Logo


O potencjale druku spożywczego w marketingu, rozwoju i udziale w imprezach targowych, eksporcie na 5 kontynentów i planach na przyszłość mówi Paweł Pęsiek, współzałożyciel IMAGO Printer.

5 lat temu zakładacie firmę i pracujecie nad projektem pierwszej drukarki cukierniczej. Skąd pomysł na biznes właśnie w tym segmencie?

Pomysł na założenie firmy IMAGO Printer narodził się z kilku kluczowych czynników oraz wyzwań, z którymi zetknęliśmy się w tamtym okresie. Jednym z nich była chęć zmiany – rozstaliśmy się z firmą Oxiprint i postanowiliśmy zaskoczyć rynek nowym, intrygującym produktem. Pięć lat temu, gdy rozpoczynaliśmy naszą działalność, byliśmy zespołem z dziesięcioletnim doświadczeniem w projektowaniu drukarek inkjetowych. Nasze wcześniejsze doświadczenia skłoniły nas do przemyślenia nowego kierunku rozwoju, który pozwoliłby nam na podjęcie nowych wyzwań i zdobycie nowych rynków.

Dodatkowo pandemia COVID-19 wymusiła na nas szybką adaptację do nowych warunków rynkowych. Wówczas, wyprzedzając pewne reakcje rynkowe, postanowiliśmy skierować nasze działania w kierunku niszy, którą wówczas stanowił druk spożywczy. Zatrudniliśmy technologów z branży cukierniczej oraz rozszerzyliśmy dział handlowy, przygotowując się do intensywnej pracy i rozwoju, aby jak najlepiej dostosować nasze urządzenia do warunków nowej dla nas branży spożywczej.

Druk spożywczy w tamtym okresie był postrzegany na rynku głównie jako dekoracja. Naszym celem było wprowadzenie urządzeń i modeli biznesowych, które wspomogą rozwój branży cukierniczej w czasie trwania pandemii COVID-19. Naszą przewagą konkurencyjną było kompleksowe podejście do klienta. Nie oferowaliśmy wyłącznie urządzeń, ale przede wszystkim technologię i wiedzę biznesową, pozwalającą przyspieszyć procesy produkcji cukierniczej, zredukować jej koszty oraz przyczynić się do wzrostu zysków w tej branży. W drugiej połowie 2020 roku zaczęliśmy odnosić pierwsze sukcesy, co nie tylko umożliwiło nam utrzymanie działalności, ale także przyczyniło się do naszego rozwoju.

Kolejna lata to rozwój urządzeń i pierwsze wdrożenia u klientów?

Po udanej premierze drukarki FALCO w lutym 2020 roku, kontynuowaliśmy prace nad kolejnymi urządzeniami. Na początku 2021 roku wprowadziliśmy na rynek ploter cukierniczy Vulpes, który szybko zdobył uznanie dzięki swojej wydajności i wszechstronności, pozwalając dotrzeć nam do coraz większych firm cukierniczych. Te pierwsze wdrożenia były kluczowe dla naszego rozwoju, pozwoliły nam na zdobycie cennych doświadczeń, kluczowych klientów i informacji zwrotnych od użytkowników, które wykorzystaliśmy do dalszej optymalizacji naszych produktów. Obecnie wprowadzamy w branży cukierniczej coraz bardziej zaawansowane technologie. W 2024 roku wdrożyliśmy systemy, które pozwalają na automatyczną aktywację powierzchni podłoża cukierniczego, umożliwiając dekorację powierzchni, które wcześniej nie były możliwe.

IMAGO PRINTER

2021 rok zmienił wiele. Nowa siedziba, ekspansja zagraniczna i rozwój zespołu firmy…

Tak, rok 2021 był dla nas przełomowy. Coraz większe zapotrzebowanie na rynku, potrzeba rozwoju i przyspieszenia produkcji wpłynęły na szybką decyzję zmiany siedziby firmy. W lipcu przenieśliśmy się na Wilanów i stworzyliśmy profesjonalną halę produkcyjną, co znacząco zwiększyło możliwości produkcyjne. Nasz zespół rozrósł się do 40 pracowników, a wraz z tym rozszerzyły się nasze kompetencje i zdolności operacyjne. Sukces ploterów cukierniczych na polskim rynku skłonił nas do rozważenia ekspansji na rynki zagraniczne. W sierpniu rozpoczęliśmy działania eksportowe, sprzedając pierwsze urządzenia Vulpes do Wielkiej Brytanii i poszukując dystrybutorów na innych rynkach międzynarodowych. Obecnie nasze urządzenia funkcjonują już na 5 kontynentach.

A rok później powróciliście do branży reklamowej. Dlaczego?

W firmie IMAGO Printer zawsze byliśmy pewni, że taki czas nadejdzie, prędzej czy później. Już w 2021 roku otrzymaliśmy pierwsze zamówienia na urządzenia UV LED od naszych stałych klientów. Nasz pierwotny rynek jest najlepszym polem działania. Jednocześnie warto wspomnieć, że specjalizujemy się w produkcji maszyn dedykowanych do specjalistycznych zastosowań. Nasze drukarki z serii Aluminium umożliwiają wykonywanie niezniszczalnych nadruków na anodowanym aluminium, zapewniając niezwykłą trwałość. Natomiast drukarki UV LED wyróżniają się przede wszystkim wysoką jakością i precyzją wydruku, umożliwiając odwzorowanie każdego szczegółu. Są idealnym rozwiązaniem dla firm poszukujących specjalistycznych aplikacji, takich jak druk strukturalny, druk alfabetu Braille’a oraz druk na trudnych podłożach wymagających odwzorowania małych szczegółów. Jednocześnie cały czas nie zwalniamy tempa. Obecnie intensywnie pracujemy nad projektem druku nanosrebrem, który może stać się przełomowy w branży drukowanej elektroniki oraz oznaczeń w branży beauty.

Istotnym punktem Waszego rozwoju była obecność na targach, polskich i zagranicznych. Tam dostrzeżono w szerszej skali Wasze urządzenia, zdobyliście także nagrody i wyróżnienia. Które imprezy były dla Was szczególnie ważne?

Obecność na targach, zarówno w Polsce, jak i za granicą, odegrała kluczową rolę w rozwoju firmy. Udział w takich prestiżowych wydarzeniach branżowych, jak Expo Sweet, PROMO SHOW oraz Festiwal Marketingu pozwolił nam nie tylko zaprezentować nasze innowacyjne produkty, ale także znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki. Szczególnie istotne dla nas były zagraniczne targi, takie jak: FESPA, SIGEP czy IBA, gdzie mieliśmy okazję prezentować nasze zaawansowane technologicznie rozwiązania na arenie międzynarodowej.

Te wydarzenia stanowiły doskonałą przestrzeń do nawiązywania strategicznych partnerstw z dystrybutorami z różnych regionów świata, co znacząco przyspieszyło ekspansję na nowe rynki. Nasze sukcesy na targach, takie jak zdobycie trzech złotych medali za urządzenia AQUILA UV LED, ROTOR i VSG na Festiwalu Marketingu czy tytuł Produktu Roku 2023 dla Vulpes na Sweettargach, potwierdzają naszą pozycję jako lidera w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań drukarskich.

IMAGO PRINTER

Bieżący rok to czas kolejnych premier. Jakie nowości wprowadziliście na rynek?

W styczniu zaprezentowaliśmy Vulpes PRO i IMAGO ARS na targach SIGEP we Włoszech, a w czerwcu wprowadziliśmy na rynek urządzenie Aquila ColourEDGE. Nowy model naszego bestsellera – Vulpes PRO to swoista innowacja na rynku spożywczym. Dzięki wbudowanemu systemowi do aktywacji podłoży cukierniczych Vulpes PRO automatycznie przygotowuje powierzchnię trudnych produktów cukierniczych przed dekoracją. IMAGO ARS to nowa klasa urządzeń jakie wprowadziliśmy, będąca uzupełnieniem oferty dla klientów cukierniczych, umożliwiająca niezwykle proste i szybkie tworzenie form w dowolnym kształcie z czekolady, masy cukrowej czy izomaltu.

Wprowadziliśmy również zupełnie nowe rozwiązanie dla branży drukarskiej: Aquila ColourEDGE. To jedyna polska drukarka do zadruku brzegów książek.

Sprzedaliście urządzenia do 47 krajów. Jak rozwija się Wasza ekspansja zagraniczna?

Nasza ekspansja zagraniczna zaczęła się w 2021 roku i od tego czasu dynamicznie się rozwija. W 2022 roku po raz pierwszy podjęliśmy wyzwanie udziału w międzynarodowych targach poza granicami Polski. Ta decyzja okazała się przełomowa, umożliwiając nam skuteczne dotarcie z naszymi rozwiązaniami do rynków zagranicznych. Udział w takich wydarzeniach nie tylko pozwala nam nawiązywać liczne relacje biznesowe, ale również zawierać strategiczne umowy z potencjalnymi partnerami. Obecnie mamy dystrybutorów w 36 krajach, wciąż pracując nad rozwojem sieci dystrybucyjnej. Jednocześnie wielu klientów zagranicznych nadal obsługujemy osobiście, zapewniając również opiekę posprzedażową i serwis.

Jakie są Wasze plany, jeśli chodzi o rozwój całej firmy i budowanie marki?

Cały czas rozwijamy się zarówno w zakresie innowacji produktowych, jak i wizerunku marki. W czerwcu odwiedziliśmy targi drupa, na których szukaliśmy inspiracji, nowych rozwiązań technologicznych oraz dostawców wysokiej jakości podzespołów, które możemy zaadaptować do naszych urządzeń i nowych projektów. Obecnie pracujemy nad nowymi inicjatywami, które wkrótce wprowadzimy na rynek. Jesteśmy przekonani, że zaskoczą one naszych klientów oraz umożliwią nam ekspansję na nowe rynki. Planujemy również rozbudowę hali produkcyjnej oraz inwestycje w nowe technologie, ze szczególnym naciskiem na rozwiązania przyjazne środowisku. W planach znajduje się także dalszy rozwój ekspansji zagranicznej oraz wzmacnianie wizerunku firmy zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Paweł Pęsiek IMAGO PRINTERPaweł Pęsiek
28-letni przedsiębiorca, współzałożyciel IMAGO Printer sp. z o.o., jedynej polskiej firmy produkującej drukarki cyfrowe typu flatbed. Absolwent Politechniki Warszawskiej, na wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji. W trakcie studiów aktywnie działał w kołach naukowych, rozwijając zainteresowania biomechaniką. Jako Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający w IMAGO, zarządza 40-osobowym zespołem, wprowadza innowacyjne rozwiązania i rozwija międzynarodową sieć dystrybucji. Ukończył prestiżowe kursy, w tym Inkjet Summer School IMI Europe, ESMA Academy oraz MBA w Warszawie. W IMAGO specjalizuje się w zaawansowanych technologiach druku cyfrowego, prowadząc również projekty badawczo-rozwojowe.

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.