Logo

Marketing MIX

Prawie 85 tys. nośników reklamy OOH w Polsce (raport IGRZ)

Według raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, liczba nośników reklamy należących do raportujących firm* wyniosła w Polsce w dniu 31 grudnia 2013 roku łączną liczbę 84.867 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków. Biorąc pod uwagę brak w zestawieniu nośników małego formatu firmy LiftBoards (firma zakończyła działalność) oraz ujęcie w niniejszym raporcie nośników firmy CAM Media, łączna liczba nośników reklamy nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku. Nastąpiły naturalnie „przetasowania” w poszczególnych kategoriach nośników reklamy.

Istotne znaczenie dla rynku OOH w Polsce ma fakt radykalnego zmniejszenia powierzchni ekspozycyjnych na standardowych nośnikach formatu 12 m². W ciągu pięciu ostatnich lat ich liczba spadła o blisko 13 tysięcy i zrównała się praktycznie z liczbą powierzchni premium typu frontlight 18 m², które od kilku lat generują największe przychody w naszej branży (zgodnie z ostatnimi szacunkami blisko 40 procent przychodów branży OOH pochodzi ze sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach premium frontlight 18 m²).

Standardowe nośniki formatu 12 m² były przez pierwszą dekadę rozwoju reklamy OOH w Polsce główną siłą napędową rynku. Na koniec 2000 roku liczba powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach osiągnęła liczbę bliską 52 tysięcy sztuk. Potem ich liczba zaczęła się zmniejszać. Wynikało to z faktu uruchomienia dużych inwestycji w zakresie rozwoju nośników typu frontlight 18 m², które stały się niezaprzeczalnie bardziej rentowne. Dlatego ich liczba będzie w perspektywie rozwoju naszego rynku OOH rosnąć.

– Oceniając w innym miejscu najważniejsze wydarzenia na rynku OOH w Polsce, pozwoliłem sobie na pewną prowokację, wieszcząc podział rodzimego rynku między wybrane „małe i duże nośniki reklamy” (na przykład nośniki typu city light i nośniki typu frontlight 18 m²) – mówi Lech Kaczoń, Prezes IGRZ.  – Oświadczenie to wywołało dość ożywioną dyskusję na temat struktury polskiego rynku OOH i jego przyszłości. Podsumowując tę dyskusję można powiedzieć, że w najbliższych trzech – pięciu latach tak wyrazisty podział nie nastąpi. Na pewno większego znaczenia nabiorą w tym czasie nośniki typu city light. Ważnymi dla reklamodawców pozostaną w tym czasie wszystkie pozostałe nośniki typu frontlight i backlight: od 18 m² do 48 m² – dodaje Kaczoń.

Biorąc pod uwagę łączną liczbę posiadanych nośników reklamy, największą ich liczbą na koniec 2013 roku dysponuje firma AMS S.A. (46.790), dalej Ströer (14.356), Clear Channel Poland (8.449), Cityboard Media (5.566) oraz Mini Media (4.439). Dla takiej kolejności decydująca jest liczba nośników „małego formatu”.

Pełen raport dostępny jest na stronie Izby.

* Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, CAM Media, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Megaboard, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo.

Zdjęcie pochodzi z serwisu Fotolia.com © kalafoto.
https://pl.fotolia.com/ooh