Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Reklama dobrze ubrana

Odzież reklamowa to doskonały pomysł na promocję naszej firmy i jeden z najpopularniejszych gadżetów reklamowych. Nieśmiertelny t-shirt jest już stałym elementem marketingowego zaplecza każdej firmy. Koszule, polary, stroje sportowy czy w końcu odzież robocza to kolejne tekstylne nośniki promocji, które znajdują zastosowanie w ogromnej rzeszy branż.

Potencjał bawełny

Bawełna jest kluczowym naturalnym włóknem stosowanym do produkcji takich wyrobów jak tkaniny czy dzianiny i najpopularniejszym materiałem wykorzystywanym w produkcji odzieży reklamowej. W produkcji tekstyliów reklamowych stosuje się jej najróżniejsze rodzaje. – Samych gatunków bawełny jest mnóstwo, np. afrykańska, indyjska, zwyczajna czy uważana za lepszą – bawełna egipska. Bawełna poddawana jest wielu procesom przetwarzania i w zależności od późniejszego zastosowania, odpowiednim procesom wykończenia. Jest wyczesywana, aby zapobiec mechaceniu się, czy np. poddawana procesowi uszlachetnienia zwiększającemu wytrzymałość na rozerwanie, ułatwiającemu barwienie czy nadającemu połysk – mówi Miroslaw Lukoschek, Prezes L-Shop-Team Polska.

Jak informuje Paweł Olichwiruk, Senior Key Account Manager marki Keya, dwa popularne rodzaje bawełny to Ring Spun i Open End. – Do wytwarzania tych dwóch typów bawełny stosowane są odmienne rodzaje nici. Bawełna typu Ring Spun wykonywana jest z lepszej jakości nici i posiada gęstszy splot. Bawełnę Open End charakteryzuje luźniejszy splot, który powoduje „więcej powietrza” w środku materiału. Ponadto bawełna Ring Spun występuje również w opcji czesanej, gdzie w specjalnym procesie jest pozbawiana „wolnych” mikrowłókien – wyjaśnia Paweł Olichwiruk.

Rozważając wybór bawełny, warto zastanowić się nad przeznaczeniem naszego produktu i kwestią późniejszego wykonania nadruku. – W opisie sprzedawanych tekstyliów często zawarta jest informacja o gramaturze, rodzaju i cechach materiału. Można przeczytać, że bawełna jest np. dekatyzowana, czyli poddana działaniu gorącej wody, pary wodnej i zimnej wody, w celu uniknięcie kurczenia się tkaniny w okresie jej użytkowania. Taka wiedza jest niezbędna do dokonania właściwego wyboru pod kątem przeznaczenia produktu i późniejszego wyboru techniki znakowania na nim – wyjaśnia Miroslaw Lukoschek.

Podsumowując najczęstsze rodzaje bawełny wykorzystywanej do produkcji koszulek z przeznaczeniem do późniejszego znakowania Miroslaw Lukoschek wymienia bawełnę czesaną,  bawełnę typu pika (o widocznej fakturze) lub z jersey bawełniany o splocie z pojedynczej albo z podwójnej przędzy czy interlock. Koszule eleganckie wykonane są natomiast często z popeliny bawełnianej o delikatnym splocie płóciennym.

Nie tylko koszulka

Jak w każdej branży, także i w tekstyliach z każdym nowym sezonem paleta materiałów wykorzystywanych przy produkcji odzieży rozszerza się. Gdy przymierzamy się do kupna bardziej zróżnicowanego produktu, jak odzież sportowa, kurtki, spodnie czy bluzy warto porozglądać się na rynku i sprawdzić, które materiały są najbardziej popularne i jaką trwałością się charakteryzują. – Popularne i często kupowane bluzy z kapturem w 90% przypadkach uszyte są z bawełny z dodatkiem 20%-30% poliestru. Kolejny typowy produkt do znakowania to polar (poliester) , który charakteryzuje się dobrą izolacją ciepła, pozwalając równocześnie na odparowanie potu. Z łatwością zastępuje więc wełnę , które w odzieży reklamowej występuje tylko w eleganckich swetrach, czapkach zimowych czy skarpetach. Obecnie to czas i moda na kurtki softshell, łączące w jedno tradycyjną kurtkę outdoorową oraz polar. Ta poliestrowa tkanina warstwowa ma właściwości oddychające, wiatroodporne, oczywiście o różnych parametrach – wymienia Miroslaw Lukoschek.

Warto też odpowiedzieć sobie na pytanie jakie mamy potrzeby – czy zależy nam na kurtkach letnich, przeciwdeszczowych czy bardzo odpornych, chroniących przed niskimi temperaturami. Producenci proponują coraz to nowe rozwiązania, jeszcze bardziej innowacyjne i różnorodne, które łączą w sobie funkcje najwyższej klasy odzieży sportowej z potencjałem tekstyliów reklamowych. – Produkty takie jak polary czy kurtki to prawdziwe pole do popisu dla konstruktorów odzieży i osób odpowiedzialnych za dobór materiałów. Techniczne nowinki, tkaniny oddychające, o wysokich parametrach wodo i wiatroodporności, wzmocnienia włóknem Cordura w najbardziej narażonych miejscach – to tylko część z możliwości oferowanych klientom – mówi Tomasz Barudin z firmy TEXET.

Lepiej drożej a mniej

Niezależnie jednak czy potrzebujemy t-shirta, eleganckiej koszuli, polaru czy kurtki sportowej – kluczowym aspektem powinna być dla klienta jakość. Odzież reklamowa to przede wszystkim wizytówka naszej marki, jeden z elementów prezentacji naszej identyfikacji wizualnej. – Każdy, kto choć raz chciał ubrać pracownika wie, że opłaca się zainwestować w jakość. Powiedzenie mówi, że „lepiej drożej a mniej, niż taniej a więcej” i coraz bardziej widać to na rynku odzieży biznesowej, korporacyjnej, ale też reklamowej i roboczej – mówi Tomasz Barudin. Nawet najładniejsze, ale niesolidnie wykonane modele, zamiast zachęcać będą działały odpychająco, co więcej pozostawiając wrażenie, że poziom promowanej marki jest podobny do poziomu wykonania tekstylnego gadżetu. Ponadto, niska jakość wykonania odzieży reklamowej często idzie w parze z jej gorszą trwałością, a to już przekłada się na realne straty finansowe (i szybszą konieczność przygotowania nowych – a więc wcale nie tańszych – produktów). – Inwestycja w odzież dla pracownika czy klienta to jedna z najlepszych inwestycji jakie można poczynić. Dobry jakościowo i doceniony przez obdarowanego produkt będzie chętnie noszony, co zapewni naszemu logotypowi częstszą ekspozycję. Jednocześnie wzbudzimy pozytywne skojarzenia z marką, jako solidną i dbającą o potrzeby użytkowników, a w przypadku odzieży dla naszych pracowników – zbudujemy wizerunek firmy, jako tej dbającej o komfort, samopoczucie i postrzeganie swoich pracowników – dodaje Tomasz Barudin.

Biorąc pod uwagę fakt, iż odzież reklamową nosimy na swoim ciele, kluczowym aspektem jest zgodność tekstylnych nośników reklamy z obowiązującymi standardami ochrony zdrowia. Prawodawstwo europejskie rygorystycznie wyznacza normy dotyczące tego jakie produkty nigdy nie powinny trafić na nasz rynek i jakie substancje chemiczne są zabronione w Europie. Poziom jakościowy odzieży określają m. i. międzynarodowe lub krajowe certyfikaty, przyznawane producentom tekstyliów przez niezależne instytuty badawcze. Również certyfikaty czołowych dostawców surowców pozytywnie świadczą o jakości produktów. Dowodem wysokiego poziomu odzieży reklamowej mogą być również wyniki badań przeprowadzonych w specjalistycznych laboratoriach. – Odzież reklamowa produkowana z bawełny organicznej – mytej ręcznie i barwionej naturalnie – sygnowana jest certyfikatem GOTS (Global Organic Textile Standard), który obejmuje ocenę od zbioru po dystrybucję. Są też produkty, które oprócz GOTS posiadają certyfikat Fair Trade (sprawiedliwy handel), który m.in. potwierdza przestrzeganie praw pracowniczych – wymienia Miroslaw Lukoschek.

Oczywiście kwestia jakości, zależna jest również od konkretnych potrzeb jakie posiadamy, bardziej ekonomiczna wersja odzieży wcale nie musi być gorsza. Jak informuje Paweł Olichwiruek, bawełna czesana typu 'Ring Spun’ bardzo popularna w Europie, jest bardziej trwała, posiada większą odporność na wycieranie oraz kurczenie, dzięki czemu doskonale nadaje się nawet do najdrobniejszego druku. – Bawełna Open End, która króluje w USA, traktowana jest natomiast jako wersja ekonomiczna, aczkolwiek jej jakość jest w zupełności wystarczająca, aby pozwolić na zdobienia – mówi Paweł Olichwiruk. Jakość to również odporność – na warunki zewnętrzne, ścieranie czy kurczenie. Jak informuje Tomasz Barudin, aby zapewnić najwyższa możliwą odporność, a tym samym komfort i poczucie bezpieczeństwa noszącym je osobom, kurtki marki D.A.D Sportswear, dystrybuowane przez TEXET, testuje się w ekstremalnych warunkach kontaktów ze słoną woda i wiatrem na morzu, co daje pewność, że będą one odporne nawet na najbardziej skrajne sytuacje pogodowe.

Zdobienie i znakowanie

Materiały tekstylne uszlachetniać można na wiele sposobów, by podnieść ich walory wizualne i trwałość. Bawełną poddaje się wspomnianym procesom czesania, by usunąć zanieczyszczenia i sprawić by była miękka w dotyku. Jak informuje Tomasz Barudin, stosuje się m.in. pranie gotowych wyrobów w kąpieli enzymatycznej, aby włókna, jeszcze przed rozpoczęciem użytkowania produktu przez finalnego odbiorcę, nabrały sprężystości, gładkości, dając jednocześnie gwarancję, że produkt na dłużej zatrzyma wybarwienie i nie skurczy się w praniu. – Innym sposobem uszlachetnienia jest powleczenie materiału (np. nieprzemakalną warstwą, filtrem UV) lub nadawanie mu dodatkowych właściwości (jak np. oddychający i odprowadzający wilgoć od ciała poliester Cooldry – mówi Tomasz Barudin.

Odzież reklamowa jest wizytówką naszej marki, ważne więc by w odpowiedni sposób była oznakowana. Bawełnianą odzież można znakować poprzez sitodruk bezpośredni, jedną z popularniejszych i trwałych metod druku na odzieży, ale wykorzystywanej i opłacalnej głównie przy dużych nakładach. Odzież możemy również poddać sublimacji, wysokojakościowemu zadrukowaniu podłoży. – Odzież nadająca się do sublimacji zazwyczaj występuje w kolorze białym, wykonana jest z poliestru lub (rzadziej) z mieszanki bawełny i poliestru. To specjalna technika nanoszenia nadruku uzyskująca wysokiej jakości efekty o wysokiej trwałości – mówi Miroslaw Lukoschek. Kolejna metoda, druk transferowy, polega na przenoszeniu grafiki na dowolny element odzieży przez papier transferowy, stosowana jest zazwyczaj przy mniejszych nakładach, często zastępuje druk bezpośredni, np. w przypadku odzieży o nierównomiernej powierzchni czy zadruku czapek. Technika laserowego wypalania natomiast popularna jest przy znakowaniu polarów lub odzieży ze skóry. W przypadku odzieży jedną z najczęstszych, najbardziej efektownych i trwałych metod jest haft komputerowy. Często spotyka się określenie, że ta metoda znakowania nadaje odzieży „szlachetny” charakter, a dzięki innowacjom technicznym i ogromnemu wyborowi kolorów pozwala uzyskać dowolne motywy graficzne na materiale.

Druk cyfrowy bezpośredni DTG to aktualnie bardzo popularna forma znakowania. – Pozwala na fotograficzne odwzorowanie obrazu. Na koszt nie wpływa ilość kolorów, więc przy projektowaniu można puścić wodze fantazji. Wysoka jakość druku jest szczególnie widoczna przy dużych wzorach. W odróżnieniu od flexa i sita nadruk jest niewyczuwalny w dotyku, pracuje z tkaniną, nie łuszczy się i nie ogranicza przepuszczalności. Kolory są żywe nawet przy długotrwałym użytkowaniu – tłumaczy zalety bezpośredniego druku cyfrowego, Tomasz Kusiak z firmy Woopa.

– Bez względu na to czy decydujemy się na duży nadruk czy dyskretny haft, dodanie logotypu marki z pewnością jest dobrym pomysłem. Obecnie możliwości oznakowania odzieży nie kończą się na tym. Wiele firm oferuje obecnie unikalną ofertę personalizacji, dzięki której, można nie tylko oznakować ale dowolnie spersonalizować produkty. – Jedną z takich ofert jest PimpYourClothes, która pozwala na personalizowanie produktu w wielu technikach (m.in. haft, haft 3D, aplikacje, nadruk, flex, flock, naszywki, sublimacje, elementy elastomerowe, tłoczenie, laser, wszywki żakardowe, cekiny, przywieszki do pulerów, taśmy w kołnierzach, na papierowych etykietach kończąc). To doskonałe rozwiązanie, które pozwala na szybkie dopasowanie produktów do konkretnych potrzeb – podsumowuje Tomasz Barudin.

Tekstylia reklamowe to świetny gadżet na każdą porę roku. Możemy je przygotować jako prezent dla klienta, wyposażenie naszego zespołu np. na targi czy przygotować specjalny wydruk na firmowy event. Warto rozważyć jakie będą miały przeznaczenie i do kogo są skierowane – pozwoli nam to wybrać najbardziej efektywny materiał, rodzaj produktu i sposób znakowania.

Tekst: Katarzyna Lipska
Zdjęcie:L-Shop-Team

Artykuł w formacie PDF można pobrać TUTAJ.