Reklama na pojazdach jest dość powszechną i oferowaną przez większość firm reklamowych usługą. Podstawą wykonania trwałej i estetycznej reklamy jest właściwy dobór materiałów uzależniony od rodzaju oklejanego pojazdu. Nie bez znaczenia również jest budżet, jakim dysponuje klient. Najpopularniejszą – ze względu na niską cenę – formą reklamy aplikowanej na samochodowej karoserii jest grafika wektorowa wykonana z barwnej folii ploterowej.
Niestety ta technika nie oferuje nic poza możliwością zamieszczenia danych teleadresowych, prostych logotypów oraz nieskomplikowanych elementów ozdobnych. W przypadku wyższych wymagań (np. zamieszczenie zdjęcia) konieczne jest zastosowanie druku wielkoformatowego na foliach dostosowanych do powierzchni, na której będzie ona aplikowana.
Bardzo istotne dla właściwego wykonania reklamy na samochodzie jest przygotowanie pliku do druku. Aby mieć pewność, że nie spotka nas przykra niespodzianka w postaci wydruków niepasujących do oklejanego auta, warto pobrać wymiary bezpośrednio z pojazdu, a nie korzystać z siatek przygotowanych przez producentów.
Na płaskich powierzchniach naczep lub skrzyń ładunkowych samochodów ciężarowych stosujemy najprostszą w aplikowaniu folię monomeryczną. Znacznie trudniejsze jest naklejanie folii na powierzchnie z głębokimi przetłoczeniami karoserii i w takim przypadku konieczne jest zastosowanie folii wylewanej, która pod wpływem obróbki termicznej staje się plastyczna i doskonale dostosowuje się do nieregularnych kształtów karoserii. Po zakończeniu aplikowania grafiki należy wygrzać miejsca najgłębszych przetłoczeń przy pomocy opalarki w temperaturze i czasie zalecanym przez producenta folii. Poza właściwą techniką samego aplikowania folii, bardzo istotne jest przygotowanie podłoża poprzez dokładne usunięcie zabrudzeń i odtłuszczenie przy pomocy alkoholu (np. glikolu etylenowego).
Żelazną zasadą dotyczącą każdego rodzaju folii jest zakaz aplikowania folii bezpośrednio po wydrukowaniu. Wydruki powinny być pozostawione na 48 godzin, a w przypadku dużego nasycenia kolorów na 72 godziny. Jest to podyktowane koniecznością odparowania solventu przed położeniem laminatu na wydruki. Należy również pamiętać o zastosowaniu laminatów dedykowanych dla konkretnego rodzaju folii.
To kilka wskazówek, które pozwolą zapoznać się z tematyką „jeżdżącej reklamy”, jednak wszystkim zainteresowanym niełatwą sztuką aplikowania reklam na samochodowych karoseriach polecam udział w szkoleniach i oczywiście dużo, dużo treningu.