Jesienią 2012 r. polscy piwowarzy wyemitowali prawie o połowę mniej nowych reklam niż w okresie letnim. Po mistrzostwach Euro 2012 piwna ofensywa marketingowa przeniosła się do sieci, głównie kosztem prasy i radia. Pomimo tych przetasowań nie odnotowano uszczerbku na jakości: piwo promuje się wciąż zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki Reklamy.
Cisza po Euro
Po okresie wzmożonej aktywności, spowodowanej mistrzostwami Euro 2012, na piwnym rynku reklamowym zapanowała chwilowa cisza. Raport Instytutu Monitorowania Mediów za III. kwartał tego roku pokazuje, że na przełomie lata i jesieni branża piwowarska wyemitowała 301 nowych reklam (w kwartale II. było ich 596) i aktualnie tę tendencję utrzymuje. Każdego miesiąca w polskich mediach pojawia się około 100 nowych przekazów reklamowych na temat piwa, tematycznie skupionych głównie wokół promocji nowych marek oraz sponsoringu imprez muzycznych i wydarzeń sportowych. Trzecia część z nich trafia do Internetu, drugie tyle do telewizji, po nich prym wiedzie outdoor. Liczba nowych reklam w prasie i radiu spadła w ostatnich miesiącach kilkakrotnie.
Piwo wciąż reklamuje się etycznie
Według wspomnianego raportu, piwo wciąż jest promowane zgodnie z Kodeksem Etyki Reklamy. Instytut Monitorowania Mediów cyklicznie analizuje przekazy reklamowe pod kątem ich zgodności z Kodeksem, na wniosek samej branży piwowarskiej. Jest to wynik zobowiązania, jakie przed Komisją Europejską złożył Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, w celu udoskonalenia jednego z siedmiu standardów operacyjnych etycznej reklamy. Podobnie jak znaki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” i „Alkohol – tylko dla pełnoletnich”, umieszczane na opakowaniach i w spotach reklamowych piwa, są dobrowolną inicjatywą branży. Cały przemysł piwowarski w Europie dba o to, aby komunikacja kierowana do konsumenta była zgodna z przyjętymi standardami, etyką biznesową i odpowiedzialnością społeczną.
Raport w liczbach
Raport Instytutu Monitorowania Mediów potwierdza, że niemal wszystkie reklamy piwa wyemitowane w III. Kwartale 2012 r. spełniały wytyczne Kodeksu Etyki Reklamy. Z danych zamieszczonych na stronie internetowej Rady Reklamy wynika, że w ostatnich miesiącach konsumenci zgłosili 5 skarg na marketingowe przekazy branży piwowarskiej, z czego za uzasadnione uznano 2. Niejasności dotyczyły informacji o składnikach produktu.
Raport opiera się na analizie 301 reklam piwa, w tym 10 prasowych, 106 internetowych, 20 radiowych, 110 telewizyjnych i 55 outdoorowych. Kolejny, podsumowujący ostatni kwartał, opublikowany zostanie w styczniu 2013 r.
Na zdjęciu: Kampania Żywiec Bock w 3D.