Logo

Marketing MIX

Ile na reklamę w 2012 r. wydało PO, a ile PiS?

W 2012 roku Prawo i Sprawiedliwość na działania marketingowe i PR-owe przeznaczyło 2,52 mln zł, zlecając je m.in. firmie Studio Design Express oraz Sergiuszowi Trzeciakowi i Stanisławowi Janeckiemu. Wydatki PO w tym zakresie to 2,1 mln zł, a jej główni zleceniobiorcy to PanMedia Western i Grupa ATM.

Opublikowane przez Gazetę Wyborczą dane Państwowej Komisji Wyborczej, które opublikowała „Gazeta Wyborcza”, wynika, że PiS najwięcej za usługi reklamowe zapłacił Studiu Design Express – 1,4 mln zł. Natomiast 440 tys. zł za takie usługi zainkasowała firma MTML, a 223 tys. zł – DBJ Media. 96 tys. zł od PiS za usługi reklamowe otrzymała firma H20 Michał Lewandowski, a 44 tys. zł – agencja One Million Solution. Obsługą eventów zajęła się firma Scenaplus za 67 tys. zł.

PiS korzystał również z usług wykonawców usług Public Relations, płacąc 150 tys. zł agencji prowadzonej przez Sergiusza Trzeciaka, 60 tys. zł – Bogdanowi Szcześniakowi, a 40 tys. zł – Stanisławowi Janeckiemu.

Natomiast Platforma Obywatelska wydała 1,1 mln zł. na usługi domu mediowego PanMedia Western, a Grupa ATM otrzymała za swoje usługi 790 tys. zł. Platforma Obywatelska współpracowała też z CAM Media, która zarobiła na tym 50 tys. zł. Firma Mastimo dostała 64 tys. zł od PO za usługi poligraficzne, a firma Bereś Baron Media Production – 48 tys. zł za usługi reklamowe.

Obie firmy korzystały z usług SMG KRC, wykonujących dla nich sondaże, firma zarobiła 82 tys. zł od PO, a 40 tys. zł od PiS. Prawo i Sprawiedliwość wydało też 840 tys. zł na usługi IT i sondaże realizowane przez firmę Guru Control Systems. PiS przekazał 1,17 mln zł Instytutowi Sobieckiego, a PO – 350 tys. zł fundacji Za Wolność Naszą i Waszą.