Przez kilka ostatnich lat obserwowaliśmy znaczny wzrost zużycia wszelkiego rodzaju materiałów do druku wielkoformatowego. Ze względu na różnorodność dostępnych nośników oraz praktycznie niegraniczone możliwości w ekspozycji reklamy wielkoformatowych cały czas rośnie zapotrzebowanie na takie materiały jak folie, banery, papiery, tkaniny, itd. W tym okresie na rynku pojawiło się wiele nowych produktów, marek oraz rodzajów materiałów, często jeszcze nie znanych na polskim rynku, które z czasem z lepszym lub gorszym skutkiem zdobywały zastosowanie w reklamie wielkoformatowej. W rozwoju tego rynku nie bez znaczenia był również fakt coraz częstszego sięgania przez firmy sprzedające materiały do druku po produkty z Dalekiego Wschodu. Niska cena tych materiałów miała duży wpływ na kształtowanie się polskiego rynku. Coraz większa konkurencja wśród firm drukujących, coraz niższe ceny wydruków oraz większa dostępność do tanich materiałów wywołały większy popyt oraz zapotrzebowanie na reklamę wielkoformatową, a co za tym idzie znaczny wzrost zużycia tych materiałów.
Szeroki wybór materiałów i różnorodność ich zastosowań, sprawiają, że wybór odpowiedniego materiału nie zawsze jest łatwy. I nie chodzi tutaj tylko o wybór pomiędzy podobnymi produktami różnych marek, ale o rodzaj materiałów i sposobów ekspozycji do jakich są przeznaczone. Dlatego warto bliżej się przyjrzeć poszczególnym typom nośników.
Produktem któremu tym razem poświęcimy więcej uwagi jest materiał banerowy typu frontlit. Frontlit ze względu na swą uniwersalność zastosowania jest najczęściej wykorzystywanym nośnikiem do druku spośród materiałów banerowych. Dostępne na polskim rynku frontlity występują w kilku podstawowych gramaturach: 340g, 440 – 450g, 500 – 510g, 550g. Frontlit wykorzystywany jest przede wszystkim do reklam oglądanych od frontu, eksponowanych w różnych miejscach np. na elewacjach budynków, na ogrodzeniach, między budynkami, na stacjach benzynowych, w studiach telewizyjnych, w centrach handlowych – jako aplikacja podwieszana lub dekoracja wewnątrz sklepu. Także organizatorzy imprez plenerowych upatrzyli sobie we frontlicie odpowiedni nośnik przekazu informacji lub reklamy. Kładą oni nacisk nie tylko na jakość wydruku ale również na łatwość zwinięcia banera oraz możliwość ponownego użycia go w innym miejscu.
Frontlity w niższych gramaturach wykorzystywane są także do produkcji systemów wystawienniczych typu RollUp lub PopUp. Gramatura 340 – 450g jest jak najbardziej akceptowalna przez firmy specjalizujące się w tego rodzaju produkcji. Przykłądem takich materiałów są frontlity np. Ferrari 416, Ferrari 456 czy Image Perfect IP 2115, które bardzo dobrze sprawdzają się w systemach wystawienniczych. Natomiast materiały o większej gramaturze po zwinięciu nie mieszczą się do kasety ale za to z powodzeniem wykorzystywane są w miejscach gdzie niezbędne jest użycie banera o lepszych parametrach oraz większej odporności na rozerwania np. banery IP 2113, 2114, 2117.
Nie należy jednak rozumieć, że baner o większej gramaturze jest bardziej wytrzymały na rozerwania od banera o niższej gramaturze. Należy dodatkowo zwracać uwagę na parametry podawane przez producentów lub firmy sprzedające materiały do druku. Każdy dystrybutor powinien podać niezbędne informacje na temat wytrzymałości, odporności na rozerwania, trwałości, a nawet szczegółowe informacje zawierające parametry zgrzewania dla sprzedawanych materiałów. Informacja o produktach, ich zastosowaniach i jakości jest równie ważna jak ich cena. Często decyduje o tym jaki materiał jest wybierany przez klienta. Większość dystrybutorów posiada w swojej ofercie kilka marek materiałów i dlatego wymienione informacje są tak istotne przy wyborze mediów. Wieloletnie doświadczenie firmy Spandex w sprzedaży materiałów do druku na całym świecie pozwoliło wykreować informacyjne podejście do klienta, dzięki czemu klient może otrzymać pełną informację o kupowanym produkcie. I na przykładzie banerów może wybrać najlepszy dla siebie produkt spośród ImagePerfect, Ferrari, Seal i innych. Ta informacja dociera do drukarni wielkoformatowej, a za pośrednictwem jej pracowników także do agencji reklamowych oraz klienta końcowego. Jest istotne zwłaszcza w przypadku firm, które w swoich strukturach mają osoby bądź działy odpowiedzialne za produkcję. Przekazywanie informacji oraz edukacja rynku sprawiają, że do poszczególnych rodzajów reklam dobierane są najbardziej odpowiednie materiały, dzięki czemu zyskują wszyscy uczestnicy rynku.
Daniel Prószyński pracuje na stanowisku Area Manager Warsaw & Central Poland w firmie Spandex Sp. z o.o.