Logo

Marketing MIX

Wydatki na reklamę: prasa w dół, tylko Internet na plusie

Jak czytamy na portalu wirtualnemedia.pl, według szacunków domu mediowego Starlink, w trzech kwartałach br. na reklamę w Polsce wydano 4,94 mld zł, o 5,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Budżety marketingowe wzrosły tylko w Internecie, natomiast w dziennikach zmalały aż o 29 proc.

Zdecydowanie największym kanałem komunikacji marketingowej pozostaje telewizja – z udziałem wynoszącym ok. 50 proc., jednak w każdym z ostatnich 9 kwartałów lokowano w niej coraz mniejsze środki finansowe. W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki na reklamę telewizyjną spadły w skali roku o 5,3 proc., do 2,43 mld zł, a jej udział w rynku wyniósł 49,2 proc.

Taki sam procentowy spadek wpływów reklamowych co telewizja zanotowało radio (w dół o 5,3 proc., do 379,3 mln zł). Jeszcze mocniej zmalały wydatki na reklamę w kinach (o 9,5 proc., do 66,6 mln zł), na outdoorze (o 13,2 proc., do 329,9 mln zł), w magazynach (o 13,8 proc., do 371,6 mln zł) oraz w dziennikach (aż o 29,1 proc., do 248,6 mln zł).

Wzrost budżetów marketingowych zanotowano tylko w Internecie – o 7,6 proc., co daje kwotę 1,11 mld zł. W reklamie internetowej największy wzrost wydatków – o 47,6 proc. – odnotowały formaty wideo in-stream. Niegasnącą popularnością cieszą się też na reklamy mobilne, co wynika m.in. z rosnącej popularności tabletów i smartfonów i rozwoju aplikacji pozwalającej oglądać na nich materiały wideo.

W przypadku reklamodawców największe spadki odnotowano w segmentach telekomunikacyjnym i dóbr szybko zbywalnych (FMCG). Wydatki tego pierwszego skurczyły się w skali roku prawie o jedną czwartą, co z jednej strony wynika z wysokich ubiegłorocznych wydatków (rebranding TP na Orange i sponsorowaniem przez tego operatora polskiej reprezentacji piłkarskiej w czasie Euro 2012), a z drugiej z tego, że telefonia nie rozwija się już tak dynamicznie jak kiedyś. Z kolei budżety reklamodawców z sektora FMCG zmalały z roku na rok o 66,4 mln zł, a w samym III kwartale najmocniej zmniejszyły się wydatki segmentu higiena i pielęgnacja, za to wzrosły w przypadku segmentu napoje i alkohole.

Zdecydowanie największym sektorem reklamowym pozostaje handel, którego wydatki od stycznia do września br. wzrosły o 62,6 mln zł, czyli o 10,9 proc. Przede wszystkim na reklamę więcej wydawała branża e-commerce, a także wielobranżowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz markety ze sprzętem AGD i RTV. Z kolei sektor finansowy po wcześniejszych spadków inwestycji marketingowych w III kwartale br. zanotował ich wzrost – o 2,5 proc. Dzięki temu jego wydatki od stycznia do września br. były tylko o 1,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej.

Źródło: www.wirtualnemedia.pl
Fot. © rangizzz – Fotollia
www.pl.fotolia.com/ooh