Logo

Marketing MIX

Informacja Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej w sprawie danych o wielkości rynku reklamy zewnętrznej.

Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki” (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of Home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, Jet Line, Koneser, Mini Media i Publiprox, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo i firmy Żak.

30 czerwca 2009 r. liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła 101164 sztuki. Obejmuje nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.

Rynek nośników reklamy w Polsce pozostaje stabilny, mimo trudności administracyjnych. Łączna liczba nośników nadal wynosi około stu tysięcy. Nie zmienia się znacznie w ostatnich latach, chociaż półroczne raporty IGRZ nie zawsze zawierają dane wszystkich firm działających na polskim rynku out of home (w niniejszym raporcie brak na przykład informacji z firm Apro oraz Diam, które nie udostępniły swoich danych).
Utrzymuje się wyraźna tendencja zmniejszania powierzchni ekspozycyjnych na standardowych tablicach plakatowych w formacie 12 m2 (400 x 300 oraz 504 x 238 cm). W ostatnim półroczu odnotowaliśmy znaczące zmniejszenie liczby tych nośników w portfolio firm: Clear Channel Poland oraz Ströer. Coraz szybciej do roli najbardziej pożądanych nośników na polskim rynku out of home awansują powierzchnie typu frontlight 18 m2 (600 x 300 cm). Generują bowiem większe przychody, aniżeli standardowe tablice plakatowe w formacie 12 m2. Są bardzo pożądane zwłaszcza przy realizacji kampanii wizerunkowych. Dlatego najwięksi gracze próbują rozwijać się w tym właśnie sektorze.

Podobnie do poprzednich okresów obserwujemy pewien zastój w rozwoju nośników typu CLP, ale (o czym wielokrotnie informowaliśmy) powiększenie liczby tych atrakcyjnych ekspozycji, zwłaszcza w centrach miast, jest zależne od inicjatyw władz samorządowych, które stwarzają warunki dla tychże nośników. Obecnie nadal brak jest takich warunków.

W pierwszym półroczu 2009 r. wstrzymany został rozwój nośników typu backlight scroll (ze zmienną liczbą powierzchni ekspozycyjnych). Fakt ten związany jest przede wszystkim z brakiem dostępności do najatrakcyjniejszych lokalizacji dla tych nośników oraz znaczącym wzrostem opłat za użytkowanie terenów miejskich, na których znajduje się większość tych nośników. Po raz kolejny stawiamy pytanie władzom samorządowym: Jaki jest cel polityki ograniczania rozwoju niezwykle atrakcyjnych powierzchni mniejszego formatu, które bardzo dobrze pasują do centralnych punktów naszych miast?
Zwiększyła się dostępność na nośnikach wielkiego formatu (36 i 48 m2). Sądzimy, że mogą one stać się konkurencyjne dla kontrowersyjnych powierzchni wielkoformatowych eksponowanych na ścianach budynków. Są bowiem permanentnie dostępne i niezależne od planowanych zmian prawnych (plany dotyczące ograniczeń w zakresie ekspozycji wielkoformatowych).

Ze względu na ograniczenia dla nośników sytuowanych w pasie drogi spada liczba backlightów 6×3 m spada. Rośnie natomiast liczba nośników 8×4 m (budowane na gruntach prywatnych). Ich sprzedaż pozostaje nadal atrakcyjna. Cityboard Media powiększyła liczbę backlightów wielkiego formatu o powierzchni ekspozycyjnej 12×4 m (obecnie 33 sztuki).

IGRZ zaprezentowała również zestawienie nośników reklamy w głównych miastach Polski. Ze względów administracyjnych, a także z uwagi na potencjał ekonomiczny oraz liczbę mieszkańców, najbardziej atrakcyjnymi aglomeracjami dla rozwoju sieci standardowych nośników reklamy są: Warszawa, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Trójmiasto, Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław i Szczecin (osiem największych aglomeracji). W ośrodkach tych branża reklamy zewnętrznej dysponuje ponad 70 proc. ogólnej liczby nośników. Uważam, że w najbliższym czasie inwestycje w zakresie reklamy out of home koncentrować się będą właśnie w tych ośmiu aglomeracjach. Kolejny raport IGRZ, który będzie przygotowany na koniec bieżącego roku, zawierać będzie po raz pierwszy dane firm oferujących powierzchnie ekspozycyjne w zakresie digital signage.