W minionym tygodniu odbyła się konferencja Retail Technology Days, której ideą było skupienie w jednym miejscu przedstawicieli sieci handlowych wraz z twórcami technologii, co stworzyło okazję do porozmawiania na temat przyszłości i innowacji w handlu detalicznym. Konferencję wzbogacono o wystawę firm technologicznych oraz rozdanie nagród Retail Evolution Award, czyli wyróżnienie najciekawszych urządzeń, produktów i usług prezentowanych przez Partnerów i Wystawców Retail Technology Days 2013.
W czasie 2 dni konferencji można było posłuchać (i w niektórych przypadkach zobaczyć) o rozwiązaniach technologicznych z którymi Klient ma bezpośrednio styczność ale również z tymi, które są używane jedynie „na zapleczu“.
Bardzo ciekawie wypadło wystąpienie Krzysztofa Urbanowicza na temat urządzeń liczących w sklepach i rozwoju technologii w handlu na styku sklep-klient. Przedstawiono technologię RFID (radio-frequency identification), polegającą na radiowym odczycie zawartości kosza, gdzie naciśnięcie przycisku czytnika, generuje dokument sprzedażowy automatycznie – takie rozwiązanie skróci obsługę kasową do minimum. Natomiast Łukasz Kafel, z BillBird S.A. opowiedział o tym jak zarobić na tym czego nie ma czyli o rozwiązaniach, które przyczyniają się do poszerzenia wachlarza produktów przykasowych, bez zajmowania powierzchni i kosztownej logistyki.
Technologiczna rewolucja w handlu może odbyć się także poza klientami – w sferze informatyki. Według przedstawicieli Oracle, firma uczestniczyła w towarzyszącej konferencji wystawie firm, w nowoczesnych firmach handlowych największy wpływ na ich działanie będzie miało zjawisko BIG Data. Prawidłowo zebrane i przetworzone dane: BIG Data prezentują niezwykle pożyteczne informacje dla szczebla wyższej i średniej klasy zarządczej, ponieważ pozwalają na zrozumienie ekosystemu przedsiębiorstwa i funkcjonowania klientów znacznie efektywniej niż kiedykolwiek przedtem.
Ważnym blokiem tematycznym konferencji był blok poświęcony customer experience czyli doświadczeniom klienta związanym z zakupem produktu bądź usługi. Właśnie wtedy Justyna Skorupska, z FACT-Finder Partner Polska przedstawiła bardzo praktyczny przewodnik sprzedawcy do obsługi Klienta w różnych kanałach sprzedaży.
Pierwszy dzień konferencji zakończyło rozdanie nagród Retail Evolution Award, które w tym roku trafiły do:
GTECH Poland, w kategorii: Innowacja Roku, za: LOTTERY INSIDE.
SKG S.A., w kategorii Systemy informatyczne, za: System zarządzania siecią handlową eSAMBO;
COMMIT Polska, w kategorii Systemy informatyczne, za: System do zarządzania całością procesów sprzedaży, logistyki i dystrybucji NTSwincash;
COMMIT Polska, w kategorii Innowacje dla handlu, za: Produkty dotykowe NTS: Podręczny sklep NTS / Wirtualna półka sklepowa NTS / Interaktywny stół NTS
LINC Polska, w kategorii Rozwiązania sprzętowe dla handlu, za: Megapikselowa kamera IP MOBOTIX S15 FlexMount;
EPSON / TORELL, w kategorii Rozwiązania sprzętowe dla handlu, za: Drukarka Fiskalna Epson TM-T801FV;
ILC, w kategorii Programy lojalnościowe, za: System Kuponowy coreCOUPON;
DIVANTE, w kategorii E-Commerce, za Skuteczny Sklep Internetowy: WellCommerce.pl;
TECHCAVE i Shopping Center Service, w kategorii POS Marketing, za: Rebate CEO.
Podczas dwudniowej konferencji można było usłyszeć prawie 30 wystąpień prelegentów z Polski i zagranicy a także odwiedzić 48 stoisk innowacyjnych firm z ofertą dla retailu. W konferencji uczestniczyło ponad 200 reprezentantów sieci handlowych a wystawę firm zobaczyło przeszło 500 odwiedzających. Wszystkie te dane świadczą o ogromnym sukcesie imprezy, która z roku na rok skupia wokół siebie coraz więcej przedstawicieli zarówno ze świata technologii a także retailu.