Logo

Marketing MIX

Digital signage w hotelarstwie i turystyce

Instalacji digital signage w hotelach czy biurach podróży jest coraz więcej. Cyfryzacja pomaga nie tylko usprawnić system informacyjny czy przekazać szczegóły dodatkowej oferty. DS w usługach pozwala też zatrzymać na chwilę klienta i sprawić, że wyjedzie w poczuciu, że spędził czas w nowoczesnym i profesjonalnym miejscu.

Nawigacja, autopromocja, informacja

Podstawową funkcjonalnością hotelowych systemów DS jest usprawnienie procesu planowania spotkań i kierowania gości podczas konferencji. Ponadto system służy prowadzeniu działań promocyjnych poza godzinami spotkań konferencyjnych.
Oprócz tego wykorzystuje się DS do przekazywania istotnych dla przyjezdnych informacji typu prognoza pogody, kursy walut czy lokalne wiadomości.
Ważną funkcją DS w hotelach jest też autopromocja. Ponieważ hotele często proponują przeróżne dodatkowe usługi – choćby własnej restauracji czy sauny – dzięki DS można precyzyjnie poinformować gości o tego typu możliwościach. – Goszcząc w hotelu dowiemy się, jakie jest menu tamtejszej restauracji czy choćby że istnieje możliwość zamówienia budzenia na określoną godzinę – mówi Tomasz Rzeźnik z firmy Emtronet Digital Signage & Internet. AB Media proponuje także wykorzystanie DS w hotelach do przedstawienia gościom personelu, z którym mają styczność.
Wykorzystanie digital signage wpływa także na wizerunek branży turystycznej. – W turystyce wyświetlane są głównie flesze reklamowe z ofertami last minute, czasem informacje o pogodzie w danym regionie, czasem też kursy walut itp. – mówi Dariusz Dembicki, specjalista ds. handlowych AVI firmy Trias. Ale możliwe jest także bardziej dynamiczne zastosowanie DS, w którym klient nie tylko może przeczytać informację, ale realnie skorzystać z zalet samego rozwiązania. Tu sprawdzają się różnego rodzaju multimedialne standy z możliwością wyszukiwania określonych informacji. – W biurze podróży, podczas wyszukiwania połączenia lotniczego, za plecami handlowca wyświetlać się mogą propozycje na spędzenie naszego letniego urlopu – mówi Rzeźnik. A to już znaczne udogodnienie – szczególnie, gdy klient jest przyjmowany zza biurka i nie ma podglądu monitora sprzedającego.
Digital signage ma też kształtować pozytywną opinię gości – zarówno o organizatorze, jak i samym hotelu czy biurze. W przypadku hoteli ciekawym i użytecznym rozwiązaniem jest emitowanie informacji na temat aktualnych wydarzeń w mieście. Goście hotelu najczęściej nie znają lokalnych atrakcji. Reklama w takim miejscu może przyciągnąć przyjezdnych do odwiedzenia danego miejsca czy imprezy. Jeśli o wizerunku mowa, warto wspomnieć, że monitor wcale nie musi wyglądać jak monitor. Nowoczesne obudowy, np. z aluminium, tworzyw sztucznych czy fornirowanej sklejki, pozwalają zachować charakter wnętrz.

Nośniki

Po początkowym skonfigurowaniu systemu, obsługa jest prosta, wręcz intuicyjna. Ogranicza się do uzupełnienia planera o treść, wprowadzenia danych (tytuł spotkania, godzina, sala, logo organizatora) – to wystarczy, by monitory pokazywały odpowiednią treść – kierowały we właściwe miejsce i wyświetlały agendę wydarzenia. Po zakończonych konferencjach natomiast system może automatycznie przełączyć się na tryb reklamowy i nadawana jest treść promocyjna.
W przypadku hoteli średnia liczba nośników to kilkanaście monitorów. Najczęściej instalowane są w miejscach największego natężenia ruchu gości: lobby, bar, hall, windy. – Przy systemach konferencyjnych, gdzie główną funkcją jest kierowanie ruchem gości, monitory umieszcza się w widocznych miejscach na korytarzach – zaznacza Marek Kluczewski, kierownik działu digital signage AB Media Sp. z o.o. Od tego, gdzie znajduje się nośnik, zależy oczywiście jego funkcja i emitowany przekaz – reklamowy bądź informacyjny.

Dominuje autoreklama

Nadawcą sporego odsetka treści jest sam nadawca: hotel, biuro turystyczne czy salon SPA. – Czasami mamy również do czynienia z zewnętrznymi firmami działającymi w partnerskich relacjach np. z salonami kosmetycznymi. Wyświetlają one wtedy własny materiał promocyjny – np. ofertę linii kosmetyków – mówi Tomasz Rzeźnik. Wśród reklamodawców zewnętrznych pojawia się np. branża motoryzacyjna, a jak zaznacza Dembicki, ostatnio także gastronomiczna i turystyczna. Często reklama jedynie towarzyszy innemu przekazowi. – W komunikatach wykorzystuje się warunki, w jakich znalazł się klient. Posiada on chwilę wolnego czasu, a na ekrany patrzy „przy okazji”. Wyświetlane są więc użyteczne materiały skupiające uwagę – takie jak aktualna data, godzina, czy pasek z wiadomościami. Równocześnie w innej strefie ekranu emitowana jest reklama – wyjaśnia Rzeźnik. Hotelowi operatorzy DS liczą na takich reklamodawców, jak korporacje taksówkowe, lokalny biznes, gastronomię, kwiaciarnie, kluby czy organizatorów imprez masowych. Ale nie wszędzie reklama jest rozwiązaniem oczywistym. – Rzadko dostrzegana jest możliwość pozyskania dodatkowych przychodów z tytułu wynajmu dostępu do systemu. W części hoteli polityka centrali nie dopuszcza takich rozwiązań – przyznaje Marek Kluczewski.

Świadomość zaszczepiona

Można się spodziewać, że kształt sieci DS w branży wypoczynkowo-turystycznej będzie się nadal zmieniał, pojawi się więcej realizacji i nowe rozwiązania. Najwięksi gracze zdają sobie sprawę z korzyści, jakie przynoszą tego typu rozwiązanie. – Etap testów już się zakończył. Potrzeby placówek są już zbadane, dostępne są rozwiązania techniczne dostosowane do takich realizacji, dostrzegana jest konieczność wdrażania digital signage – uważa Marek Kluczewski, choć przyznaje, że niepokój na rynku opóźnia masowe wprowadzanie takich systemów. Rzeczywiście trudno na dzień dzisiejszy mówić o masowości DS, ale sama świadomość postępu na rynku wśród właścicieli hoteli czy biur turystycznych stwarza pozytywne perspektywy. – Mniejsze hotele wciąż sceptycznie podchodzą do technologii digital signage. Bardziej więc można mówić o etapie „testowania” tego typu rozwiązań przez innowatorów, budujących przy jego pomocy przewagę konkurencyjną. Ostatnio przyszło nam się jednak przekonać, że właściciele hoteli uwzględniają możliwość takiej inwestycji w przyszłości. Jeden z nich zgłaszając się do naszej firmy prosił o pomoc przy rozplanowaniu infrastruktury sieciowej podczas remontu jego hotelu. Przewidywał w ten sposób, że w ciągu najbliższych kilku-, kilkunastu miesięcy wdroży w swoim budynku system digital signage – podsumowuje trend Tomasz Rzeźnik. Skala zjawiska jest zróżnicowana. Od kilku dosłownie monitorów, po bardziej kompleksowe systemy. Jak zwraca uwagę Dariusz Dembicki, w sytuacji, gdy są na rynku branże mogące pochwalić się liczbą ponad tysiąca nośników, kwestią czasu jest przekonanie się do tego rozwiązania kolejnych sektorów.
Marek Kluczewski, kierownik działu digital signage AB Media Sp. z o.o.:
W przypadku branży hotelarskiej funkcje, jakie ma spełniać system to:
– kieruje reklamę do właściwego odbiorcy – gościa,
– zwiększa wiedzę gości o ofercie hotelu,
– może łączyć promocje z lokalnym biznesem,
– kieruje gości do miejsc spotkań lub innych wydarzeń,
– wyświetla komunikaty dla gości i pracowników,
– generuje dodatkowy przychód.
Oczekiwania, jakie inwestor stawia systemowi to:
– wzrost sprzedaży poprzez informowanie gości o dodatkowych usługach,
– potencjalny przychód ze sprzedaży czasu reklamowego (korporacje taksówkowe, kwiaciarnie, pizzerie, restauracje, lokalny biznes, nocne kluby, organizatorzy imprez masowych),
– oszczędności na druku i czasie poświęconym na wymianę materiałów papierowych
Marek Kluczewski, kierownik działu digital signage AB Media Sp. z o.o.:
W hotelu Novotel Katowice Centrum system digital signage wprowadzany był w trzech etapach. Jako pierwszy etap zainstalowano duży monitor w lobby oraz trzy zespoły podwójnych monitorów umieszczonych w specjalnych zabudowach. Duży monitor oraz po jednym z trzech zespołów sterowane przez zaawansowany odtwarzacz z podziałem na strefy tworzą kanał promocji ogólnohotelowej. Treścią zarządza dział marketingu wykorzystując monitory do promocji dodatkowych usług hotelu oraz wyświetlając prezentacje grupy Novotel. Pozostałe trzy monitory prezentują zestawienie odbywających się w hotelu spotkań. Drugim etapem było rozszerzenie systemu informacji o spotkaniach o monitory zintegrowane z odtwarzaczami umieszczone przy salach spotkań. Wyświetlany jest komunikat o aktualnie odbywanym spotkaniu. Trzecim etapem było wdrożenie ekskluzywnego totemu 46” umieszczonego przy wejściu do hotelu spełniającego dwie funkcje. W czasie organizacji konferencji pełni on funkcje informacyjne, w pozostałym czasie funkcje promocyjne. Rozłożenie instalacji na etapy dało łatwiejsze planowanie budżetu na inwestycje i jednocześnie osiągnięto założony cel wdrożenia instalacji o dużych możliwościach oddziaływania.
Tomasz Rzeźnik,
Urządzenia marki Onelan działają w wielu hotelach – m.in. w sieciach Intercontinental czy Maladron Hotels. Ciekawe projekty to wykorzystanie naszych urządzeń w wynajmowanych na godziny biurach sieci Avanta, czy w VIP-roomie na lotnisku Gatwick, sponsorowanym przez Virgin Holidays. Firma ta za pomocą wyświetlaczy przekazuje klientom biznesowym szeroką gamę informacji – od aktualnych godzin przylotów/odlotów do informacji o prognozie pogody w każdym z docelowych miejsc podróży. Projekty te, które działają w oparciu o urządzenia marki Onelan wyróżniają się przede wszystkim swoją bezawaryjnością. W miejscu takim jak VIP-room na lotnisku wszystko musi działać niezawodnie.