Badanie IPSOS na zlecenie In-Store Media pokazują, że co drugi klient w Polsce zmienia markę kupowanego produktu pod wpływem komunikatu w sklepie. To potężny potencjał, którego nie da się zignorować. Tradycyjne formaty reklamowe – telewizja, digital, outdoor – wciąż mają ogromne znaczenie w budowaniu świadomości, ale to właśnie retail media działają najbliżej momentu zakupu.
– Decyzje zakupowe zapadają w ułamku sekundy. Klient podchodzi do półki i często w ciągu kilku sekund wybiera produkt. Właśnie dlatego tak ważne jest, by marka była obecna dokładnie tam i wtedy, kiedy klient podejmuje decyzję – podkreśla Bartosz Domaradzki, Dyrektor Zarządzający in-Store Media w Polsce i dodaje: – Docieranie z komunikatem w momencie podejmowania decyzji przez konsumenta to przewaga, której nie daje żadne inne medium – klient widzi przekaz, sięga po produkt i natychmiast wrzuca go do koszyka.
Wpływ retail mediów na decyzje zakupowe jest szczególnie widoczny w kategoriach impulsowych, takich jak słodycze, przekąski czy napoje gdzie decyzje zakupowe zapadają błyskawicznie, często pod wpływem bodźców wizualnych, atrakcyjnych promocji i odpowiedniej widoczności produktów na półce.
Badanie IPSOS pokazuje, że niemal połowa klientów odwiedzających alejkę ze słodyczami przyznaje, że „łatwo ulega pokusie”. Podobne wyniki widać w przypadku przekąsek – co trzeci konsument deklaruje, że w tym dziale „często kupuje więcej, niż planował”.
Nowoczesne retail media to nie pojedynczy nośnik, lecz ekosystem komunikacji oparty na precyzyjnie zaplanowanej ścieżce zakupowej. Kluczem jest strategiczne rozłożenie formatów w miejscach, w których klient naturalnie podejmuje decyzje. Jednym z głównych problemów wskazywanych przez klientów nie są ceny, ale sposób, w jaki prezentowana jest oferta w sklepie. 28% Polaków skarży się na bałagan w przestrzeni zakupowej, a 22% na złe oznaczenie produktów objętych promocją. Dlatego retail media to nie tylko nośniki „zachęcające do zakupów”, ale też poprawiające doświadczenia zakupowe.
– Te wyniki pokazują, jak ogromne znaczenie ma jakość signage’u. Przejrzystość komunikatów, wyróżnienie nowości i klarowne oznaczenia cen to nie tylko estetyka – to konkretne wskaźniki komfortu zakupowego i lojalności klienta – mówi Bartosz Domaradzki. – Dobrze zaprojektowane retail media to dziś fundament nie tylko sprzedaży, ale i pozytywnego doświadczenia zakupowego, które klienci gotowi są nagradzać powrotem do sklepu – dodaje ekspert.
Przykładowe formaty retail mediów to m.in. Arch Media, czyli konstrukcje, które budują pierwsze skojarzenia z marką i nadają ton całemu doświadczeniu zakupowemu podczas wejścia do alejki produktowej. Idąc dalej uwagę przyciągają Floor Media, czyli naklejki podłogowe prowadzące klienta do promocji czy nowości. Z kolei przy samej półce dominują rozmaite warianty Stopper Media – pionowe elementy reklamowe, które skutecznie wyróżniają produkt spośród konkurencji.
Rynek retail mediów w Polsce wchodzi w fazę dynamicznego wzrostu, a głównym motorem tego procesu będą nowe technologie i coraz silniejsza integracja kanałów komunikacji. Detaliści i marki inwestują dziś nie tylko w atrakcyjne formaty reklamowe, ale przede wszystkim w spójne doświadczenie zakupowe klienta – zarówno w świecie online, jak i offline.
W najbliższych latach omnichannel stanie się rynkowym standardem, a dane zbierane na różnych etapach ścieżki zakupowej będą wykorzystywane do precyzyjniejszego targetowania komunikatów. Jak zauważa Bartosz Domaradzki, Dyrektor Zarządzający In-Store Media w Polsce: – Obserwując globalne trendy, możemy spodziewać się, że polski rynek retail media będzie coraz mocniej integrował się z e-commerce. Coraz więcej procesów, w tym zakup powierzchni reklamowej, będzie automatyzowanych, a sztuczna inteligencja już teraz pomaga analizować zachowania shopperów i dopasowywać komunikaty do ich realnych potrzeb.
Coraz większą rolę odegrają także technologie IoT i inteligentne nośniki cyfrowe, które pozwalają na dynamiczne dostosowanie treści reklamowych w czasie rzeczywistym – w zależności od natężenia ruchu, pory dnia czy lokalnych preferencji zakupowych. Połączenie AI, uczenia maszynowego i danych zakupowych umożliwi markom prowadzenie jeszcze bardziej spersonalizowanej i skutecznej komunikacji.
Kluczowym wyzwaniem dla branży będzie jednak efektywne wykorzystanie ogromnych zasobów danych, którymi dysponują sieci handlowe. Umiejętne ich gromadzenie, analiza i integracja z kampaniami marketingowymi staną się fundamentem przewagi konkurencyjnej.
– Polska branża retail media rozwija się w imponującym tempie, a rosnąca świadomość marketerów i detalistów sprawia, że w perspektywie kilku lat możemy stać się jednym z liderów regionu Europy Środkowo-Wschodniej – podsumowuje Bartosz Domaradzki.
Bartosz Domaradzki
Dyrektor Zarządzający in-Store Media w Polsce
Zarządza największą agencją Retali Media w Polsce, działającą zarówno na rynku mediów tradycyjnym, jak i cyfrowych, współpracującą z wiodącymi sieciami handlowymi w Polsce. Odpowiada za rozwój biznesu oraz strategię komercyjną firmy na lokalnym rynku, kierując się rozumieniem potrzeb detalistów i kluczowych reklamodawców w obszarze Shopper Marketingu. Z in-Store Media związany od 2015 roku, wcześniej zdobywał doświadczenie w FMCG (Procter & Gamble, Avon), doradztwie strategicznym (Deloitte) oraz na stanowiskach kierowniczych w Tech Data i Ruch. Juror w konkursie POS STARS 2025.
Z ofertą firmy in-Store Media będzie można zapoznać się 17 i 18 września podczas Międzynarodowych Targów Reklamy i Druku Festiwal Marketingu, odwiedzając stoisko A6, Hala nr 1.
Bezpłatna rejestracja na targi KLIKNIJ.
Więcej newsów z branży TUTAJ.