Stosunkowo tanie, szybkie w instalacji, łatwe w transporcie, ekologiczne a przy tym stwarzające ciekawe możliwości kreacji. Takie właśnie są displaye z tektury. Innowacyjne, coraz trwalsze materiały wydłużają żywotność produktu i otwierają przed producentami displayów zupełnie nowe horyzonty.
Dużo się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Ewoluuje technologia druku, materiał staje się coraz lepszy pod względem jakości i wytrzymałości. – Jednym z trendów, które możemy zaobserwować na rynku display-ów z tektury jest odchodzenie od metody druku klasycznego, offsetowego i wykorzystywanie w zamian zalet dobrej jakości druku cyfrowego, tj. np. realizacja zleceń „od ręki” bez konieczności przygotowywania formy drukarskiej – mówi Ewa Studniarek, PR&Marketing Manager w firmie POSperita – W związku z tym, faza przygotowania druku trwa bardzo krótko, znacząco obniżając koszty druku, co ma szczególne znaczenie przy średnich i małych nakładach – podkreśla Ewa Studniarek.
Wiele zmienia się także w kwestii samego surowca. Jak zauważa Sławomir Płonka, Project Group Menager z firmy Ad Form, branża idzie ku większej innowacyjności materiałów POS kartonowych oraz łączeniu elementów kartonu z innymi materiałami (metal, drewno, tworzywo). Klienci szukają rozwiązań wykonanych z tektury, które w formie są zbliżone do POSów trwałych. – Dziś dobry display to też taki, który może sprostać wszelkim założeniom wytrzymałościowym – mówi Ewa Studniarek – Ważny jest dobór dobrej jakości tektury, czy kartonu z jakich wykonany jest POS. Dziś dysponujemy całą gamą produktów z tektury, niedostępnych przed laty tj. materiały powlekane, czy np. niezwykle wytrzymałe płyty o strukturze plastra miodu – wymienia Ewa Studniarek.
Materiał POS z kartonu ze swej natury nie jest materiałem o dużej żywotności i trwałości. Producenci dokładają więc wszelkich starań, żeby był produktem łatwym w obsłudze i odpowiadał na potrzebę szybkiej zmiany materiałów wspierających sprzedaż. Jak mówi Grzegorz Rosa z firmy BluePOS, rynek displayów kartonowych rozwija się w kierunku prostych i szybko składanych konstrukcji, tak, aby ograniczyć do minimum czas przedstawicieli w miejscu sprzedaży.
– Zauważamy też coraz częstszą tendencję na rynku do wykorzystywania tego typu display’a jako wsparcia do krótkich i częstych akcji marketingowych – mówi Grzegorz Rosa. Jak dodaje Dominik Osuch, Specjalista ds. PR firmy Willson&Brown, trendem jest dążenie do modułowości konstrukcji i takiego sposobu łączenia elementów, aby klient mógł składać je sam. Ułatwia to transport i znacznie obniża jego koszt.
Plus i minus
Materiały POS z tektury posiadają szereg atutów, przez co są jednymi z najpopularniejszych nośników wspierających sprzedaż na rynku. – Stojaki te są bardzo praktyczne, niezwykle szybkie do wykonania, bardzo lekkie i o dużych możliwościach przystosowania ich do różnych wymiarów i przestrzeni – mówi Marek Bachorski-Rudnicki z firmy Adsystem. Dla klienta, dla którego liczy się przede wszystkim cena, produkt z kartonu będzie na pewno najlepszą alternatywą. – Tylko displaye z tektury mają tę zaletę, że cena jednostkowa jest niska, a stosunek ceny displaya do ceny eksponowanego towaru korzystny – mówi Ewa Studniarek. Zadowolony będzie także klient, któremu zależy na czasie. – Czas realizacji produkcji i dostawy do klienta jest możliwy w kilka dni, co nie jest osiągalne przy POS permanentnych – mówi Grzegorz Rosa – POSy wykonywane z kartonu są doskonałym rozwiązaniem, wszędzie tam gdzie priorytetem jest czas i ekonomia – podkreśla. Kolejną zaletą jest oczywiście łatwość montażu i transportu, a po zakończonej kampanii także bezproblemowa i szybka utylizacja.
Ciężko wskazać wady materiałów POS z kartonu. „Wady” wynikają ze specyfiki i przeznaczenia tego produktu. – Oczywiste jest, że stojaki kartonowe nie należą do bardzo wytrzymałych produktów, ryzykowne jest np. eksponowanie na nich reklamy na zewnątrz pomieszczeń – tłumaczy Marek Bachorski-Rudnicki – Narażone na czynniki atmosferyczne nie sprawdzają się podczas takiej prezentacji. Słaba wytrzymałość stojaka jest również i jego zaletą ponieważ stojaki reklamowe i stojaki ekspozycyjne mają do spełnienia określoną misję przez określony czas (zazwyczaj niedługi, jest to czas aktualnej kampanii reklamowej, często do następnej zamawiane są już inne stojaki), a później stają się mało przydatne, więc firma zamawia inne (reklamujące nowy produkt, czy usługę) – wyjaśnia Marek Bachorski-Rudnicki. Producenci coraz lepiej radzą sobie z żywotnością produktu. Jak mówi Sławomir Płonka, jednym ze sposobów jest wykorzystanie izolacji dołu standu za pomocą tworzywa. – Obecnie wykorzystanie wysokiej jakości tektury oraz druku offsetowego uszlachetnionego różnymi materiałami powoduje, że materiały POS kartonowe są zdecydowanie trwalsze niż jeszcze kilka lat temu – podkreśla Sławomir Płonka.
Krótkodystansowy display
Jeśli klient szuka display’a na lata to na pewno POS z kartonu nie jest dobrym rozwiązaniem. Jak wyjaśnia Dominik Osuch, POS-y kartonowe najczęściej są wykorzystywane w czasowych promocjach, ich żywotność trwa tyle, ile akcja promocyjna. Ponadto, wykorzystywane są w promowaniu produktów FMCG, w sklepach wielko powierzchniowych, czyli w sytuacjach, kiedy sam produkt nie wymaga prezentacji ekskluzywnej, stanowiącej niejako wartość dodaną do marki, a raczej ma funkcję promocyjno-informacyjną. Displaye kartonowe sprawdzają się przy wsparciu krótkich i szybkich akcji promocyjnych. Jak wyjaśnia Ewa Studniarek, display’e
z tektury bardzo dobrze sprawdzają się w kampaniach ograniczonych czasowo trwających od tygodnia do nawet 3 miesięcy. Coraz lepiej radzą sobie także z ciężkim zatowarowaniem. – Obecne tektury takie jak np. plaster miodu, pozwalają wykonać konstrukcje, które przenoszą bardzo duże obciążenia – mówi Grzegorz Rosa – Dlatego display’e kartonowe idealnie sprawdzają się również przy ciężkich produktach, takich jak napoje, alkohole, środki chemiczne – wyjaśnia.
Kartonowy design?
Pokutuje opinia, że tektura nie jest ulubionym tworzywem projektantów, ponieważ mocno ogranicza możliwości kreacji. Coraz więcej ograniczeń technologicznych udaje się jednak pokonywać. – Trudnością jest uzyskiwanie obłych brył o zaokrąglonych łączeniach poszczególnych elementów, jednak i to ograniczenie przy odpowiednio przygotowanej grafice nie jest trudne do przezwyciężenia – mówi Dominik Osuch. Pomocne są coraz bardziej elastyczne i innowacyjne surowce. – Wykorzystanie tektury, a także ostatnio modnego na zachodzie Europy tzw. plastra miodu daje nieograniczone możliwości designerskie. To materiały, dzięki którym można nadać dowolną formę – od mniejszych POS-ów po mega-konstrukcje – mówi Ewa Studniarek. Ciekawe efekty daje łączenie kartonu z innymi tworzywami. – Aby wyróżnić nasze display’e kartonowe coraz częściej łączymy karton z innymi materiałami takimi jak HIPS, PCV, oraz podświetlania LED. Pozwala to na osiągnięcie zamierzonego celu, czyli zwiększenia uwagi na POS w sklepie i wzrost sprzedaży klienta – mówi Grzegorz Rosa.
Klienci końcowi sukcesywnie przekonują się do wspierania sprzedaży materiałami POS z tektury. Przekonuje ich cena, a także przejście z produkcji display’ów masowych do spersonalizowanych. Dziś klient może zamówić kilkadziesiąt nośników, dedykowanych poszczególnym markom ze swojej grupy i nie dopłaca. Jest to zasługa maszyn cyfrowych nowej generacji. Jeśli dodamy do tego niezwykły rozwój surowców, wydaje się, że rynek produktów POS utrzyma dobrą koniunkturę.
Tekst: Joanna Łęczycka
Zdjęcie: POSperita
Materiał w formacie PDF można pobrać TUTAJ.