Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Jak skutecznie wykorzystać AI w SEO i content marketingu? | Patryk Błachnio, Fabryka Marketingu

AI na dobre zagościło już w internecie, a SEO nie stanowi tutaj wyjątku. Wprost przeciwnie, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji można usprawnić wiele procesów – od automatyzacji researchu, poprzez analizę semantyczną, aż po monitorowanie pozycji fraz.

AI redefiniuje sposób, w jaki pracujemy nad widocznością stron w wyszukiwarkach, dlatego w tym artykule przedstawiam najważniejsze narzędzia, z których korzystam na co dzień w swojej pracy.

Czy wyczerpują one listę możliwości? Z całą pewnością nie, ale wybrałem kilka rozwiązań, które w mojej opinii sprawdzają się teraz najlepiej i które mogę z czystym sercem polecić w codziennej praktyce SEO.

ChatGPT – podstawowe narzędzie AI dostępne na rynku

ChatGPT to codzienny partner w pracy, który oferuje wszechstronność (nawet w swojej podstawowej, darmowej wersji), a możliwości jego zastosowania są wręcz nieograniczone – od pomocy przy tworzeniu treści, poprzez generowanie pomysłów, aż po szybkie odpowiedzi na pytania techniczne czy koncepcyjne.

Dzięki łatwej dostępności i ogromnym możliwościom, ChatGPT to fundament pracy każdego specjalisty SEO wykorzystującego AI.

OpenAI (twórca ChataGPT) oferuje na ten moment 7 modeli, które różnią się między sobą złożonością i możliwościami. Jednak nawet model 4o mini, który jest dostępny bezpłatnie dla wszystkich, może znacząco wspomóc codzienną pracę.

Jak? Skupię się na wspomnianych wyżej przykładach.

Tworzenie i optymalizacja treści

ChatGPT może wygenerować szkice artykułów, meta opisy, nagłówki H1-H3, a nawet proste opisy produktów. I chociaż te treści wymagają dalszej pracy (np. korekty językowej), to proces staje się szybszy.

seo

Na przykład: na podstawie kluczowej frazy „jak skutecznie sprzedawać w internecie?”, ChatGPT tworzy zarys artykułu z logiczną strukturą, proponując również page title i CTA.

Wsparcie przy analizie słów kluczowych

Choć ChatGPT nie zastępuje dedykowanych narzędzi jak Ahrefs czy Keyword Insight, o których wspomnę w dalszej części, bywa pomocny w weryfikacji intencji użytkownika. Może też zaproponować powiązane słowa kluczowe lub podzielić je tematycznie.

Na przykład: ChatGPT zapytany o semantyczne warianty frazy „kurs SEO online”, może zaproponować m.in. „nauka pozycjonowania”, „szkolenie z optymalizacji” czy „jak zacząć z SEO?”.

Automatyzacja codziennych zadań

ChatGPT można wykorzystać do automatyzacji powtarzalnych, ale czasochłonnych działań. Trzeba je wykonywać, aby firma sprawnie działała, ale jednocześnie takie czynności odciągają ludzi od „ważniejszych” zadań. Z AI można to usprawnić. Warto przygotować sobie dedykowanego GPTs’a do każdego z zadań.
Na przykład: przygotowywanie szablonów opisów produktów, FAQ dla klientów czy nawet podsumowań raportów.

Szybki partner w burzy mózgów

Mogłoby się wydawać, że SEO to jest taką dziedziną marketingu, w której plan działania jest sztywno ustalony. Nic bardziej mylnego – SEO często wymaga kreatywnego podejścia, szczególnie przy tworzeniu content planów. I ChatGPT okazuje się tutaj bardzo pomocny.

Na przykład: ChatGPT sprawdza się jako szybkie wsparcie w wymyślaniu tematów blogowych, lead magnetów, a nawet treści na social media.

Claude – Twój partner w kodowaniu i automatyzacji SEO

Claude może nie jest tak powszechnie rozpoznawalny jak ChatGPT, ale dla wielu zaawansowanych użytkowników SEO jest jednym z ciekawszych narzędzi AI – zwłaszcza w kontekście automatyzacji i tworzenia zaplecza technicznego.

Claude może wykonywać podobne zadania jak ChatGPT – na czele z generowaniem treści – ale ja chcę skupić się na trochę innym aspekcie, czyli automatyzacji SEO.

To narzędzie pozwala m.in. na:

  • efektywne budowanie skryptów do automatycznego pozyskiwania danych,
  • raportowanie,
  • łączenie usług poprzez API,
  • analizę treści.

Dodatkowo świetnie radzi sobie z dłuższymi i skomplikowanymi promptami, co sprawia, że wychodzi poza ramy zwykłego narzędzia do pisania, a staje się bardziej technicznym partnerem każdego SEO-owca.

seo

Jak Claude przydaje się w codziennej pracy?

Na przykład: Claude potrafi stworzyć skrypt w Pythonie, który łączy się z API Google Search Console, grupując dane według intencji użytkowników i generując automatyczny raport z sugestiami optymalizacji.

Oczywiście możliwości jest znacznie więcej, w tym chociażby:

  • analiza nagłówków konkurencji,
  • debugowanie i optymalizacja kodu,
  • zrozumienie danych i kontekstu biznesowego.

Dobry SEO-wiec nieustannie balansuje pomiędzy treścią a technologią i Claude okazuje się tutaj niezwykle przydatny. Sprawdza się szczególnie wtedy, gdy potrzebuję stworzyć coś „własnego” – czy to skrypt, raport, czy cały system automatyzacji pracy SEO.

Jest to więc wybór dla tych osób, które chcą wejść głębiej w warstwę techniczną optymalizacji.

Perplexity – research do artykułów i brief dla copywriterów

Perplexity to nowoczesna wyszukiwarka oparta na AI, która wykracza poza standardowe wyniki Google – analizuje, syntetyzuje i porównuje dane, dostarczając gotowe podsumowania. Jest to niezwykle pomocne w codziennej pracy SEO-wca, który potrzebuje szybkiego wglądu w temat i klarownych wniosków do dalszej pracy nad contentem.

Dla mnie Perplexity to często narzędzie startowe przy tworzeniu strategii treści, briefów dla copywriterów i analiz tematycznych – zwłaszcza w sytuacjach wymagających efektywności i precyzji.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – zamiast przekopywać się ręcznie przez kilkanaście linków z wyszukiwarki, Perplexity dostarcza mi streszczenie najważniejszych informacji z wielu źródeł jednocześnie – często z przypisami do rzetelnych stron (np. PubMed lub Semantic Scholar), dzięki którym można łatwo zweryfikować informacje.

seo

Dodatkowo korzystając z funkcji Focus, mogę pogłębić swoje badania, skupiając się na określonych źródłach.

seo

Na tym jednak nie kończą się możliwości tego narzędzia, ponieważ świetnie sprawdza się ono w przygotowywaniu briefów i konspektów treści. Wystarczy jedno podstawowe pytanie, aby otrzymać kluczowe punkty, które powinny znaleźć się w danym tekście. Co więcej, Perplexity często sugeruje także konteksty, o których sam bym nie pomyślał.

Dużą wartością jest także możliwość porównywania źródeł i wielu punktów widzenia, gdyż Perplexity potrafi zestawiać ze sobą różne stanowiska. To szczególnie przydatne, gdy przygotowujemy treści eksperckie, które wymagają zróżnicowanej argumentacji, spojrzenia na temat z różnych stron, a nawet sięgnięcia do kontrowersyjnych wątków.

Perplexity to nie tyle alternatywa dla Google, co pożyteczne narzędzie pracy, które nierzadko skraca czas researchu z wielu godzin do zaledwie kilkunastu minut.

Dowiedz się, czym jest Perplexity AI: tutaj.

Screaming Frog + Open AI API – wyszukiwanie powiązanych stron pod kątem tematycznych

Istotnym obszarem działań SEO jest badanie tematycznych powiązań pomiędzy stronami w obrębie serwisu (albo konkurencji) i tworzenie w ten sposób dokładnych map treści, co pozwala identyfikować luki kontekstowe.

Już sam ten krótki opis pokazuje ogrom działań, które trzeba w tym celu wykonać! Na szczęście AI i tutaj może pomóc!

Stosując narzędzie Screaming Frog można sprawnie dokonać analizy on-site strony internetowej czy sklepu online w trzech różnych trybach:

  • Spider – po wpisaniu adresu strony, narzędzie przeszukuje całą jej zawartość, analizując każdą dostępną podstronę.
  • List – wskazujemy tylko te strony, które nas interesują, np. poprzez podanie ich listy z mapy strony, a program działa w obrębie tych wybranych adresów.
  • SERP – to tryb, który pozwala przesłać plik z meta danymi, aby sprawdzić, czy długość danego tekstu i szerokość w pikselach są zgodne z wytycznymi. To dobre rozwiązanie przed modyfikacją metatagów strony.

Tutaj warto wprowadzić kolejne pojęcie – vector embeddings – czyli reprezentacje tekstu w formie wektorów liczbowych, które pozwalają ocenić semantyczne podobieństwo między różnymi fragmentami treści. Dzięki nim można porównywać strony nie tylko na poziomie słów kluczowych, ale również znaczenia i kontekstu.

seo
Analiza semantycznego podobieństwa ScreamingFrog.

Przy użyciu narzędzia typu Screaming Frog, mogę więc najpierw zebrać wszystkie podstrony z witryny, a potem – wykorzystując OpenAI API – zamienić ich treści na wektory i zestawić je ze sobą, analizując ich semantyczne podobieństwo.

Najłatwiej zobrazować to przykładem. Analizując blog dla sklepu z elektroniką, dzięki embeddings odkrywam, że poradnik o „diecie wegetariańskiej” jest bardziej semantycznie powiązany z treściami o zamiennikach białka w diecie niż z pozostałymi wpisami bogowymi. To prowadzi do rewizji linkowania wewnętrznego i przebudowy sekcji tematycznych.

Tego typu analiza ułatwia mi również dostrzeganie braków tematycznych – miejsc, gdzie treści są niewystarczające. Gdy zauważę, że klaster, np. „smart home”, zawiera tylko jedną stronę, a wokół niego istnieją obszary z dużym potencjałem, traktuję to jako sygnał do rozwinięcia tego tematu.

W konsekwencji to wszystko zwiększa szanse na zbudowanie tematycznego autorytetu (topical authority) w oczach Google, co jest jednym z celów porządnego SEO.

Surfer SEO – przygotowywanie content planów oraz analiza NLP

Surfer SEO to bez wątpienia jedno z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi SEO do optymalizacji treści. Dla nas ma fundamentalne znaczenie w działaniach contentowych – od przygotowania strategii, poprzez tworzenie briefów dla copywriterów, aż po finalną weryfikację treści.

Dzięki połączeniu analityki SEO, danych z wyszukiwarek i analizy językowej, Surfer umożliwia tworzenie tekstów zgodnych z wymaganiami Google i oczekiwaniami czytelników, a przy tym ułatwia i ukierunkowuje pracę.

Surfer SEO przeprowadza analizę witryny klienta oraz jego konkurentów branżowych, aby wygenerować trafne pomysły na treści – dostosowane do strategii SEO i intencji wyszukiwania użytkowników. Idealny start dla każdego projektu contentowego, ale na tym nie kończy się jego zadanie, bo równie istotna (a może jeszcze ważniejsza) jest analiza NLP i semantyki konkurencji.

Zamiast skupiać się wyłącznie na frazach czy długości tekstu, Surfer wykorzystuje NLP, aby lepiej zrozumieć, czego Google naprawdę oczekuje. Takie podejście pozwala tworzyć treści, które są bogatsze i – przede wszystkim – trafniejsze niż typowe teksty SEO.

Ponadto edytor tekstu w Surferze wspomaga tworzenie treści, analizując ją na bieżąco i sugerując nie tylko frazy oraz ich liczbę, ale też długość artykułu, organizację nagłówków i poziom rozbudowania względem innych publikacji na ten temat.

Bez wątpienia Surfer SEO będzie strzałem w dziesiątkę dla każdego, kto chce łączyć optymalizację SEO z wartościowym contentem. W naszej pracy wykorzystujemy to narzędzie do tworzenia przemyślanych strategii treściowych i monitorowania jakości materiałów pod kątem semantyki i struktury, co pozwala nam pisać teksty, które rzeczywiście odpowiadają na pytania użytkowników, a nie tylko spełniają techniczne wymagania wyszukiwarki.

Jak wygląda dobra strategia content marketingowa? Więcej: tutaj.

ZipTie – monitorowanie pozycji fraz w ekosystemach AIO, Chat GPT, Perplexity

Generatywna AI zmienia sposób, w jaki ludzie szukają informacji – coraz częściej korzystają oni z narzędzi takich jak ChatGPT, Perplexity czy Bing Chat, zamiast tradycyjnego Google, co łatwo zauważyć chociażby na podstawie tego artykułu.

seo

Nie oznacza to jednak, że klasyczne pozycjonowanie w wyszukiwarce odchodzi do lamusa. Wprost przeciwnie – nadal gra ważną rolę, ale trzeba na to spojrzeć jako na element większej układanki.

Zdając sobie z tego sprawę, zacząłem korzystać w swojej pracy także z ZipTie.

ZipTie to nowatorskie rozwiązanie umożliwiające śledzenie, jak często marka, domena lub konkretne treści pojawiają się w odpowiedziach AI. Pozwala to na lepsze dopasowanie działań SEO do zmieniającego się krajobrazu wyszukiwania.

Za pomocą ZipTie można sprawdzić, czy AI generuje odpowiedzi zawierające analizowaną domenę, markę lub wybraną treść w odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników. Jeżeli okazuje się, że w odpowiedziach Perplexity i ChatGPT dominują 3 inne marki, a dana strona nie pojawia się wcale, daje to impuls do stworzenia bardziej eksperckiej, a tym samym cytowalnej treści.

Co jednak ważne, ZipTie analizuje nie tylko obecność w sieci, lecz także porównuje analizowaną stronę z konkurencyjnymi markami i wskazuje, które treści są najlepiej widoczne w wynikach AI i podpowiada, jak zwiększyć swoją obecność.

A przy tym wszystkim ZipTie pełni strategiczną funkcję, pomagając określić, jakie formaty treści — np. eksperckie artykuły, studia przypadków czy dokumentacje — są preferowane przez modele AI, co pozwala na ich skuteczniejsze dopasowanie do oczekiwań algorytmów, a nie wyłącznie wyszukiwarek.

I chociaż jest to nowa odnoga SEO, to praktyka pokazuje, że coraz ważniejsza, dlatego też nie może być zaniedbywana.

Keyword Insight – klasteryzacja fraz kluczowych

SEO to słowa i frazy kluczowe, ale w swojej pierwotnej i nieuporządkowanej wersji tworzą one prawdziwy chaos. Ten chaos pomaga jednak okiełznać Keyword Insight.

seo

Keyword Insight ułatwia przekształcenie chaotycznych zestawień słów kluczowych w uporządkowane tematycznie grupy. Dla mniej jest to jeden z fundamentów budowania strategii treści – szczególnie w przypadku serwisów o dużej skali i złożonej strukturze słów kluczowych.

Narzędzie nie opiera się wyłącznie na prostym dopasowywaniu słów, lecz analizuje kontekst semantyczny, intencje użytkowników i strukturę wyników wyszukiwania, tworząc trafne i użyteczne klastry tematyczne.

Po przeprowadzeniu takiej klasteryzacji mogę przejść do tworzenia logicznego układu treści, dzieląc je na:

  • kluczowe strony,
  • artykuły wspomagające,
  • miejsca do wewnętrznego linkowania.

W efekcie powstaje spójna mapa treści, która odzwierciedla intencje użytkowników i wzmacnia topical authority.

Tworzenie klastrów umożliwia ustalenie, które treści powinny być publikowane w pierwszej kolejności, skupiając się na kluczowych lub mocno konkurencyjnych obszarach. To także sposób na uporządkowaną współpracę z copywriterami, bo każdy klaster to odrębny temat do realizacji.

Ale to nie wszystko – Keyword Insight pozwala mi szybciej zauważyć, kiedy wiele podstron celuje w podobne słowa kluczowe, co może wywoływać niekorzystne zjawisko kanibalizacji. Klasteryzacja ułatwia podjęcie decyzji, które z treści należy scalić lub zmodyfikować.

Ahrefs – analiza fraz kluczowych i badanie intencji fraz

Ahrefs często bywa postrzegany jako narzędzie do analizy linków, jednak dla mnie jego największym atutem jest zaawansowana analiza słów kluczowych i interpretacja celów użytkowników. Nawet w erze sztucznej inteligencji i NLP pozostaje on jednym z najbardziej solidnych fundamentów pracy SEO-wca, oferując konkretne dane i trafne wskazówki.

Korzystam z Ahrefs do oceny potencjału fraz – zarówno w ujęciu klasycznym (m.in. wyszukiwalność, trudność, CPC), jak i kontekstowym, czyli sprawdzam, czy dana fraza przyciąga realny ruch i czy jest możliwa do zdobycia w konkurencyjnym środowisku?

seo

Ahrefs wyróżnia się tym, że umożliwia analizę typów stron pojawiających się w SERP-ach dla wybranej frazy – od blogów i poradników, poprzez strony kategorii, aż po porównania i pytania-odpowiedzi. Ułatwia to stworzenie treści w odpowiednim formacie, zgodnym z preferencjami Google i oczekiwaniami odbiorców.

Dodatkowo porównując domenę klienta z konkurencją za pomocą Ahrefs, mogę łatwo zidentyfikować frazy, które napędzają ruch konkurencji, a nie są ujęte w analizowanych przeze mnie treściach. To szybka droga do wykrycia niezagospodarowanych obszarów i rozpoczęcia skutecznych działań SEO.

Ahrefs to nie zwykły zbiór statystyk – to inteligentne wsparcie w odkrywaniu, czego szukają internauci i jak Google chce im to zaprezentować. Używamy tego narzędzia do budowania skutecznych strategii SEO, które wykraczają poza same liczby.

Podsumowanie – najlepsze narzędzia SEO w dobie AI

W świecie, w którym tempo zmian w wyszukiwarkach dyktuje już nie tylko Google, ale również ekosystemy AI (jak chociażby ChatGPT, Perplexity czy Bing AI), skuteczny SEO-wiec nie może już opierać się wyłącznie na klasycznych narzędziach.

Wiem o tym doskonale i nieustannie sprawdzam nowe narzędzia, mimo że mam swoje ulubione. W końcu sytuacja zmienia się dynamicznie i każdy miesiąc może przynieść nowe rozwiązania, które pozwolą mi pracować jeszcze sprawniej.

Wyżej wymienione narzędzia tworzą potężny zestaw, w którym twarde dane wspierają kreatywność, a semantyka i AI działają wspólnie, aby tworzyć treści dopasowane do ludzi, maszyn i algorytmów.

Nie traktuje AI jako zagrożenia, ale jako przewagę – warunek konieczny do bycia skuteczniejszym i szybszym w swoich codziennych działaniach.


seoPatryk Błachnio

SEO Manager związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Ma bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel, PZU czy Eveline Cosmetics. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.


Więcej materiałów o podobnej tematyce: TUTAJ.