Logo

Media & maszynyDruk Cyfrowy

Nowy raport Canon – „Exploring The Future of Print”

Canon publikuje swój nowy raport, zatytułowany „Exploring the Future of Print”, którego celem jest zrozumienie zmieniających się zachowań marek i konsumentów oraz wpływu, jaki wywierają one na sposób wykorzystywania druku i funkcjonowanie dostawców usług poligraficznych (PSP). Badanie ujawniło pięć kluczowych obszarów: unikalne cechy druku (USP) w świecie cyfrowym, sposoby jak marki mogą wykorzystać te atuty w dotarciu do konsumentów, rosnącą rolę sztucznej inteligencji w produkcji poligraficznej, konieczność zrównoważonej produkcji jako warunku przyszłego sukcesu oraz znaczenie partnerskich relacji nastawionych na przyszłość.

Jest to najnowszy raport z serii publikacji Canon, które w ciągu ostatnich 15 lat prezentowały perspektywę dostawców usług druku oraz nabywców usług poligraficznych na stan branży, ewolucję druku cyfrowego i jego rolę w osiąganiu sukcesu biznesowego. Raport Exploring the Future of Print nie ogranicza się jedynie do perspektywy decydentów i marketerów, lecz wskazuje także kluczowe makrotrendy, które będą kształtować rozwój całej branży poligraficznej i jej klientów. Zawarte w nim wnioski stanowią praktyczne wskazówki, ułatwiające podejmowanie decyzji wspierających przyszły rozwój biznesu.

Najnowszy raport rynkowy powstał w oparciu o konsultacje z czterema uznanymi ekspertami, których zadaniem jest analizowanie i przewidywanie decyzji zakupowych, makrotrendów konsumenckich oraz technologii transformacyjnych. Dzięki pogłębionym wywiadom unikalne spostrzeżenia tych ekspertów zostały połączone z doświadczeniem Canon w branży poligraficznej, aby dostarczyć rzetelnych i praktycznych wskazówek dla dostawców usług druku – zarówno dziś, jak i w przyszłości.

Wnioski z pięciu kluczowych obszarów obejmują:

Nawiązywanie relacji z młodszymi pokoleniami, które coraz częściej funkcjonują w przestrzeni online – zarówno w obszarze kontaktów towarzyskich, rozrywki, jak i edukacji. W rezultacie rośnie znaczenie tego, jak poprzez zakupy i sposób ich prezentacji kształtują swoją tożsamość i status. Konsumenci coraz częściej identyfikują się z markami, które podzielają ich wartości. Wielu futurystów zwróciło uwagę na bezpośredni związek między unikalnymi, fizycznymi cechami druku a pragnieniem konsumentów, aby podkreślać swoją tożsamość i status. Jednym z powodów, dla których marki nadal inwestują w druk, jest wartość, jaką buduje on w oczach konsumentów – szczególnie poprzez odczuwany nakład czasu, wysiłku i kosztów potrzebnych do jego stworzenia. W coraz bardziej wirtualnym świecie, w którym trudno dotrzeć z komunikacją do konsumentów, szczególnie cenione są przedmioty fizyczne. To z kolei wzmacnia zasadność personalizowanego druku i koncepcji „Programmatic Print”, umożliwiającej markom prowadzenie spersonalizowanej, trafnej i aktualnej komunikacji z klientami.

Unikalna propozycja wartości druku w świecie cyfrowym – druk, dzięki swoim właściwościom, pozwala przebić się przez cyfrowy „szum”. W coraz bardziej wirtualnej rzeczywistości konsumenci częściej poszukują i doceniają fizycznych doświadczeń i interakcji. Futuryści podkreślają, że obecność druku skłania odbiorców do zatrzymania się, zastanowienia i docenienia, co tworzy dla dostawców usług druku nowe możliwości monetyzacji, poprzez oferowanie „uwagi jako usługi”. Przykładem mogą być działania w obszarze reklamy zewnętrznej, materiałów POS czy marketingu bezpośredniego w ramach spójnej, zintegrowanej kampanii.

Rola sztucznej inteligencji – wkład AI w przyszłość druku i jej potencjał był jednym z głównych tematów dyskusji. Futuryści byli zgodni, że firmy korzystające ze sztucznej inteligencji będą rozwijały się szybciej niż te, które jej nie wykorzystują, choć benefity i tempo wdrożenia będą się różnić w zależności od przedsiębiorstwa. Wielu dostawców usług druku dostrzeże wartość AI i automatyzacji w całej swojej działalności. Należy jednak podkreślić, że przed wdrożeniem AI przedsiębiorstwa powinny zadbać o solidną infrastrukturę IT, i biegłość w zarządzaniu danymi. To pozwoli im doradzać swoim klientom, jak efektywnie wykorzystywać bazy.

Zrównoważona produkcja – podobnie jak w innych branżach, rosnące znaczenie produkcji zgodnej z zasadami ESG będzie kluczowe dla przyszłości druku, ponieważ regulatorzy, marki i konsumenci zwracają większą uwagę na poprawę standardów środowiskowych. Raport wskazuje, jak drukarnie mogą optymalizować łańcuch dostaw i dokumentować swoje praktyki zrównoważonego rozwoju, wdrażając procesy i procedury ograniczające emisję CO₂. W ramach ekosystemu druku przedsiębiorcy mogą także wspierać marki w komunikowaniu ich proekologicznego wizerunku, oferując praktyczne rekomendacje środowiskowe.

Wartość partnerstw – futuryści podkreślają także rolę dostawców w pomaganiu swoim klientom w adaptacji do zmieniających się technologii i warunków rynkowych. PSP powinni postrzegać siebie jako istotne ogniwo łączące marki z konsumentami, oferując konsultacyjne i proaktywne wsparcie, które umacnia ich pozycję jako zaufanego doradcy.

Eksperci uczestniczący w raporcie:

Benjamin Talin – założyciel MoreThanDigital, specjalizujący się w transformacji cyfrowej i zarządzaniu zmianą, ze szczególnym naciskiem na zmiany społeczne i technologie komunikacyjne.

Murray Grubb – lider sprzedaży dla administracji centralnej w Salesforce oraz konsultant ds. sztucznej inteligencji, z ponad 20-letnim doświadczeniem
w cyfryzacji i transformacji w obszarze IT i komunikacji.

Beate van Loo-Born – menedżerka z ponad 20-letnim doświadczeniem w usługach finansowych, danych i finansowaniu działań na rzecz klimatu w centrach finansowych Europy, Azji i USA.

Rafael Rodrigues – ekspert ds. zarządzania produktami, wcześniej związanyz wiodącym producentem cyfrowych maszyn drukujących; w ostatnich latach rozwijał platformy e-commerce i rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

Jennifer Kolloczek, Senior Director, Marketing & Innovation, Production Printing, Canon EMEA, podkreśla: – Jesteśmy zobowiązani wspierać naszych klientów w poruszaniu się po zmieniającym się środowisku druku i w radzeniu sobie z wyzwaniami, które się z tym wiążą. Ten raport jest rozwinięciem obietnicy i odzwierciedleniem filozofii Canon, aby zachęcać dostawców usług druku do wymiany doświadczeń i uczenia się od innych firm – nie tylko w perspektywie krótkoterminowej, ale także na kolejne dekady. Od 15 lat nasze raporty badawcze dostarczają cennych spostrzeżeń branży poligraficznej i pozwalają naszym klientom spojrzeć poza codzienne działania, aby zastanowić się, jak mogą przekształcić swój biznes w przyszłości. W najnowszym raporcie dostarczamy wysokiej jakości analiz rynkowych przygotowanych przez ekspertów zewnętrznych, którzy przedstawiają znane tematy z innej perspektywy, aby inspirować do nowych pomysłów i dyskusji. I choć wiele z makrotrendów wykracza poza samą branżę poligrafii, wiele z tych spostrzeżeń jest niezwykle istotnych dla firm poligraficznych już dziś.

– Wnioski z raportu są budujące i potwierdzają przyszłość druku jako wartościowego medium marketingowego, które skutecznie dociera do odbiorcy. Szanse dla dostawców usług druku są ogromne, ale jednocześnie wyniki jasno wskazują, że dostawcy usług druku muszą nadal wykazywać ciekawość i zadawać pytania dotyczące AI oraz zrównoważonego rozwoju, a także działań, jakie powinni podejmować, aby rozwijać swój biznes i dostarczać wartość markom. Jesteśmy przekonani, że nasze analizy rynkowe będą dalej napędzać pozytywne zmiany w branży, a w połączeniu z naszymi innowacyjnymi technologiami i długoterminowym wsparciem biznesowym zapewnią naszym klientom narzędzia, by iść naprzód i odnosić sukcesy w obliczu zmieniających się realiów rynku druku.

Więcej na temat wyników badań rynkowych i pełen raport można znaleźć na stronie Canon.


Więcej newsów z branży TUTAJ.

TAGS