Ponad 500 prac walczyło o nagrodę główną w konkursie zorganizowanym pod hasłem „Przemoc. Twoja sprawa” w 13. edycji Galerii Plakatu AMS. Zwyciężył Marcin Kiedos z Częstochowy. Wyróżnienia zdobyli: Małgorzata Będowska, Adam Chwesiuk, Czesław Kabala, Joanna Rzezak i Robert Widomski.
– Autor zwycięskiej pracy na plakacie umieścił tylko trzy słowa będące parafrazą zdania, od którego chyba każdy w Polsce rozpoczyna naukę pisania – mówi członkini jury Katarzyna Miller, psychoterapeutka. – Wyobrażenie radosnej dziewczynki z warkoczykami, która „ma kota” zastępuje wizja brutalnej rzeczywistości, gdzie Ala jest bita. Plakat ten – bardzo subtelny w formie – jest jednocześnie niezwykle sugestywny – dodaje Katarzyna Miller.
– Uznaliśmy, że „Ala ma siniaki” dociera bardzo głęboko, porusza i zmusza do reagowania, a takie właśnie było zadanie konkursowe – zaprojektować plakat, który wzywa do niepozostawania obojętnym na przemoc, obalenia stereotypu „nie wtrącam się, to nie moja sprawa” – dodaje Magdalena Łapińska, graficzka.
Do ostatniej chwili ze zwycięzcą konkurował projekt autorstwa Joanny Rzezak nawiązujący do stylistyki plakatu propagandowego z prowokacyjnym hasłem „Twoja niemoc wspiera przemoc”. Ilustruje go zaciśnięta dłoń z wysuniętym palcem wskazującym na każdego przechodnia, który swoim zaniechaniem „wspiera przemoc”. Oprócz pracy Marcina Kiedosa ten właśnie plakat pojawi się w grudniu na ulicach polskich miast. Pozostałe wyróżnienia zdobyli: Małgorzata Będowska, Adam Chwesiuk, Czesław Kabala i Robert Widomski.
Werdykt jury został ogłoszony podczas wernisażu w Warszawie 14 grudnia 2012 r. Tegorocznemu konkursowi towarzyszy – niezależne od wyboru jury – głosowanie internatów, którego wynik poznamy 4 stycznia 2013 r.
W jury znaleźli się:
– Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
– Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
– Renata Durda, kierowniczka Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”,
– Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
– Paweł Heinze, dyrektor kreatywny agencji reklamowej Leo Burnett Warsaw,
– Agnieszka Jucewicz-Kwaśniewska, redaktor naczelna „Wysokich Obcasów”,
– Maria Kurpik, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie,
– Magdalena Łapińska, graficzka, projektantka,
– Katarzyna Miller, psychoterapeutka, publicystka, filozofka.
Patronem głównym 13. edycji konkursu są „Wysokie Obcasy” – sobotni magazyn „Gazety Wyborczej”. Patronami medialnymi tej edycji są: „Gazeta Wyborcza”, portal Gazeta.pl, dziennik „Metro”, Radio TOK FM oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej i magazyn „K MAG”. Partnerem i niezależnym audytorem jest firma audytorsko-doradcza KPMG, a partnerem – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.