Logo

Marketing MIX

Aplikacja mobilna oraz materiały POS mocno wpływają na decyzje zakupowe

Aplikacja mobilna oraz materiały POS mają zdecydowanie większy wpływ na zachowanie kupujących niż nam się wydaje. Takie wnioski płyną z projektu przeprowadzonego przez IRCenter i blog winiarski "Do Trzech Dych" wśród jego mobilnych użytkowników. Badanie jest pierwszym projektem z zakresu projektów shopperowych agencji IRCenter.

W grudniu 2013 roku użytkownicy aplikacji mobilnej "Do trzech dych" wypełniali krótki kwestionariusz, który badał ich preferencje odnośnie zakupu wina (na co zwracają uwagę w sklepie i na produkcie), pytani byli również o podstawowe dane demograficzne, jak lokalizacja.

Z przeprowadzonego projektu wynika, że prawie połowa osób kupujących wino (48%) przy jego wyborze kieruje się smakiem, a 37% respondentów wskazywało cenę jako czynnik decydujący o zakupie.

Kluczowe informacje płyną jednak z części poświęconej ocenie poszczególnych elementów procesu decyzyjnego w sklepie. Porównane zostały tam deklaracje zbierane bezpośrednio w sklepie z deklaracjami ogólnymi (zbieranymi poza sklepem). Interesującym jest marginalna rola sprzedawcy – osoby, która mogłoby się wydawać, że w tej dziedzinie ma stanowić rolę eksperta, który doradzi w wyborze wśród wielu rodzajów produktów (tylko 9%).  Duży wpływ na decyzję zakupową ma aplikacja mobilna, jak również materiały POS – w porównaniu do wcześniejszych deklaracji ich rola wzrasta nawet dwukrotnie (z 9% na 19%).

Materiał powstał na podstawie Raport PPT który można pobrać ze strony IRCenter.com.