Logo

Gadżety reklamoweAktualności

Artykuły reklamowe w Europie: stagnacja w Niemczech, wzrost w Polsce

IFH KÖLN na zlecenie GWW (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft), czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Branży Artykułów Reklamowych, opublikowało raport na temat rynku artykułów reklamowych w Niemczech w roku 2024, wraz z prognozami i trendami na rok 2025. Jak sytuacja wygląda u naszych zachodnich sąsiadów, a jak kształtuje się w Polsce?

W opublikowanym raporcie można przeczytać m.in. o tym, że w 2024 roku branża artykułów reklamowych odnotowała niemal zerowy wzrost (-0,8%), osiągając 3,33 mld euro. To wciąż mniej niż przed pandemią (3,65 mld euro). Za przyczynę stagnacji autorzy raportu uważają niestabilną sytuację geopolityczną (Gaza, Iran, Ukraina), spory handlowe (np. USA) oraz spadek liczby podróży służbowych (-8% względem 2023). Z raportu wynika także, że w kanałach sprzedaży zaszły zmiany, tj. wzrosło znaczenie sprzedaży online, nadal jednak ok. 80% sprzedaży odbywa się w bezpośrednim kontakcie. Więcej: tutaj.

Niemieckie bestsellery reklamowe

Raport GWW wskazuje także najczęściej sprzedawane produkty reklamowe na rynku niemieckim. Są to kubki, butelki, notatniki, długopisy, artykuły gospodarstwa domowego. Wśród trendów i wyzwań wymieniono: rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju, innowacyjności i bezpieczeństwa produktów, wzrost znaczenia produkcji w Niemczech, ale również powrót do importów z Chin. Brak gotowości klientów do ponoszenia wyższych kosztów to wg badania największe utrudnienie dla firm (80% dostawców i 65% doradców tak uważa).

reklamowe

Znaczenie zrównoważonego rozwoju to to, co łączy Niemcy i Polskę. Wskazywali na to m.in. jeden z ekspertów RMF FM oraz liczni wystawcy targów PROMO SHOW oraz Festiwalu Marketingu w jubileuszowych wywiadach opublikowanych na łamach OOH magazine.

Autorzy dokumentu prognozują, że w tym roku oczekiwany jest umiarkowany wzrost lub stagnacja. Co więcej, jedynie 1 na 4 firmy wierzy w zwiększającą się rolę artykułów reklamowych w przyszłości.

Polska vs Niemcy

Wg badania The Advertising Specialty Institute® w ubiegłym roku nastąpił wzrost sprzedaży artykułów promocyjnych w Europie, a największy postęp notuje Polska. Sprzedaż wzrosła o 8,2%, osiągając wartość 254 milionów dolarów.

reklamowe

Choć niemiecka branża zmaga się ze stagnacją, polski rynek artykułów reklamowych dynamicznie rośnie, pokazując, że potencjał promocyjnych gadżetów wciąż ma ogromne znaczenie.

Można to zaobserwować m.in. na największych targach reklamowych w Polsce: PROMO SHOW oraz nadchodzącym Festiwalu Marketingu. Z roku na rok wydarzenie przyciąga ponad 3 000 zwiedzających zainteresowanych upominkami reklamowymi. Trwa bezpłatna rejestracja: KLIKNIJ


Więcej materiałów o podobnej tematyce TUTAJ.