Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Reklamowa budka telefoniczna

Brytyjska budka telefoniczna została wynaleziona w 1884 roku i była pierwszym publicznym telefonem na świecie. Stawiano je w sklepach i w hotelowych foyer. W bogatszych hotelach zatrudniano specjalnego pomocnika, który kontaktował się w imieniu dzwoniącego z centralą telefoniczną i pobierał opłatę. W sklepowych wnętrzach natomiast jedynie zasłona oddzielała ich użytkowników od normalnych klientów. Skrępowanie przyczyniło się do przeniesienia publicznych telefonów na zewnętrz. Aparaty telefoniczne zainstalowano w specjalnych drewnianych budkach i ustawiono na chodnikach. Ten nowy mebel szybko przypadł do gustu użytkownikom. Pierwsza budka stanęła na ulicy w 1903 roku w Londynu. Obecnie korzysta z nich jeden na dziewięciu dorosłych Brytyjczyków. Tak wygląda historia standardowej budki telefonicznej. Jak wiadomo klientów budkom telefonicznym odebrała wszechobecna telefonia komórkowa. Jednakże Amerykaniem postanowili wykorzystać ten fakt i połączyć standardową budkę z telefonem komórkowym a marketerzy od razu zauważyli reklamowy potencjał.

System nazywa się Cell Zone i jest niczym innym jak wyciszoną budką telefoniczną, do której można wejść i spokojnie porozmawiać przez telefon komórkowy.

Amerykańscy reklamodawcy bardzo często wykorzystują ten nośnik jako uzupełnienie standardowych kampanii reklamowych. Samonośna konstrukcja budki umożliwia zainstalowanie jej w dowolnym miejscu i przestrzeni. Budka charakteryzuje się wygłuszeniem do 40 dB, wykorzystywana jest bardzo często w klubach lub podczas imprez gdzie, aby porozmawiać przez telefon trzeba wyjść na zewnątrz. Każdy model wyposażony jest także w czujnik ruchu uruchamiający system wentylacyjny oraz światło, więc można pozwolić sobie na dłuższą rozmowę. Dodatkowo w budce można zamontować półki, uchwyty np. na kubek lub uchwyty na ulotki. Istnieje także możliwość wbudowania w środku monitorów LCD prezentujących nieme filmy reklamowe. Najczęstszymi reklamodawcami korzystającymi z tej formy są operatorzy telefonii komórkowej, producenci napojów, kosmetyków. Jednakże polski przedstawiciel Artur Minich z firmy M&M Design podkreśla -że zainteresowanie wyraziła również firma doradcza. Także nie można ograniczyć reklamodawców do jednego segmentu.

Tablica reklamowa umieszczana na budce Cell Zone składa się z dwóch lub trzech części, minimalny czas trwania kampanii to okres jednego miesiąca. Budkę można ulokować niemal wszędzie w kawiarni, restauracji, centrach handlowych, ale także w urzędach użyteczności publicznej gdzie zazwyczaj rozmawianie przez telefon komórkowy przeszkadza innym w: bankach, urzędach miejskich, bibliotekach. Ma ona system kółek, co pozwala na wygodne przetransportowanie jej w wybrane przez nas miejsce. Możliwość łatwego transportu umożliwia dotarcie do wybranej grupy targetowej oraz umieszczenie reklamy na budce blisko punktu sprzedaży.

W Polsce Cell Zone dopiero zaczyna funkcjonować, jednakże widząc coraz większą popularność telefonów komórkowych można mieć nadzieje, że już za niedługo nie będzie trzeba wychodzić z klubu, aby zadzwonić, szeptać do komórki na poczcie, albo krzyczeć do niej w centrum handlowym. Pierwsza tego typu budka we wrześniu stanęła w klubie Melodia w Warszawie. Przekonamy się czy melodia budek telefonicznych już przeminęła czy przyjmą one nową użyteczną a także reklamową funkcje.

Karolina Liberka