Aplikacja mobilna oraz materiały POS mają zdecydowanie większy wpływ na zachowanie kupujących niż nam się wydaje. Takie wnioski płyną z projektu przeprowadzonego przez IRCenter i blog winiarski "Do Trzech Dych" wśród jego mobilnych użytkowników. Badanie jest pierwszym projektem z zakresu projektów shopperowych agencji IRCenter.
W grudniu 2013 roku użytkownicy aplikacji mobilnej "Do trzech dych" wypełniali krótki kwestionariusz, który badał ich preferencje odnośnie zakupu wina (na co zwracają uwagę w sklepie i na produkcie), pytani byli również o podstawowe dane demograficzne, jak lokalizacja.
Z przeprowadzonego projektu wynika, że prawie połowa osób kupujących wino (48%) przy jego wyborze kieruje się smakiem, a 37% respondentów wskazywało cenę jako czynnik decydujący o zakupie.
Kluczowe informacje płyną jednak z części poświęconej ocenie poszczególnych elementów procesu decyzyjnego w sklepie. Porównane zostały tam deklaracje zbierane bezpośrednio w sklepie z deklaracjami ogólnymi (zbieranymi poza sklepem). Interesującym jest marginalna rola sprzedawcy – osoby, która mogłoby się wydawać, że w tej dziedzinie ma stanowić rolę eksperta, który doradzi w wyborze wśród wielu rodzajów produktów (tylko 9%). Duży wpływ na decyzję zakupową ma aplikacja mobilna, jak również materiały POS – w porównaniu do wcześniejszych deklaracji ich rola wzrasta nawet dwukrotnie (z 9% na 19%).
Materiał powstał na podstawie Raport PPT który można pobrać ze strony IRCenter.com.