20 stycznia w warszawskim Centrum Expo XXI odbyły się pierwsze warsztaty na temat atramentów zorganizowane wspólnie przez firmy KML Solutions i LeadCom. Wzięły w nich udział osoby reprezentujące wielkoformatowe drukarnie cyfrowe i agencje reklamowe. Impreza, która spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników, została podzielona na dwie części. W pierwszej, teoretycznej podjęto próbę uporządkowania i usystematyzowania wiedzy na temat atramentów dostępnych na polskim rynku. W drugiej części, praktycznej pokazano różnice w druku w identycznych warunkach na trzech ploterach Roland.
Warsztaty „Fakty i mity na temat atramentów” miały stanowić pierwszy krok w próbie uporządkowania wiedzy na temat dostępnych na polskim rynku pod wieloma markami atramentów stosowanych w ploterach solwentowych. Mnogość oferty atramentów, kryteria ich oceny, próba dopasowania do istniejących i wprowadzanych na rynek urządzeń drukujących – m.in. te aspekty podnoszono podczas kilkugodzinnego spotkania, które sprowokowało jego uczestników do dyskusji i wymiany poglądów.
Pierwszą część spotkania rozpoczął Dariusz Świercz, który zaprezentował referat – „Cyfrowy druk atramentowy”, przygotowany przez dr. Leszka Kułaka z Politechniki Gdańskiej. Referat przedstawiał wymagania stawiane wobec druku cyfrowego, a także wobec samych atramentów, mediów, procesu tworzenia kropli i wydruków. Sporo miejsca poświęcono recepturowaniu atramentów, podkreślając złożoność tego procesu i prezentując jego przebieg.
Drugim prelegentem był Przemysław Kida z firmy Proficolor, który wystąpił z referatem zatytułowanym „Atrament dobry czy zły – zasady jego doboru do drukarki inkjetowej”. Przedstawił różne atramenty do ploterów dostępne na rynku, a następnie skupił się na zasadach doboru atramentu do danego typu głowic drukujących (związane z ploterem oraz z mediami i specyfiką produkcji).
Wymienił także najważniejsze cechy dobrego atramentu, które decydują o sile rynkowej jego dostawcy m.in.: jakość druku (kolorystyka, powtarzalność, ziarnistość wydruków, zdolność do zadrukowywania szerokiego spektrum mediów, odporność mechaniczna i światłoodporność ), eksploatacja plotera (brak problemów z głowicami, stabilna praca urządzenia, możliwość drukowania w niskich temperaturach oraz z wysoką prędkością) oraz możliwości samego dostawcy (stabilność dostaw i posiadanie wystarczających stanów magazynowych).
Kolejną prezentację wygłosili wspólnie Steve Knight z firmy Sioen Industries – belgijskiego koncernu chemicznego, producenta wysokiej jakości atramentów solwentowych oraz Katarzyna Kozińska z firmy KML Solutions – jej przedstawiciela na polskim rynku. Przedstawiono podczas niej najważniejsze informacje na temat samego koncernu, firmy zatrudniającej 4,3 tys. pracowników i generującej roczne obroty na poziomie 300 mln euro. Steve Knight szczegółowo omówił technologię produkcji stosowaną w zakładach Sioen, a także rodzaje wytwarzanych przez nią atramentów z rodziny Sioen Digital.
Na zakończenie części teoretycznej głos ponownie zabrał Dariusz Świercz, który zaprezentował autorską – jak podkreślił – analizę polskiego rynku atramentów. Z zebranych przez niego danych wynika, że w Polsce obecnych jest 17 marek atramentów i aż 52 jego rodzaje. Takie bogactwo wyboru powoduje, że niezbędna jest choćby próba usystematyzowana i uporządkowania wiedzy na ten temat – podkreślał – a także do stworzenia odpowiedniej klasyfikacji i podziału produktów, choćby z uwagi na ich dostosowanie do głowic drukujących. Posługując się własnymi algorytmami autor przedstawił tabele uwzględniające różne kryteria atramentów, mające ułatwić drukarni czy agencji reklamowej właściwy jego dobór.
Druga, praktyczna część warsztatów miała na celu zaprezentowanie rożnic w drukowaniu różnymi atramentami w identycznych warunkach na trzech różnych ploterach marki Roland. Do pokazu wykorzystano: najnowszy ploter drukująco-tnący Roland VersaCamm VS-640, umożliwiający drukowanie w trybie 8-kolorowym (w tym kolorem białym i metalicznym) oraz niemal identyczne urządzenia z rodziny Roland SolJet Pro III – modelach XJ-640 i XJ-740. Plotery pracowały na atramentach: Roland VS 640 w konfiguracji: Ederra CMYK LcLm oraz Roland metalik + biały w kartridżach 440ml, XJ-640 w konfiguracji CMYK na atramentach SIOEN i kolejny XJ na autorskich atramentach opracowanych przez firmę LeadCom.