Logo

Marketing MIX

Wybrano Miastoszpeciciela 2014

PKO BP z tytułem Miastoszpeciciela 2014, na podium także Kraków i Limanowa. „Ściana płaczu” w Kielcach i „Czarna Perła” z Olsztyna nagrodzone w głosowaniu publiczności. To wyniki II edycji konkursu Miastoszpeciciel, którego celem jest wyłonienie najbardziej szkodliwej dla polskiego krajobrazu reklamy lub budynku w najbardziej spektakularny sposób obwieszonego reklamami.

Na konkurs nadesłano 57 propozycji, które w sumie zebrały 1575 głosów. Laureat wybrany został spośród 10 propozycji, które otrzymały największą liczbę głosów w głosowaniu internetowym. Były to obiekty z całej Polski – od Kołobrzegu po Tychy. Spośród nich złożona z ekspertów komisja dokonała wyboru głównego zwycięzcy: Miastoszpeciciela 2014.

Tytuł Miastoszpeciciela w roku 2014 otrzymał PKO Bank Polski, za systematyczne zasłanianie wielkoformatowymi reklamami budynku Rotundy przy ul. Marszałkowskiej 100/102.

Komisja uznała, że zasłanianie budynku Rotundy płachtą reklamową stanowi rażący przykład oszpecania przestrzeni miejskiej w jednym z najbardziej ruchliwych, reprezentacyjnych miejsc w mieście. Oprócz tego, o przyznaniu nagrody zdecydowały trzy dodatkowe czynniki.

Po pierwsze, PKO Bank Polski jest spółką z udziałem Skarbu Państwa i z tego powodu firma powinna przykładać większą wagę do wartości ważnych dla społeczeństwa, takich jak wspólna przestrzeń i piękno krajobrazu. Jeśli jednak jedynym celem firm lub instytucji z autorytetem jest osiąganie zysku, trudno wymagać od drobnych przedsiębiorców czy najemców lokali, aby stosowali się do dobrych zasad lokowania reklam i szyldów.

Po drugie, Rotunda jest budynkiem cennym architektonicznie. To ikona powojennego modernizmu, budynek rozpoznawalny i mający duże znaczenie dla krajobrazu Warszawy. Wykorzystywanie pawilonu jako stojaka reklamowego świadczy o pogardzie dla wysiłku projektantów, niskiej wrażliwości estetycznej i braku szacunku dla mieszkańców Warszawy.

Trzecim powodem przyznania nagrody są liczne obietnice składane przez PKO BP, które jak dotąd pozostają jedynie deklaracjami na papierze. W 2013 roku bank przeprowadził akcję “Rotunda 2013”, której ostatnim etapem miała być rewitalizacja obiektu. PKO BP posłużył się wsparciem Muzeum Sztuki Nowoczesnej i licznych organizacji do poprawy swojego wizerunku, a ponad rok po zakończeniu konsultacji budynek Rotundy nadal służy bankowi za stelaż reklamowy.

Witold Weszczak z Grupy M20, który zgłosił do konkursu bank PKO BP mówił: – Chciałbym podziękować mojemu natchnieniu, Bankowi PKO BP, bez którego to wszystko nie byłoby możliwe. Dla dodania pikanterii powiem, że nie tak dawno jako grupa M20 wysłaliśmy do banku prośbę, żeby zdjął z tego budynku reklamę. Dosłownie 2 dni temu otrzymaliśmy odpowiedź odmowną”. Odnosząc się do tej prośby, bank pisze między innymi: – Jesteśmy przekonani, że odsłonięcie zniszczonej elewacji budynku nie wpłynęłoby na poprawę jakości przestrzeni publicznej centrum Warszawy.

Komisja przyznała także dwa wyróżnienia. Są to:

Wjazd do Krakowa ulicą Josepha Conrada z otaczającym ją chaosem reklamowym, przez który z trudnością przebijają się znaki drogowe. Wybór ten to zwrócenie uwagi na problem braku ustawowych regulacji prawnych, które pozwoliłyby działać na trudnym styku publicznego i prywatnego. Wjazdy do miast stały się powszechną „wizytówką” reklamowego zaśmiecenia krajobrazu w Polsce.

Drugie wyróżnienie przyznano rynkowi w Limanowej, wskazując, że chodzi o ogólną sytuację w małych miastach. Brak dostępu do dobrych szyldowych wzorców, brak estetycznej świadomości władz i samych mieszkańców sprawiają, że wszelkie próby wyróżnienia się sprowadzone zostają do zasady „wyżej, więcej, bardziej kolorowo od sąsiada”.

Więcej informacji i zdjęć na stronie organizatora Konkursu.