–
Firma Kulig jest już 30 lat na rynku – co z perspektywy tego czasu uważacie za kluczowy moment w jej rozwoju?
Na przestrzeni 30 lat firma znacząco ewaluowała, mierzyła się z wieloma wyzwaniami i dostosowywała się do potrzeb zmieniającego rynku. Kluczowym momentem w historii firmy była decyzja o budowaniu marek własnych Kulig i Vialli Design, co pozwoliło rozszerzyć działalność z rynku lokalnego na międzynarodowy. Kolejnym krokiem milowym w rozwoju firmy było rozpoczęcie dystrybucji w Polsce europejskich brandów, takich jak: Mepal, Zone Denmark, Lyngby Glas, Hoptimist. To właśnie wtedy zrozumieliśmy, że nasze kompetencje i ambicje pozwalają nam sięgać dalej niż dotąd i że budowanie silnych, rozpoznawalnych marek to kierunek, który nas wyróżnia.
5 lat temu w firmie dokonaliście procesu sukcesji. Proszę opowiedzieć o szczegółach i jak teraz kształtuje się struktura firmy.
Sukcesja była zaplanowanym procesem, opartym na wzajemnym szacunku, zaufaniu i gotowości do przekazania odpowiedzialności. Dziś firmą zarządza już kolejne pokolenie, a poprzednie aktywnie wspiera nas w działaniach strategicznych. Struktura opiera się na nowoczesnym zarządzaniu operacyjnym – z jasno wyznaczonymi obszarami odpowiedzialności, nową strategią sprzedaży i rozwiniętym działem e-commerce.
Zarządzacie zarówno markami własnymi, jak i zagranicznymi o silnej pozycji rynkowej. Jakie są kluczowe zasady, które pozwalają utrzymać spójność i jakość w tak zróżnicowanym portfolio?
Naszym priorytetem jest jakość i spójność komunikacji. Każda marka, niezależnie czy własna, czy partnerska, musi spełniać wysokie standardy estetyczne i funkcjonalne. Dbamy o klarowny przekaz, zgodność z wizerunkiem, a także o to, by oferta odpowiadała na rzeczywiste potrzeby klientów – zarówno estetyczne, jak i użytkowe.
Na Waszej stronie internetowej podkreślacie gotowe rozwiązania dla e-commerce i hurtowni – które z tych narzędzi było przełomowe?
Bez wątpienia platforma B2B, którą zbudowaliśmy od podstaw. Daje ona klientom dostęp do aktualnych stanów magazynowych, materiałów marketingowych, cen promocyjnych i funkcjonalności ułatwiających zakupy hurtowe. Z perspektywy klienta – oszczędność czasu, pełna kontrola nad zamówieniami i niezależność. Z naszej – automatyzacja i większa efektywność obsługi. Na początku tego roku uruchomiliśmy także angielską wersję platformy B2B, która skierowana jest do klientów zagranicznych. Stanowi to kolejny krok milowy w rozwoju narzędzi i prezentacji oferty.
W swojej ofercie macie kilkanaście marek. Które z produktów cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród klientów B2B?
Klienci B2B szczególnie cenią naszą ofertę produktów codziennego użytku w klasie premium – szkło termiczne, zaparzacze, butelki, bidony, lunchboxy czy pojemniki do przechowywania żywności. Produkty, które łączą praktyczność z eleganckim designem, świetnie sprawdzają się jako prezenty korporacyjne czy elementy wyposażenia nowoczesnych wnętrz.
Na swoim koncie macie takie wyróżnienia jak tytuł Gazeli Biznesu czy Diamenty Forbesa. Czy wpłynęły one na kierunek rozwoju firmy lub postrzeganie marki przez partnerów biznesowych?
To dla nas nie tylko prestiż, ale też dowód, że obrana przez nas strategia ma sens. Takie nagrody budują zaufanie – zarówno u dostawców, jak i klientów – a także mobilizują do dalszej pracy i wprowadzania kolejnych innowacji.
Jesteście niezwykle aktywnym wystawcą targowym. Swoje produkty pokazujecie także na Festiwalu Marketingu. Jaką rolę odgrywa udział w tego typu wydarzeniach w umacnianiu Waszej marki na rynku polskim i międzynarodowym?
Targi to dla nas nie tylko prezentacja nowości, ale przede wszystkim kontakt z ludźmi – z klientami, partnerami, dystrybutorami. To czas, w którym możemy opowiedzieć o naszych markach i produktach oraz wzmocnić relacje biznesowe. Każde takie wydarzenie buduje świadomość naszej oferty i pozwala rozpoznać potrzeby rynku.
30 lat za Wami. Co dalej? Jakie stawiacie sobie cele na kolejne lata?
Chcemy jeszcze silniej zaznaczyć obecność naszych marek własnych na rynku międzynarodowym, rozwijać nowe kategorie produktowe i zintensyfikować działania w kanałach online. Naszym celem jest także dalszy rozwój zespołu i wprowadzenie nowych standardów zarządzania, które zwiększą efektywność i pozwolą nam szybciej reagować na zmiany rynkowe.
Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk
Paweł Kulig
Od kilku lat pełni funkcję CEO firmy Kulig, z którą związany jest jako przedstawiciel drugiego pokolenia w rodzinnej działalności. Odpowiada za rozwój marek własnych Kulig i Vialli Design oraz za strategiczne partnerstwa z europejskimi brandami premium. Skupia się na rozwoju sprzedaży, ekspansji zagranicznej i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze e-commerce i B2B. W pracy stawia na jakość, estetykę i długofalowe relacje biznesowe. Prywatnie pasjonat podróży i odkrywania nowych kultur – inspiracji szuka nie tylko w designie, ale i w codziennych zwyczajach ludzi z różnych stron świata.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.
Z ofertą firmy Kulig będzie można zapoznać się 17 i 18 września podczas Międzynarodowych Targów Reklamy i Druku Festiwal Marketingu, odwiedzając stoisko C1, Hala nr 1.
Bezpłatna rejestracja na targi KLIKNIJ.