Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Social media: Podsumowania 2024 i prognozy 2025 | Piotr Zach, Social Lama

Ubiegły rok wg Piotra Zacha w sektorze social mediów to m.in. sukces zbiórki Andrzeja Śledzia (gamera) dla powodzian i wpadki HR-owe firm, w tym Giftpolu. Krótki content video trendem w mediach społecznościowych w 2024 roku. Natomiast jednym z wyzwań tego roku będzie korzystanie ze sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego.

tam

Trend roku 2024 w social mediach

W 2024 największym trendem były krótkotrwałe trendy video. Kiedyś nazywane bezczelnym kopiowaniem, dzisiaj są inspiracją. Szefowie z niedowierzaniem patrzą na osoby z działów marketingu, które przychodzą do nich z coraz bardziej nietypowymi scenariuszami. Filmiki ASMR, GRWM (GetReadyWithMe) czy „Tu zabawa, tu dla dzieci…” rozsławione przez Elements Hotel & Spa, były chętnie adaptowane przez różnorakie firmy. Jednak, aby prężnie pokazywać się w social mediach, trzeba tym pomysłom dawać tzw. zielone światło. Marki z mniejszym lub większym powodzeniem przejmują trendowe treści od użytkowników prywatnych, jednak gdy są zbyt spóźnione, to raczej „cringe” niż „GOAT” (tak, filmiki z Młodzieżowym Słowem Roku już niebawem). Ten trend nie zniknie magicznie z odliczaniem do nowego roku. Warto więc samemu próbować tworzyć nowe, choć to trudniejsze i bardziej ryzykowne, ponieważ często to wcale nie to pionierskie wykonanie staje się viralem, a szczęśliwie trafiające w algorytm odtworzenie. Odpowiednie wstrzelenie się w trendy może przynieść jednak niespodziewanie szerokie efekty.

Największy sukces roku 2024 w mediach społecznościowych

Chciałem ten punkt rozpocząć od napisania, że dla mnie jest to działanie z pewnej niszy, ale czy można nazwać niszą prawie 32 tys. obserwujących na X i stream na Twitchu z ponad 66 tys. wyświetleń? Mowa o akcji użytkownika X @SledziuStream, a dokładniej Andrzeja Śledzia. Andrzej to osoba związana z branżą gier, streamingiem i – nie boję się tego napisać – gwiazda polskiego X’a. Zabawny, ironiczny i z dobrą duszą, założył zbiórkę na pomoc powodzianom. By zachęcić do wpłat, w żartobliwej formie oferował swoje dodatkowe aktywności po osiągnięciu „zaporowych” progów zbiórki, które wielokrotnie przekraczano. Finalnie doprowadziło go to do grania w znienawidzonego przez siebie Gothica, siedząc w basenie z dmuchanym smokiem i utopienia ulubionej myszki (tego w progach akurat nie było), ale liczy się efekt: listopadowy, charytatywny stream obejrzało wspomniane ponad 66 tys. osób, w tym politycy, eksperci i inni aktywnie korzystający z platformy X. Ale co ważniejsze – zbiórka na ten moment (jeszcze otwarta) zgromadziła 686 tys. złotych. Jeśli mamy promować sukcesy w social mediach, to takie – zabawne, nieszkodliwe, a jednocześnie społecznie wartościowe.

social media

Największy kryzys/wizerunkowa wpadka w social mediach 2024

Największym „trendem” wizerunkowych wpadek w social mediach w 2024 stali się… rozgoryczeni pracownicy po zwolnieniach. Na co dzień łatwo zapominamy, że za marketingowymi działaniami stoją zwykli ludzie i firmowe struktury, a przypadki marek, takich jak Giftpol czy X-kom, dobitnie o tym przypomniały. Pierwsza dotyczyła zwolnienia graficzki przez firmowy komunikator, z pamiętnym „cooooo proszeeee” od szefa, które stało się elementem memów, a druga odbiła się echem po zwolnieniu pracownicy powracającej z urlopu macierzyńskiego. O ile sprawa Giftpolu jasno wynikała z niepoprawnej komunikacji ze strony właściciela, o tyle sam prezes X-komu w obronie przedstawiał w mediach punkt widzenia firmy. W obu przypadkach mleko się jednak rozlało i to pokazuje, że takie treści będą dalej sporym wyzwaniem dla wizerunku firm.

Żadna z nich nie jest bowiem na wygranej pozycji od startu. Odbiorcy czerpią satysfakcję z tego, że „dowalono Januszexom” lub obnażono słabe punkty korporacji. Nawet, jeżeli wypowiedzi pracownika nie pokrywają się dokładnie z rzeczywistością, to takie treści wpadające w viral są sporym problemem dla działów wizerunkowych. Giftpol ma teraz ocenę na Google równą 1,9, a w komentarzach pod losowymi postami X-komu można znaleźć nawiązania do sprawy zwolnienia. Nawet, jak sprawy ucichną lub da się je wyjaśnić, niesmak pozostaje, a o wizerunek trzeba na nowo walczyć.

Social media: Wyzwania i prognozy 2025 r.

Zastanawiając się nad wyzwaniami i prognozami na 2025 rok w obszarze social mediów, nie można nie zacząć od zagadnienia, które w minionym roku odmieniane było przez wszystkie przypadki (przysłowiowo, bo akurat skrótowiec im nie podlegał) – AI. Początkowa hurafascynacja sztuczną inteligencją minęła, dlatego teraz AI będzie odgrywało coraz większą rolę jako narzędzie pomocnicze, a nie stricte wykonawcze. Popularność będą zdobywały usługi wspierające codzienne zadania w oparciu o AI. Siedmio-palczaste dłonie znikną z mediów społecznościowych, za to generowane przez AI obrazy będą wsparciem dla grafików, którzy wykorzystywać je będą w swoich pracach. Twórcy treści będą opierać się o inspiracje i bullet pointy dostarczane przez sztuczną inteligencję, tworząc z nich autorskie teksty, a nie generyczne formułki przygotowywane przez chaty.

Analityka kampanii reklamowych również będzie zmierzała w stronę coraz większego wykorzystywania AI, ważną dla osób „za kulisami” – bo odnoszącą się bezpośrednio do konkretnych środków pompowanych w social media. Rozwój takich narzędzi zwiększy też niestety ilość i wiarygodność fejków. Deep fake video, fotomontaże nie do odróżnienia czy przypisywanie fałszywych wypowiedzi na materiałach video osiągnie jeszcze większą skalę, dlatego edukacja i weryfikacja treści będzie musiała być stale rozwijana. Za fasadą kolorowych i śmiesznych obrazków, wspieranych wspomnianymi treściami AI, będziemy szukać autentyczności. Już teraz dobrym ruchem jest to, gdy CEO firm udzielają się aktywnie na LinkedIn lub X. Mówiąc otwarcie o działaniach firmy, osiągają bardzo wysokie zaangażowanie, zwłaszcza, jeśli są gotowi do dalszych interakcji w komentarzach. Dla budowania wiarygodności działań marki taka pomoc ze strony najwyższych sfer zarządzania będzie nieoceniona. A co zupełnie nowego? Serwis społecznościowy, technologia, trend? Tego nie zgadniemy, ale na pewno doświadczymy w nadchodzącym roku, trzeba trzymać rękę na pulsie.


social mediaPiotr Zach

Senior Social Media Specialist w agencji Social Lama, z którą związany jest od 2019 roku. Do jego obowiązków należy kompleksowa obsługa klientów. Specjalizuje się w tworzeniu treści tekstowych i koncepcji kreatywnych, w czym wspiera cały zespół. Realizował projekty z zakresu FMCG, fotowoltaiki, automotive, monitoringu mediów, a także dla sklepów zoologicznych i z elektroniką użytkową. Prowadzi działania dla marek takich jak: PSMM Monitoring & More, AQUAEL, AquaelZOO, Comfy, Vobis, N Energia, Oryginalny Sok, Motointegrator.


Więcej podsumowań można przeczytać TUTAJ.