Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej prezentuje dane dotyczące ilości nośników reklamy w naszej branży według stanu na dzień 31 grudnia 2010 roku.
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo i firmy Wadwicz (dawniej Żak). Informacja zawiera również ogólne dane przekazane przez Stowarzyszenie Polish Digital Signage Association. Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 31 grudnia 2010 roku łączną liczbę 95.366 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków. W ciągu minionego roku zmniejszyła się o 3.705 powierzchni ekspozycyjnych. Liczba nośników elektronicznych, zaliczanych do Digital Signage wyniosła w tym czasie 17.647 sztuk.
Standardowe nośniki typu frontlight 12 m² pozostają obok nośników typu frontlight 18 m² podstawowymi powierzchniami ekspozycyjnymi dla ogólnopolskich kampanii promocyjnych. Chociaż ich liczba zmniejsza się w ostatnich latach (w ubiegłym roku o blisko dwa tysiące), nadal pozostają niezbędne w akcjach typowo informacyjnych. Główną rolę w kampaniach wizerunkowych przejęły na siebie nośniki w formacie 18 m², co zapowiadaliśmy kilka lat temu. Już obecnie są najbardziej pożądanymi nośnikami wielkoformatowymi na rynku. Nie zmienia to jednak faktu, że „rozrzedzona” i poprawiająca się jakościowo sieć nośników w formacie 12 m² nadal znajduje wielu klientów, dla których liczy się jej zasięg i cena wynajmu powierzchni.
W dalszym ciągu odnotowujemy zastój w rozwoju nośników typu city light, które kształtują krajobraz reklamowy ścisłych centrów miast na całym świecie. Kolejny raz odnosimy ten stan rzeczy do niedojrzałości polskich samorządów, które nie potrafią się uporać z określeniem koncepcji dla sytuowania tych właśnie nośników w przestrzeni publicznej. Przykładu Warszawy nie trzeba chyba już przywoływać. City lighty to eleganckie meble miejskie, wykorzystywane na równi dla reklamy i informacji (także miejskiej). Są elementem składanki: nośniki wielkoformatowe plus nośniki małoformatowe. Bez zrozumienia tego faktu nie nastąpi optymalny rozwój reklamy out of home. Uważamy jednak, że ten stan rzeczy może się zmienić. Sprzyjać temu mogą wzorowane na unijnych zmiany legislacyjne. Jeżeli takie ostatecznie nastąpią.
Odnotować należy stabilną sytuację w segmencie nośników typu frontlight 36 i 48 m² oraz backlight 18 i 32 m². Pozostają atrakcyjnym uzupełnieniem każdej kampanii out of home. Biorąc pod uwagę łączną liczbę posiadanych nośników reklamy, największą ich liczbą dysponuje firma AMS S.A. (45.994), dalej Ströer po przejęciu firmy News Outdoor Poland jesienią 2010 roku (19.838) oraz Mini Media (8.655) i Clear Channel Poland (8.141). Dla takiej kolejności decydująca jest liczba nośników „małego formatu”.