Połowa stycznia to od wielu już lat termin Zimowej Konferencji Poligraficznej w Bukowinie Tatrzańskiej. W tym roku odbywała się ona w dniach 15-18 stycznia, a spotkaniu towarzyszyły 9. zawody poligrafów w narciarstwie alpejskim o puchar firmy Michael Huber Polska. Patronem medialnym spotkania był miesięcznik Świat Druku, partnerem – portal PrintinPoland.com.
Podobnie jak w latach ubiegłych, tegoroczna Zimowa Konferencja Poligraficzna łączyła w sobie funkcje szkoleniową i integracyjną. W części merytorycznej uczestnicy, wśród których spory odsetek stanowili przedstawiciele zakładów poligraficznych, wysłuchali sześciu referatów. Spotkanie oficjalnie otworzył Edward Dreszer – prezes Polskiej Izby Druku i właściciel warszawskiej drukarni Lotos Poligrafia. Podkreślił on znaczenie tego typu imprez, podczas których – poza solidną dawką wiedzy – jest też sporo czasu na wzajemne poznanie się i nieformalne rozmowy.
Z pierwszym wystąpieniem, zatytułowanym „Co, gdzie, kiedy – kalendarz poligrafa na 2014 rok”, wystąpił Sławomir Sokołowski – współwłaściciel platformy internetowej PrintinPoland.com, w ramach której działa strona z kalendarium wydarzeń dla branży poligraficznej. Zaprezentował on wybrane imprezy targowe zaplanowane na ten rok, zarówno w Polsce, jak i poza nią. Nie zabrakło informacji o konferencjach, szkoleniach i sympozjach organizowanych przez stowarzyszenia branżowe, media, firmy i drukarnie. Na bieżąco informacje na ten temat można monitorować na stronie http://www.printinpoland.com/kalendarz. Wkrótce pojawi się na niej opcja samodzielnego dodawania wydarzeń, także firmowych.
Drugim referentem był Jerzy Łącki – dyrektor zarządzający Sun Chemical Sp. z o.o. Zaprezentował on pokrótce sylwetkę tego największego na świecie producenta farb, atramentów, powłok i pigmentów, znajdujących zastosowanie w różnych obszarach branży poligraficznej, m.in. druku offsetowym (zwojowym i arkuszowym), fleksograficznym oraz cyfrowym. Krótko omówił szerokie portfolio rozwiązań rynkowych firmy Sun Chemical, nie tylko w najbardziej znanym w jej przypadku obszarze (tj. farb), ale też w zakresie materiałów eksploatacyjnych, rozwiązań w dziedzinie ochrony marki czy zastosowań w elektronice. Jerzy Łącki przedstawił informacje o udziałach rynkowych Sun Chemical w odniesieniu do globalnego i europejskiego rynku farb graficznych (w obu przypadkach wynoszą one ok. 35%). Jak poinformował wartość rynku farb drukarskich w skali świata szacowana jest na ok. 13,4 mld euro.
Kolejny referat, autorstwa Roberta Kuczery – szefa działu wsparcia technicznego w firmie Michael Huber Polska, dotyczył kryteriów jakimi kierują się drukarnie wybierając dostawcę farb graficznych oraz innych rozwiązań niezbędnych do ich funkcjonowania. Przedstawił w nim cały proces decyzyjny, od określenia potrzeb, poprzez specyfikację produktów, badania rynkowe grup dostawców, ich analizę, wreszcie – wybór dostawcy, negocjacje cenowe, na podpisaniu kontraktu skończywszy. Robert Kuczera wskazał na kluczowe aspekty dokonywanej selekcji – pod względem jakościowym, komercyjnym (cenowym) i specjalistycznym (w przypadku rozwiązań dedykowanych danej branży). Podkreślił też konieczność efektywności ekonomicznej wyboru finalnego dostawcy.
Andrzej Ćwikliński – szef sprzedaży i wsparcia technicznego w dziale poligraficznym firmy DKS, wystąpił z prezentacją zatytułowaną „Nowa rola dostawcy na tle zmieniających się wymagań klientów drukarń”. Skupił się on na obecnych trendach w poligrafii, wymieniając m.in.: krótsze cykle produkcyjne, niższe nakłady przy jednoczesnym wzroście tytułów, pojawienie się wielu substytutów drukowanych książek (e-booki, audiobooki), zaś od strony technicznej – synergię technologii offsetowej i cyfrowej, większy popyt na maszyny cyfrowe w formacie B2 oraz ekspansję inkjetu. Na zakończenie przedstawił oczekiwania drukarń wobec dostawców: współpracę na bazie rozwiązań web-to-print, krótki czas realizacji zleceń (m.in. za sprawą krótszych narządów i wyższej prędkości maszyn), szybszy czas reakcji serwisu czy też wdrażanie różnych rozwiązań w zakresie introligatorni i uszlachetniania.
Danuta Tyrowicz, właścicielka firmy Frogimus, wystąpiła z referatem „Narzędzia i oprogramowanie do color management – co, gdzie i po co?” Przedstawiła podczas niego najważniejsze urządzenia pomiarowe (takie jak densytometr, spektrofotometr czy kolorymetr) i sposób ich działania. Zwróciła przy tym uwagą na różne aspekty związane z ich zakupem i użytkowaniem, m.in. kwestię widzenia barw w świetle UV, różną geometrię i prędkość pomiarów, mobilność oraz cenę urządzeń. W części związanej z oprogramowaniem Danuta Tyrowicz przedstawiła najważniejsze cechy narzędzi do wykonywania odbitek próbnych oraz do konwersji plików PDF.
Na zakończenie Tomasz Reczka, koordynator ds. wdrożeń w firmie ABC/Allied Pressroom Products Europe Sp. z o.o., przedstawił sylwetkę tego producenta chemii drukarskiej dedykowanej dla firm z branży offsetowej i – od niedawna – także fleksograficznej. Skupiając się na pierwszej z nich, zaprezentował on nowe rozwiązania technologiczne w roztworach nawilżających do bezalkoholowego druku offsetowego, podkreślając ich aspekty ekologiczne oraz ekonomiczne. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że część z nich jest recepturowana, wytwarzana i konfekcjonowana w warszawskim centrum produkcyjno-logistycznym firmy. ABC/Allied Pressroom Products Europe oferuje także kompleksowe szkolenia i wdrożenia produkowanych przez siebie środków chemicznych w drukarniach offsetowych i fleksograficznych.
W drugim dniu Zimowej Konferencji Poligraficznej odbyły się 9. zawody narciarskie Huber Ski Cup Bukowina 2014 o puchar firmy Michael Huber Polska. Wystąpiła w nich niemal połowa osób uczestniczących w styczniowym spotkaniu. Zwycięzcą okazał się Jerzy Łącki z Sun Chemical Sp. z o.o., zaś kolejne miejsca na podium zajęły: Danuta Tyrowicz z firmy Frogimus i Monika Kapler z Canon Polska. Wręczenie pamiątkowych dyplomów miało miejsce tuż po zawodach, zaś tradycyjny puchar Jerzy Łącki odebrał podczas kolacji wieńczącej konferencję. Dzień wcześniej wszyscy uczestnicy spotkania wzięli udział w wieczorze z muzyką, którego oprawę od strony dźwiękowej zapewnili – jak co roku – DJ Kip i Mr Electric.
Od lewej: Waldemar Światły (MZ Consulting), Danuta Tyrowicz (Frogimus), Jerzy Łącki (Sun Chemical), Monika Kapler (Canon Polska), Ewa Rajnsz (Michael Huber Polska).
Materiał powstał na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com