Wedle szacunków eMarkter i Starcom MediaVest w 2013 roku globalne wydatki reklamowe wyniosą 517 mld dolarów, o 2,8 proc. więcej niż w ub.r. Zdecydowanym liderem w zestawieniu jest reklama w cyfrowych mediach mobilnych, która w skali roku urośnie o prawie 80 proc.
2,8 proc. wzrostu wartości globalnego rynku reklamowego to o 1,6 pkt proc. mniej niż w ub.r., co jest wynikiem m. in, nienajlepszej sytuacji gospodarczej na wielu rynkach. Najniższe wzrosty nastąpią w Europie Zachodniej, za to w Ameryce Północnej wydatki podskoczą o 3,6 proc. W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost wydatków w 2013 r. wyniesie 8 proc., przy czym głównie dzięki 13-proc. dynamice wzrostu na rynku rosyjskim, którego wartość wyniesie w br. 62,1 mld dolarów.
Ameryka Północna stanowi obecnie prawie 36 proc. ogólnoświatowego rynku reklamowego, a razem z Europą Zachodnią, Azją, Australią i Oceanią – aż 84,7 proc. W ciągu najbliższych 4 lat Ameryka Północna i Europa Zachodnia nieco stracą na udziale, za to zyskają Azja, Australia i Oceania.
W br. globalne wydatki na reklamę w mediach interaktywnych wyniosą ponad 117 mld dolarów, czyli 13 proc. więcej niż w ub.r., i będą stanowić już 22 proc. całego rynku reklamowego. Na samą komunikację w cyfrowych mediach mobilnych przeznaczonych zostanie prawie 16 mld dolarów, czyli prawie o 80 proc. więcej niż rok wcześniej. Ogromny wzrost reklamy interaktywnej to wynik dynamicznego wzrostu użytkowania zarówno Internetu, jak i urządzeń mobilnych. Obecnie z sieci korzysta 36 proc. ludzi na całym świecie (wobec 21,7 proc. w 2008 roku), a z mediów społecznościowych – 25 proc. (w 2008 roku było to 8,3 proc.), przy czym z samego Facebooka – 15 proc.
60,7 proc. ludzi na świecie ma telefon komórkowy (5 lat temu było to 40 proc.). W tej grupie już prawie jedna trzecia korzysta ze smartfonów (wobec zaledwie 3,7 proc. w 2008 roku).
Raport Global Media Intelligence – tworzony przez eMarketer’s we współpracy z grupą Starcom MediaVest – jest oparty na ponad 150 źródłach badawczych z całego świata.
Źródło: www.wirtualnemedia.pl
Fot. © rangizzz – Fotolia.com