Człowiek od bardzo dawna starał się przedstawić trójwymiarową rzeczywistość na płaszczyźnie.
Jednym ze specyficznych sposobów przedstawiania trójwymiarowej przestrzeni w architekturze, malarstwie była już od starożytności perspektywa. Zasady perspektywy linearnej jako pierwszy opracował w XV wieku architekt florencki Filippo Brunelleschi.
Kiedy wydawało się, że w powyższych poszukiwaniach nie zanosi się na rewolucję, w połowie XIX wieku wynaleziono fotografię i równolegle z nią odkryto zjawisko STEREOSKOPII.
Zainteresowani STEREOSKOPIĄ, jej powstaniem, technikami obrazowania trójwymiarowego twórcami, historią, jej dzisiejszymi propagatorami w Polsce [Jan Rubinowicz, Borys Wasiuk] znajdą wiele ciekawych informacji w Internecie.
Stereoskopia – to technika obrazowania, oddająca wrażenie normalnego widzenia przestrzennego, tzn. reprezentującego nie tylko kształt i kolor obiektów, ale także ich wzajemne zależności przestrzenne, odległość od obserwatora i głębię sceny. Wymaga dostarczenia do mózgu dwóch obrazów, widzianych z perspektywy lewego i prawego oka. W tym celu wykonuje się parę zwykłych dwuwymiarowych obrazów (stereoparę), reprezentujących obiekt czy scenę z dwóch punktów widzenia, oddalonych tak jak oczy obserwatora. Obrazy składowe stereopary są bardzo podobne, ale różnią się nieco kątem widzenia obiektów i szczegółami wzajemnego przesłaniania się obiektów w scenie. To właśnie te drobne różnice niosą informację o trzecim wymiarze.
Przy pomocy jednej z wielu technik prezentacji 3D przedstawia się lewy obraz lewemu oku a prawy – prawemu. W mózgu następuje połączenie tych dwóch obrazów w jeden obraz trójwymiarowy, przestrzenny, zwany obrazem cyklopowym, ponieważ odbieramy go tak, jakby był widziany przez jedno "trójwymiarowe" oko umieszczone u nasady nosa.”
Obrazy stereoskopowe [3D] Możemy oglądać na dwa sposoby: za pomocą przyrządów optycznych i bez nich. Do pierwszej grupy możemy zaliczyć stereoskopy, okulary anaglifowe, okulary, polaryzacyjne [IMAX], okulary migawkowe, stereoskopowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne oraz tzw folie soczewkowe
Spróbujemy przyjrzeć się zjawisku oglądania obrazów 3D za pomocą ,,urządzenia optycznego” jakim jest folia lub płyta soczewkowa i możliwości wykorzystania tej technologii w reklamie wielkoformatowej.
Co to jest FOLIA- PŁYTA SOCZEWKOWA oraz DRUK SOCZEWKOWY?
Folia-płyta soczewkowa – to przeźroczyste podłoże drukowe z tworzywa sztucznego w postaci folii lub płyt wylewanej z jednej strony gładkiej, z drugiej z wytłoczonymi soczewkami w postaci części walca. Używana jest w technice druku zwanej drukiem soczewkowym na maszynach offsetowych oraz na ploterach płaskich drukujących farbami UV. Grubość folii jest związana z liniaturą soczewek oraz ich przeznaczeniem. Na rynku dostępne folie-płyty w zakresie liniatur od 10–161 lpi. i grubości od 0,3 do 5mm.
Druk soczewkowy to metoda uzyskiwania trójwymiarowych lub animowanych obrazów na płaskiej powierzchni (folia-płyta soczewkowa) do oglądania, których nie potrzeba specjalnych przyrządów poza przyrządem, którym jest wyżej wymieniona folia-płyta soczewkowa.
NA CZYM POLEGA ZJAWISKO DRUKU SOCZEWKOWEGO I OGLĄDANIE OBRAZÓW TRÓJWYMIAROWYCH?
Pod względem teoretycznym nie jest to zagadnienie trudne. Jest to czysta stereoskopia. Jednak kodowanie obrazu stereoskopowego jest inne niż w metodzie tradycyjnej. Do niedawna było to przeszkodą do upowszechnienia technologii druku 3D. Obecnie mamy na rynku oprogramowanie umożliwiające prawidłowe przygotowanie obrazów do opisywanej technologii. Druki należy wykonywać na urządzeniach wielkoformatowych drukujących z jakością fotograficzną.
Z ogólnych obserwacji widać, że wielkoformatowy druk 3D, jest w Polsce drogi. ale jego rozwój zaczyna nabierać tempa. Nowoczesne plotery, spadek cen materiałów do druku 3D pozwala z optymizmem spojrzeć na rozwój tej gałęzi reklamy.
Efekty, jakie możemy uzyskać w wielkoformatowym druku 3D są takie same jak w soczewkowym druku offsetowym (przedstawione wyżej). Znakomite efekty można uzyskać na podświetlanych reklamach 3D.
Sposoby wykorzystania wielkoformatowego druku 3D:
1. POS – Postery, standsy displaye, grafiki okienne, drzwi, plakaty, prezentery obrotowe
2. Outdoor: autobusy, kioski telefoniczne, billboardy, bilbordy stadionowe, środki transportu.
3. Maszyny dozujące: itp.
Piotr Nawracała
Współwłaściciel drukarni ZP Filip
www.zpfilip.pl