Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Jaki jest Brand PR każdy widzi. Czy na pewno? | Marcin Kuchno, K+PR

Myśląc o tym, jak postrzegany jest Brand PR przychodzi mi na myśl metafora „młodszego brata PR-u korporacyjnego”. Tymczasem komunikacja zorientowana na produktach, usługach czy po prostu marce oraz PR korporacyjny to dwie strony tej samej monety. Choć realizują inne cele i prowadzą je innymi środkami, to bagatelizowanie jednego z obszarów może przełożyć się wprost na reputacyjny uszczerbek, a co za tym idzie bezpośrednio na biznes. Dlaczego zatem warto pamiętać o Brand PR-ze i jakich błędów unikać?

tam

PR-owe pozory mylą

Jednym z podstawowych grzechów postrzegania PR-u marki jest przeświadczenie o tym jak bardzo proste są to działania, a osoby zajmujące się nim nie muszą się charakteryzować zbyt wysokim „seniority”. W końcu cykl dnia PR-owca z obszaru produktowego to masowa produkcja informacji prasowych, wieczorny event, koktajl z celebrytami/influencerami. Tak proste działania nie potrzebują ani strategii ani większej uwagi. Nic bardziej mylnego.

Niestety wynika to częściowo z niewiedzy, a częściowo z obawy przed zaangażowaniem w komunikację produktową. Podczas rozmów z koleżankami i kolegami w branży pojawiają się często anegdoty o „braku paliwa” do działań komunikacyjnych, bo „ile można mówić o produkcie”? A jednak zastanawiając się nad istotą Brand PR-u czy zbyt często nie zapominamy o tym, że skupienie się na reputacji zarządu i relacjach inwestorskich w Public Relations dzieje się kosztem wsparcia sprzedaży? Tak, Brand PR to jedno z narzędzi wsparcia sprzedaży, a co za tym idzie jest nie tylko „bliżej biznesu”, ale także powinien być co najmniej równie pożądany przez decydentów.

Strategia, spójność i zaufanie

Budowanie silnej, spójnej marki, która mówi jednym głosem, opowiadającym ciekawą i angażującą historię jest kluczem do stworzenia trwałej relacji z konsumentami. Według raportu Edelman Trust Barometer aż 71% konsumentów twierdzi, że zaufanie do marek jest dla nich dziś jeszcze ważniejsze niż było w przeszłości. A jesteśmy dopiero na początku rewolucji AI, postępującego zjawiska „fake news”, faktów alternatywnych i dezinformacji, które zagrażają nie tylko społeczeństwom i rządom, ale również reputacjom marek. Zatem integracja ze strategią biznesową, praca na insightach konsumenckich (niezwykle istotne), poszukiwanie narzędzi i aktywacji „out of the box” to podstawa PR-u marki, a informacje prasowe, eventy czy spotkania to tylko kilka z wielu ścieżek dotarcia do konsumenta, które mogą być wykorzystywane.

pr

A na co komu to potrzebne?

Czym zatem Brand PR jest? Skoro już ustaliliśmy czym nie jest. Nie pokuszę się o jego definicje, bo z natury jestem przeciwnikiem nakładania ram, spróbuję za to wymienić kilka elementów, które się na niego składają.

Po pierwsze Brand PR to wsparcie biznesu na całej długości lejka sprzedażowego. Po pierwsze budowanie świadomości marki oraz usług i produktów, które ta marka ma do zaoferowania. Wspomniane wcześniej zaufanie jest niezwykle istotne, ale przecież nie ma zaufania, bez samej świadomości, która jest pierwszym krokiem w procesie zakupowym.

Po drugie według IMO aż 84% badanych zwraca uwagi na opinie w Internecie podczas zakupów. To kolejny element budowania zaufania do marki i do produktów, które można budować poprzez Brand PR, czyli zadbanie o rzetelne, dobrze pozycjonowane recenzje produktowe, po które sięga dziś niemal każdy.

Po trzecie PR marki coraz częściej flirtuje z Influencer Marketingiem, przed wszystkim z dwóch powodów. PR-owcy dzięki strategicznemu podejściu do komunikacji potrafią zadbać o spójne kampanie influencerskie, dobrze wpisujące się w strategie sprzedaży, ale co równie istotne potrafią dostrzec zagrożenia reputacyjne we współpracy z poszczególnymi twórcami, co może uchronić markę, przed niepożądanym kryzysem.

Po czwarte działania Public Relations z natury nastawione są na budowanie relacji. I to właśnie one, czy to na poziomie relacji z mediami, z ambasadorami czy też community rozumianym jako klienci (obecni i przyszli), są potężną bronią Brand PR-u. Te relacje wpływają nie tylko na postrzeganie i ekspozycję marki, ale także na jej rezyliencję i stabilność w perspektywie długofalowej.

Podsumowując, Brand PR to znacznie więcej niż proste media relations, to strategiczna gałąź komunikacji, która wymaga nie tylko dobrego warsztatu, ale także umiejętności kreatywnych i analitycznego podejścia. Inwestycja w Brand PR to inwestycja w zaufanie, w lojalność konsumentów i we wsparcie biznesu. Inwestycja, a nie koszt. Dlatego, wracając do metafory dwóch strony tej samej monety, warto pamiętać o sile PR-u produktowego i zadbać o jego odpowiednie wykorzystanie w organizacji. Silna marka, budząca zaufanie to przewaga konkurencyjna, która jest dziś nie do przecenienia.


prMarcin Kuchno

Consulting Director, K+PR

Aktywny w branży PR od 2013 roku. Specjalizuje się w szeroko rozumianym PR-ze produktowym oraz komunikacji B2B. Od 2021 roku rozwija dział Brand PR oraz kompetancję influencer marketingu w K+ PR. Prowadził działania PR dla marek takich jak Netflix, PZPN, Microsoft, National Geographic, Discovery Channel, Fox, Disney+, OPPO, OnePlus, Pyszne.pl, Pepco, Betclic, Canon czy Amazon. Laureat wielu nagród branżowych, juror konkursów Camerimage i Next Gen PR. Miłośnik kina, fan gier strategicznych, amator historii, kinoman i domowy barman (wszystko w jednym).


Więcej materiałów o podobnej tematyce: TUTAJ.