Logo

Marketing MIX

Wydatki na reklamę w br. Aflofarm na czele, spadek Orange Polska

W 2013 r. zdecydowanie najwięcej na reklamę wydał Aflofarm Farmacja Polska, wyprzedzając Unilever Polska i Procter & Gamble DS Polska. Duży spadek budżetu reklamowego zanotował Orange Polska, za to spore wzrosty osiągnęły Lidl Polska i Ferrero Polska.

Od stycznia do września br. cennikowe wydatki na reklamę w telewizji, radiu, prasie, kinach i na outdoorze wyniosły 19,07 mld zł – wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl. To o 1,6 mld zł, czyli o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Faktyczna wartość polskiego rynku reklamowego jest jednak zdecydowanie mniejsza i mogła zmaleć z roku na rok. Według szacunków Starlinka w I półroczu br. wydatki reklamowe we wszystkich mediach (także Internecie) wyniosły 3,507 mld zł, o 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast ZenithOptimedia Group prognozuje, że w całym br. wartość rynku wyniesie 6,341 mld zł, o 6 proc. mniej niż w ub.r.

W pierwszych trzech kwartałach br. zdecydowanie najwięcej na reklamę (bez Internetu) cennikowo przeznaczył Aflofarm Farmacja Polska – 701,4 mln zł. Jego wydatki urosły w skali roku o 58,7 mln zł, czyli o 9,1 proc. więcej.
Kolejne w zestawieniu Unilever Polska i Procter & Gamble DS Polska zanotowały niewielkie spadki cennikowych budżetów reklamowych. Unilever wydał mniej o 1,3 mln zł (to 0,3 proc. w dół, a Procter & Gamble – o 19,9 mln zł (w dół o 6 proc.).

Wśród telekomów dużo mniej niż przed rokiem przeznaczył na reklamy Orange Polska – jego cennikowe wydatki zmalały aż o 164,2 mln zł (to spadek o 36 proc.). Niewielki spadek (o 5,5 mln zł, czyli o 2,1 proc.) zanotował Polkomtel, a wzrost o 17,3 mln zł, czyli o 7,7 proc. osiągnął P4, operator sieci Play.

Dużo więcej niż rok wcześniej cennikowo wydały na reklamy Lidl Polska i Ferrero Polska. Budżet Lidla wzrósł o 58,5 mln zł (czyli o 28,7 proc.), a Ferrero – o 73,7 mln zł (czyli o 45,4 proc.). Natomiast wydatki L'Oreal Polska zwiększyły się w skali roku o 29,6 mln zł (to wzrost o 12,8 proc.).

Źródło: www.wirtualnemedia.pl
Fot. © rangizzz – Fotolia.com
www.pl.fotolia.com/ooh