Logo

Marketing MIX

IAA Polska przeciw mylącym etykietom

Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce popiera veto Parlamentu Europejskiego dotyczące zmian w zakresie informowania konsumentów o wartościach odżywczych i zdrowotnych produktów spożywczych.

Parlament Europejski zablokował wniosek Komisji Europejskiej o wprowadzenie zmian do sposobu etykietowania produktów spożywczych i zawartych tam informacji.  Określenie ”x % mniej”  tłuszczu, cukru czy soli może wprowadzać konsumentów w błąd i stanowić źródło nadużyć w zakresie komunikacji marketingowej.

Informacje obecnie zawarte na etykietach produktów spożywczych w dobry sposób pełnią swoją rolę, gdyż wskazują na konkretną zwartość procentową protein, witamin, minerałów, błonnika, kwasów omega 3 czy innych składników mających pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu ludzkiego.

Konkluzją z informacji o odpowiedniej zawartości poszczególnych składników jest pożądana reakcja organizmu na produkt, jak np. obniżenie lub utrzymanie poziomu cholesterolu, wzmocnienie systemu immunologicznego czy poprawa pracy serca. Jeżeli badania naukowe potwierdzają dany skutek stosowania lub spożywania określonych składników, wtedy informacja na produkcie jest uznawana za wiarygodną i może się tam znaleźć. Informacje dotyczące tak ważkiej sprawy jak zdrowie człowieka nie mogą być niekompletne czy nierzetelne.

„W przypadku wejścia w życie formuły ” % cukru/soli/tłuszczu mniej” w danym produkcie mogłoby to w znaczący sposób zaciemniać faktyczny obraz i utrudniać porównanie produktów z tej samej kategorii. Produkt z etykietą „15% mniej cukru” mógłby się wydawać zdrowszy od tego z etykietą „zredukowana ilość cukru”. Jest to zupełnie niezgodne z prawdą, gdyż hasło” zredukowana ilość cukru” oznacza mniejszą o 30% (zgodnie z zaleceniami WHO) ilość tego składnika,  w porównaniu do innych produktów tej samej kategorii. Obawiam się, że wartość takiej etykiety i jej charakteru informacyjnego szybko uległaby dewaloryzacji”, mówi Piotr Łysak, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce.