Logo

Marketing MIX

Żywa galeria miasta – street art w Łodzi

Prestiżowy francuski magazyn Graffiti Art Magazine, prezentujący współczesną sztukę miejską, w 2012 roku zaliczył festiwal Galerii Urban Forms do 5 najważniejszych, street artowych festiwali na świecie. Łódzkie murale znalazły się między innymi na stronie głównej The Huffington Post, zaintrygowały producentów amerykańskiego ABC News oraz włoskiego magazynu DOVE. Co nowego pozostawi po sobie tegoroczna edycja?

Galeria Urban Forms to nietypowy projekt w publicznej przestrzeni miejskiej. Korzysta z gładkich płaszczyzn budynków, które są często pozostałościami po wyburzeniach, ale też efektem ubocznym współczesnego miasta. Wielkie ściany są niczym płótno malarskie, które w tym przypadku służy do tworzenia wielkoformatowych murali o wysokiej wartości artystycznej.

Murale to malarstwo ścienne dekoracyjne (w żadnym wypadku nie można ich nazwać aktami wandalizmu). Ma ono walory artystyczne i jest przejawem street artu, czyli sztuki ulicznej. To najczęściej monumentalne, wielkoformatowe prace graficzne nanoszone na elewacje budynków. Ze względu na rozmach i efekt są chętnie wykorzystywane m.in. w reklamie outdoorowej. Murale to przejaw działań twórczych we współczesnej ikonosferze miasta, ale przede wszystkim kreatywny wkład w jego rewitalizację.

Dla założycieli Fundacji to sposób na stworzenie w ścisłym centrum Łodzi ekspozycji sztuki. Do tworzenia Galerii zapraszani są najwybitniejsi reprezentanci street artu z kraju i zagranicy. W poprzemysłowej przestrzeni miasta tworzyli Hiszpanie Aryz i Kenor, Chilijczyk Inti, brazylijscy bliźniacy Os Gemeos, Belg ROA, Francuz Remed, Hiszpan 3ttman, a także Polacy: M-City, Tone, Proembrion, Etam Cru, Sepe i Chazme. Warto podkreślić, że zaproszeni artyści mają całkowitą dowolność w tworzeniu swojego dzieła.

Źródło: www.domosfera.pl
Fot. urbanforms.org