Logo

Marketing MIX

Digital signage w finansach

Dużych i kompleksowych wdrożeń digital signage w finansach i bankowości jest jeszcze zbyt mało, by mówić o zdigitalizowaniu polskich placówek finansowych. Wszystko jednak zmierza w tym kierunku.

Informacja na kilka sposobów

Multimedia, znikoma liczba ulotek, liczne wydzielone strefy dla klientów – to model placówki, jaki powoli wkracza do bankowości. Coraz więcej instytucji finansowych decyduje się na wyposażenie oddziałów w systemy digital signage – sieci ekranów i innych multimedialnych urządzeń umożliwiające przekazywanie informacji. Systemy DS pozwalają na wiele sposobów zarządzać informacją na linii instytucja-klient, a także na potrzeby wewnętrzne. Z narzędzi digital signage korzystają dziś m.in. BZ WBK, Alior Bank, Bank Ochrony Środowiska, Giełda Papierów Wartościowych, Deutsche Bank. Są też instytucje, które testują tego rodzaju rozwiązania na niewielką skalę. Na pierwszy rzut oka systemy monitorów w banku nie robią może wielkiego wrażenia w dobie domowych LCD. Ale gdy przyjrzeć się motywom i argumentom instytucji oraz możliwościom wykorzystania digital signage w biznesie, można przypuszczać, że coraz więcej banków będzie doceniać tego typu rozwiązania.
Multimedialne wyposażenie daje wiele możliwości. Przede wszystkim pozwala na precyzyjne dotarcie z informacjami na temat oferty. – W sektorze finansowym digital signage spełnia przede wszystkim funkcje informacyjno-reklamowe – mówi Dariusz Dembicki, specjalista ds. handlowych AVI firmy Trias – wykonawcy kilku instalacji DS w branży finansowej. DS nie służy wyłącznie emisji bankowych treści, ale stanowi zupełnie nowy sposób przekazywania informacji klientowi. – Całość programu podzielona jest na trzy części tematyczne: informacyjną, produktową oraz kulturalną – wymienia Joanna Izdebska, dyrektor departamentu marketingu Deutsche Bank PBC. Taki podział zachowują zresztą inni – nie tylko finansowi – nadawcy treści za pośrednictwem własnych sieci DS. W Alior Banku dominujące treści dotyczące informacji o produktach banku są przeplatane tzw. soft kontentem – niebankowymi informacjami pojawiającymi się z reguły w formie widgetów w 1/3 ekranu, lub w formie pełnoekranowej, jako kilkunastosekundowy komunikat. Wyjątek stanowi tu GPW, gdzie instalacja digital signage ma charakter stricte informacyjny i służy przedstawianiu wyników notowań poszczególnych spółek. Generalnie jednak informacje produktowe są osadzone w lżejszym kontekście. Są wplecione między aktualności z kraju i ze świata, informacje o pogodzie czy kulturalne. Dzięki takiej różnorodności, nadawana treść przypomina emisję programu telewizyjnego, nadawca może liczyć na większą uwagę odbiorców.

Przewaga nad papierem

W przeciwieństwie do drukowanych materiałów promocyjnych, po informację nie trzeba sięgać. Dynamiczny przekaz w naturalny sposób absorbuje uwagę odbiorców. Podobnie jak możliwość interakcji. – Istotnym celem projektu dla Alior Banku było również wywołanie mierzalnej interakcji z klientami poprzez wykorzystanie systemów dotykowych – przyznaje Leszek Golonka, członek zarządu firmy DDS Poland, która wdrażała system. Digital signage to alternatywa dla papieru także ze względów ekologicznych – raz zainstalowany system pozwala dowolnie kreować treść i zmieniać ją w zależności od potrzeb.

Reklama zmultiplikowana

Dzięki digital signage placówka bankowa może zwielokrotnić swoją reklamową pojemność. I nie chodzi tylko o możliwość dowolnego zmieniania nadawanej treści w zależności od zapotrzebowania. Niektóre instytucje stawiają wyłącznie na własne treści, a część reklamowa ogranicza się do prezentacji własnych produktów. Ale na DS można także zarobić przyciągając zewnętrznych reklamodawców. W BZ WBK oprócz kanału informacyjnego (kursy walut, notowania jednostek uczestnictwa TFI, oprocentowanie lokat, oprocentowanie kredytów, notowania indeksów GPW w Warszawie, DIJ), uruchomiono także drugi, reklamowy kanał transmisyjny (spoty reklamowe, informacje o promocjach, lokalne promocje).

Multimedialne strefy

Digital signage w banku pełni także funkcję wizerunkową. Bank wyposażony w elektronikę – nowoczesne monitory, multimedialne standy – to bank postrzegany jako nowoczesny. Liczba urządzeń zależy oczywiście od wielkości placówki. – W przypadku Alior Banku z reguły jest to 40" ekran LCD firmy NEC znajdujący się w części centralnej placówki, 32" ekran LCD firmy NEC przy stanowiskach kasowych oraz od 2 do 4 ekranów dotykowych 17". Dodatkowo w wybranych placówkach instalowany jest system projekcji na witrynę zewnętrzną (monitor + folia projekcyjna) – mówi Leszek Golonka. Monitory umieszczane są najczęściej w strefie, w której oczekują klienci. Dodatkowo urządzenia audio pozwalają na wykreowanie niewidzialnych ścian dzielących przestrzeń na kilka stref. – Nośniki instalowane są we wszystkich oddziałach i znajdują się w miejscach, w których klienci oczekują na realizację zleceń. Zastosowano tu system nagłośnienia sound shower, pozwalający na planowanie strefy dźwięku i ograniczenie jej do określonego rejonu – mówi Izdebska. Obraz pojawia się tam, gdzie najczęściej pada wzrok klientów.

Jak telewizja

W przypadku Deutsche Banku powstał cały projekt telewizyjny pod nazwą DB Tv – z własnym zespołem dziennikarzy, studiem filmowym i postprodukcyjnym. Z myślą o odwiedzających placówki klientach powstała ramówka. – Pod kątem ich potrzeb została opracowana cała koncepcja programu. Ramówka DB TV ma obecnie formę godzinnej pętli. W każdym tygodniu na antenie emitowane są dwa premierowe materiały filmowe – wyjaśnia Izdebska. – Część informacyjna poświęcona jest bieżącym wydarzeniom dotyczącym zarówno Deutsche Banku, jak i ogólnie rynków finansowych. Część produktowa obejmuje materiały dotyczące rozwiązań oferowanych przez bank. Ramówka obejmuje także materiały poświęcone działalności banku jako mecenasa kultury. Widzowie mogą więc obejrzeć m.in. relacje z rozgrywek golfowych, w tym pierwszego w Polsce turnieju dla zawodowych graczy Deutsche Bank Pro-Am Tour, a także koncertów czy festiwali jazzowych. Widzowie DB TV mają okazję wysłuchać wywiadów ze światowymi gwiazdami czy zobaczyć fragmenty ich występów – dodaje. Projekt ten obejmuje znacznie więcej niż instalację systemu i przygotowanie treści. Stała redakcja dba też o przygotowywanie treści z rynków finansowych. – Kamery DB TV są obecne podczas szkoleń, prezentacji, debat i konferencji – wydarzeń organizowanych zarówno przez Deutsche Bank, jak i inne instytucje, np. Giełdę Papierów Wartościowych czy Związek Banków Polskich. Prezentowane są relacje z otwarcia nowych placówek, specjalistycznych spotkań dla partnerów banku oraz klientów czy wprowadzania na rynek nowych produktów i rozwiązań. Rozwiązania oferowane przez bank są prezentowane w formie zrozumiałej nie tylko dla specjalistów z branży ekonomicznej. Przedstawiają je i objaśniają eksperci banku – osoby odpowiedzialne za tworzenie produktów – wyjaśnia Izdebska. Na potrzeby projektu DB Tv powstało także studio emisyjne nadające program, własne studio filmowe i postprodukcyjne, a redakcję uzupełnia grupa filmowa realizująca filmy dokumentalne, filmy korporacyjne i reklamowe.

Przyszły standard

Mimo wielu zalet tego rozwiązania, instalacje digital signage w Polsce zdają się być jeszcze jednak w początkowej fazie. – System DS się jeszcze w Polsce testuje. Poza nielicznymi sieciami posiadającymi więcej niż 100 nośników, instalacji jest jeszcze niewiele, ale skromnie liczymy, że to się pomału już zaczyna zmieniać i takich instalacji w sektorze finansowym będzie z roku na rok coraz więcej – mówi Dariusz Dembicki. Duże projekty wdrożył m.in. BZ WBK (w przeszło 500 placówkach) i Alior Bank (w przeszło 110). BOŚ wyposażył w DS 24 placówki. Ale nie brakuje też instytucji, które decydują się na kilka ekranów – w Citibanku zainstalowano w celach testowych dwa ekrany. Nie wspominając o tych, gdzie digital signage w ogóle nie jest na dzień dzisiejszy w planach. Jednak, jak zauważa Leszek Golonka, fakt, że BZ WBK jest w pierwszej piątce w Europie jeżeli chodzi o skalę projektu, a Alior Bank w pierwszej trójce biorąc pod uwagę zaawansowanie, to sygnał, że digital signage staje się standardem.