Logo

NowościWielki Format

Quo vadis papierze?

Zmienia się technologia druku a wraz z nią agregat środków jej służących, czyli mediów.  Kierunek wyznaczają przemiany technologiczne, trendy i rosnące wymagania, które podwyższają poprzeczkę producentom podłoży do druku.  Kiedyś wystraczyło, żeby media były tanie, dziś cena już nie jest asem w rękawie, partię wygrywa się jakością i elastycznością.

Z jakością im do twarzy

Granice tolerancji w podejściu do tanich produktów się wyczerpały. Rynek weryfikuje dumpingowych graczy, którzy kuszą tanizną i ekonomicznością (tylko pozorną) produktu. – Coraz więcej klientów stawia na jakość, licząc się z wyższą ceną mediów do druku – zauważa Monika Hagno, Inkjet Dyrektor Sprzedaży Jeti&Anapurna – Nawet wybierając tańszą metodę druku, jaką jest druk solwentowy, materiały oprócz niskiej ceny muszą być odpowiedniej jakości. Już nikt nie może sobie pozwolić na drukowanie banerów na ceracie, rwanej przy pierwszym powiewie wiatru, bo wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, ile kosztuje odzyskanie straconego klienta. Dlatego też lepiej inwestować w podłoża sprawdzone i znanego pochodzenia – radzi Monika Hagno. Zmieniające się oczekiwania zauważają także sami producenci i dostawcy. – Obserwujemy wzrastające zainteresowanie materiałami klasy Premium, zarówno w gamie podłoży tradycyjnych: papier, folia, baner, jak i wśród materiałów niszowych: np. tkaniny – mówi Tomasz Miękus, Product Manager  z firmy Igepa – Klienci częściej poszukują materiałów atestowanych, markowych lub szlachetniejszych, dzięki którym otrzymują gwarancję prawidłowo wykonanej pracy – diagnozuje sytuację Tomasz Miękus. Rynek uczy się tych zależności, czasem metodą prób i błędów, ale kto walczy o markę szybko odsuwa tanie produkty, by budować swój wizerunek na jakości i pewności asortymentu. Wytrawny gracz szybko zweryfikuje na czym można, a na czym nie powinno się oszczędzać.

Przyszłość jest zielona

Ekologia jest jednym z wektorów zmian na rynku mediów do druku. Spoglądając w przyszłość zielona polityka jest jednym najbardziej ewoluujących trendów na rynku. Wzrasta świadomość producentów a za nią kroczy także okazja do budowania wizerunku na ekologicznej misji. – Z całą pewnością większy nacisk będzie położony na materiały ekologiczne – potwierdza  Daniel Prószyński, współwłaściciel ADP Polska – Już w tym momencie niektóre banery Image Perfect są wolne od szkodliwego dla środowiska PCV. IP2120 Greenline łączy doskonałą jakość druku oraz niweluje ilość  szkodliwych dla środowiska substancji zawartych w grafice. Coraz więcej materiałów będzie dostępnych dla ploterów drukujących atramentami utwardzanymi za pomocą promieni UV – mówi Prószyński. Aleksander Smerczek, Koordynator Działu Technicznego Fujifilm Sericol Polska, dodaje, że ważnym elementem proekologicznej polityki jest recykling materiału i ponowne jego wykorzystanie. Zainteresowanie nośnikami ekologicznymi jest istotnym ogniwem kreowania rynku. Kierunek rynkowej ewolucji potwierdza Monika Hagno, Inkjet Dyrektor Sprzedaży Jeti&Anapurna. – W związku z coraz większym zainteresowaniem technologią UV, a więc możliwością druku zarówno na podłożach płaskich jak i materiałach elastycznych, zaobserwowaliśmy zainteresowanie materiałami ekologicznymi – mówi Monika Hagno – Przykładem może być polietylen PE – materiał do druku na maszynach UV roll to roll występujący w szerokościach do 4 m. Podłoże jest bardzo lekkie, niewiarygodnie tanie, z różnorodnymi możliwościami zastosowania, ale co najważniejsze jest biodegradowalne. Z tego typu materiału można wykonać zarówno baner do podświetleń jak i i blueback lub typowy frontlit. Niestety w Polsce materiał jest dość trudno dostępny, choć to z pewnością tylko kwestia czasu. Biorąc pod uwagę jak kreuje się rynek amerykański czy europejski, materiał PE będzie miał zapewnioną przyszłość w Polsce – twierdzi Hagno. Jak będzie dalej ewoluował rynek ekologicznych mediów – czas pokaże, mamy nadzieję, że nie jest to chwilowe zachłyśnięcie się zielonym trendem, ale pewna stała, która zrewolucjonizuje sektor druku.

Innowacje rodzą innowacje

Każde pojawienie się produktu innowacyjnego jest jak efekt motyla – powoduje ewolucję na rynku mediów do druku wielkoformatowego. – Kierunki jakie zostają obrane są wynikiem potrzeb rynku – tłumaczy Daniel Prószyński z firmy ADP Polska – Przykłady istotnych zmian w ciągu ostatnich lat ukazuje kilka z nich. Pojawienie się folii z klejem kanalikowym spowodowało dużą oszczędność czasu aplikacji grafik na samochodach. Pojawienie się chociażby materiałów tapetowych otworzyło drzwi dla nowego segmentu rynku – grafiki ściennej – dodaje Prószyński. Pojawiające się zmiany technologiczne w zakresie druku także pociągają ze sobą ewolucję mediów. Najbardziej przełomową na przestrzeni ostatnich lat, ale już wyraźnie zadomowioną na rynku nowością było pojawienie się druku latexowego. – Tusze te wymagają trochę innych mediów, jak typowe tusze solwentowe, wynika to z systemu suszenia w procesie druku – tłumaczy Andrzej Misiewicz, dyrektor handlowy Alma Trend – Na rynku daje się zauważyć, że wszyscy znaczący producenci materiałów do druku przygotowali w tym zakresie ofertę całego spektrum podłoży od typowych folii po wysokiej jakości papiery – mówi Andrzej Misiewicz. Te metamorfozy pokazują, że na rynku dostawców mediów trzeba nieustannie obserwować zmieniającą się technologię, która narzuca pewne wymagania ale także poszerza horyzonty, nowe możliwości i pomaga rozwijać palety ofert.

Za potrzebą

Producenci materiałów do druku ciągle gonią potrzeby klientów, a że te się rozrastają, stąd pogoń wymaga większej wytrwałości. Zmianie przede wszystkim uległo podejście dystrybutorów, sprzedawców mediów w zakresie informacyjno-szkoleniowym. Jak donosi Daniel Prószyński z firmy ADP Polska organizowane są coraz częściej pokazy i szkolenia z wyklejania samochodów, z obróbki banerów oraz szkolenia z zastosowania folii termotransferowych przeznaczonych do zadruku solwentem, itp. – Poza samą ewolucją materiałową zaobserwować możemy również zmianę modelu sprzedaży materiałów do druku. Sama aktywność handlowa już nie wystarcza, należy wprowadzić jakąś wartość dodaną – zauważa Prószyński. Klient oczekuje także kompeksowości, szuka partnera, z którym będzie mógł współpracować na rozległej płaszczyźnie obsługi, szuka mediów drukarskich o szerokiej palecie rozmiarowej oraz podłoży z przeznaczeniem do wielu dostępnych technologii drukarskich. – Produkt oferowany tylko do jednego typu atramentów lub dostępny w jednym formacie, przestaje być interesujący dla odbiorców – mówi Tomasz Miękus z Igepy. Dochodzi jeszcze magiczna trójca: szybko, dobrze i tanio. – Wydawać by się mogło, że połączenie tych trzech jest nieosiągalne ale pod tym wszystkim kryje się po prostu doświadczona kadra dostawcy, sprawdzona obsługa, niezawodna logistyka, wysokiej jakości materiały oraz porównywalne ceny rynkowe. To są czynniki, które zawsze będą ważne dla każdego klienta – stwierdza Daniel Prószyński.

Szybki przegląd ofert

Do materiałów najbardziej innowacyjnych niewątpliwie należy zaliczyć materiały tapetowe. – W grupie papierów Image Perfect możemy wyróżnić strukturalne papiery tapetowe oraz gładki samoprzylepny blueback – wymienia Daniel Prószyńki. Coraz bardziej na rynku liczy się grupa produktów do zastosowań specjalnych, np. w ostatnim czasie modne staje się robienie wewnętrznych dekoracji ściennych z zastosowaniem druku wielkoformatowego. – W tym przypadku wymagana jest odpowiednia elastyczność mediów i odpowiednia powłoka klejowa. Szacuje się ten rynek w Europie na poziomie kilku milionów euro rocznie – donosi Andrzej Misiewicz dyrektor handlowy Alma Trend. Dostawcy do produktów innowacyjnych, mimo prawie dwuletniego stażu na rynku, zaliczają folie z klejami kanalikowymi. Coraz częściej pojawiają się także produkty specjalistyczne np. papiery do druku w jakości fotograficznej przeznaczone do drukarek wielkoformatowych. Takich właściwości wymagają głównie papiery dedykowane zastosowaniom reklamowym. Jedną z najnowszych propozycji Igepa Polska jest oferta mediów, skierowana do produkcji SuperScrolli lub inaczej zwanych CityScrolli. Oferta zawiera laminowany 150gr papier citylightowy oraz samoprzylepną taśmę montażową do łączenia plakatów. – Papier posiada doskonałe właściwości translucentne. Motywy reklamowe, drukowane na papierze są wyraziste i czytelne, kolory nasycone. Dodatkowa warstwa winylowa gwarantuje wysoką stabilność i odporność na rozerwanie w trudnych warunkach rolującego systemu – mówi Tomasz Miękus z Igepa Polska.

Nie można zapomnieć o foliach. Produkt udoskonalany, który z biegiem czasu wyposaża się w coraz obszerniejszy wachlarz zalet, możliwości i zastosowań. Folie nadają się do zastosowań zewnętrznych, nie wymagają laminowania, dopasowują się do przetłoczeń i nierówności podłoża i mogą być stosowane na podłożach zewnętrznych takich jak np. kostka brukowa. Taka jest właśnie folia Asphalt Art  z oferty Aslan. – Dzięki niej możemy zyskać przestrzeń reklamową na powierzchniach, gdzie nie ma możliwości zastosowania konstrukcji dla banera czy siatki mesh – mówi  Monika Gałka, Product Manager firmy Dyskret – Phototex, repozycjonowalny materiał, z którego wykonane są folie Aslan,  możemy zaaplikować na różne powierzchnie (ściany, szkło, plastik, metal, powierzchnie lakierowane…), nie pozostawia żadnych śladów po zdjęciu, jest odporny na wodę i temperaturę, można go stosować na zewnątrz i wewnątrz – dodaje Monika Gałka
Jakość i innowacyjność są więc tymi determinantami rozwoju ofert podłoży do druku wielkoformatowego. Reklama zewnętrzna jest wymagającą klientką, ponieważ jej profesjonalne wykonanie rzutuje na odbiór całej konstrukcji.