Skuteczna kreacja, właściwe przetwarzanie danych osobowych uczestników akcji reklamowej, niezakłócony dostęp użytkowników do serwisu www. czy aplikacji – to podstawowe kwestie, o które powinniśmy zadbać planując kampanię marketingową w Sieci. Warto również zadbać o bezpieczny kod serwisu www. lub aplikacji. Luki w kodzie są najczęstszą przyczyną zewnętrznych ataków, w efekcie których wydawane na działania marketingowe pieniądze mogą okazać się wyrzuconymi w błoto, a nasza firma może stracić zaufanie klientów na długie lata.
Kiedy wiemy, z jaką grupą odbiorców chcemy się skomunikować i mamy plan, jak to zrobić, przystępujemy do realizacji kampanii reklamowej. Na tym etapie naszym sprzymierzeńcem na pewno nie jest czas! Wciąż go brakuje, by rzeczywiście na przysłowiowy „ostatni guzik” zapiąć wszystkie zaplanowane wcześniej działania. W tym pośpiechu i natłoku zadań powinniśmy jednak skupić nieco więcej uwagi na kwestiach bezpieczeństwa. – Kradzież danych osobowych, podmiana treści w reklamowanym serwisie www. lub aplikacji – to najczęstsze skutki ataków zewnętrznych. Dochodzi do nich poprzez luki bezpieczeństwa w systemach informatycznych – ostrzega Tomasz Dwornicki, administrator bezpieczeństwa informacji w firmie Hostersi.
Wyobraźmy sobie sytuację, że to my jesteśmy odbiorcami naszej kampanii marketingowej. Skuszeni reklamą, odwiedzamy zasugerowany w niej landing page. Zgłaszamy chęć udziału w konkursie, podajemy swoje dane. Kilka dni później dowiadujemy się, że ów landing page stał się obiektem cyberataku. Włamywacze uzyskali dane osobowe kilkuset użytkowników, w tym nasze! Z pewnością nie bylibyśmy zadowoleni i zapewne stracilibyśmy zaufanie do firmy (lub marki), która zachęciła nas do udziału w akcji promocyjnej. A teraz wyobraźmy sobie sytuację, że ofiarą cyberataku padła nasza kampania reklamowa. Zamiast przynieść korzyści, wywołała prawdziwy kryzys.
Takie sytuacje są całkiem realne. – Na szczęście można im skutecznie zaradzić, wykonując test bezpieczeństwa systemu informatycznego, który jest elementem kampanii reklamowej – radzi Tomasz Dwornicki. Test bezpieczeństwa, który polega na symulowaniu ataków zewnętrznych, ma za zadanie ujawnienie ewentualnych podatności, czyli wspomnianych już luk bezpieczeństwa. Taki test można wykonać za pomocą gotowych narzędzi, ale najbardziej precyzyjne są te wykonywane przez człowieka. – Ważnym elementem testu jest analiza i ocena ryzyka biznesowego, jakie może być skutkiem cyberwłamania. Tu konieczna jest gruntowna wiedza związana z systemami IT – tłumaczy administrator bezpieczeństwa informacji w firmie Hostersi.
Za pomocą testu bezpieczeństwa sprawdzić możemy każdy system informatyczny – stronę internetową, aplikację konkursową stworzoną na potrzeby mediów społecznościowych, system informatyczny gromadzący dane osobowe itd. Test to wydatek jednorazowy, od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Cena uzależniona jest przede wszystkim od rodzaju zastosowanych narzędzi badawczych i rodzaju testowanego systemu.