzny zespół SEO i content marketingu aktywnie współpracował z Vestigio, wspólnie planując i wdrażając działania optymalizacyjne oparte o analizy potrzeb naszych klientów i priorytetów biznesowych. Dzięki temu już po kilku miesiącach widzieliśmy znaczący wzrost widoczności, ruchu oraz zainteresowania ofertą produktową, co przełożyło się także na wyniki sprzedaży. Wiemy jednak, że SEO to proces długofalowy, a przed nami kolejne etapy dalszej optymalizacji, które zrealizujemy wspólnie z partnerem – mówi Mikołaj Krawczyk, Head of SEO w Komputronik S.A.
Współpraca Komputronik i agencji Vestigio rozpoczęła się w marcu 2024 roku. Stworzona wspólnie strategia SEO zakładała osiągnięcie ambitnych celów, w tym zwiększenie widoczności w top 3 i top 10 dla najbardziej wartościowych fraz w branży, w której działa marka. Eksperci Vestigio wraz z zespołem specjalistów SEO z Komputronik ustalili najważniejsze dla biznesu kategorie oraz związane z nimi frazy kluczowe o najwyższym potencjale. Istotna dla efektów była również analiza rzeczywistych potrzeb obecnych i przyszłych klientów marki – to właśnie one stały się podstawą do stworzenia przydatnych, wartościowych treści ofertowych.
Działania polegające m.in. na optymalizacji technicznej strony, poprawie jej funkcjonalności, realizacji strategii linkbuildingowej i content marketingowej zgodnie z założeniami semantycznego SEO pozwoliły na osiągnięcie dynamicznego wzrostu już po nieco ponad 2 miesiącach od startu kampanii. Rok współpracy przyniósł efekty w postaci wzrostu liczby fraz w top 3 o 51 proc., a w top 10 – aż o 94 proc. Komputronik.pl_Wzrost widoczności fraz w top 3 i top 10_źródło Senuto
Paweł Izdebski z Vestigio wyjaśnia, że to właśnie czołowe pozycje w wyszukiwarce mają największe znaczenie dla realizacji celów biznesowych firm działających w branży ecommerce.
– Zdecydowana większość użytkowników wyszukiwarki klika w wyniki wyświetlane na pierwszych trzech pozycjach wyników organicznych. Część przegląda także strony znajdujące się na dalszych pozycjach pierwszej dziesiątki, a wszystko to, co znajduje się dalej, w zasadzie nie przekłada się na ruch na stronie. To oczywiście się zmienia, wraz z pojawieniem się AIO na stronach wynikowych Google. Tym bardziej cieszymy się, że dzięki przemyślanej strategii osiągnęliśmy na przestrzeni roku 94 proc. wzrost widoczności strony klienta w TOP 10 i 51 proc. w TOP 3. Jest to najwyższy wyniki na tle jego głównych konkurentów, którzy w tym samym okresie zwiększyli liczbę słów w TOP 3 maksymalnie o 24 proc., a w jednym przypadku został odnotowany nawet 29 proc. spadek. W TOP 10 było to maksymalnie 23 proc. wzrostu. W rezultacie zwiększyliśmy rozpoznawalność platformy naszego klienta właśnie na tych najwyższych pozycjach. Spośród największych firm sprzedających elektronikę użytkową Komputronik.pl wrócił na branżowe podium i znajduje się aktualnie na trzecim miejscu pod względem liczby fraz w top 3 – mówi Paweł Izdebski, Head of Client Service z Vestigio.
Ekspert dodaje, że wzrosty dotyczyły konkretnych, ważnych dla klienta fraz kluczowych.
– Założeniem nowej strategii SEO dla marki Komputronik był wzrost widoczności przede wszystkim na frazy wyszukiwane przez potencjalnych klientów. Wraz ze specjalistami in-house Komputronika zrealizowaliśmy działania, które doprowadziły do dynamicznego wzrostu i do pożądanego poziomu widoczności, a następnie jego stabilizacji, podczas gdy inne firmy z tej branży odnotowują naprzemiennie wzrosty i spadki widoczności. To jednak dopiero początek dalszej drogi, a przed nami kolejne wyzwania związane z umacnianiem pozycji marki Komputronik.pl na rynku – podsumowuje Paweł Izdebski, Head of Client Service z Vestigio.
Więcej newsów z branży TUTAJ.