Logo

Marketing MIX

Ekrany w Digital Signage

Rynek cyfrowego outdooru to ciągłe dynamiczne zmiany, nowe technologie i innowacyjne rozwiązania. Ekrany dostępne dziś na rynku niewiele mają już wspólnego z tymi, które w sprzedaży były kilka lat temu.

Duży wybór

Dzisiejsze szerokie portfolio produktów do wyświetlania obrazu pozwala wybrać cyfrowy nośnik optymalnie dopasowany do potrzeb i budżetu danej instalacji. – Przekaz Digital Signage można emitować w telefonie, na cyfrowej ramce, monitorze biurkowym, monitorze wielkoformatowym (to obecnie zdecydowanie najpopularniejszy nośnik DS), monitorach z nakładką dotykową, ale również na wielomonitorowych ścianach video, zewnętrznych i wewnętrznych ekranach LED, aż po różne powierzchnie, na których wyświetla obraz projektor (ekran, ściana czy podłoga) – mówi Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce.
Każdy z tych nośników ma swoją specyfikę, zalety i ograniczenia. Jest kilka podstawowych parametrów, które decydują o zastosowaniu danego typu rozwiązania. – Jedną z kluczowych kwestii decydujących o wyborze nośnika jest odległość z jakiej odbiorca będzie patrzył na ekran. To determinuje wybór monitora o konkretnej przekątnej lub, w przypadku potrzeby dużej powierzchni reklamowej – ściany video, bądź LED lub projektora – wyjaśnia Mariusz Orzechowski. Kolejnym czynnikiem jest jasność otoczenia, w którym będzie funkcjonował ekran – do mocno oświetlonych miejsc trzeba wybierać monitory o wyższej jasności i starać się unikać ekspozycji ekranu bezpośrednio w mocno oświetlonym, czy nasłonecznionym miejscu.

Jak wyjaśnia Adam Parzonka, Country Manager E&C Europe Area HYUNDAI IT Europe GmbH, zmiana technologii podświetlenia matryc na E-LED umożliwiła produkcje wyświetlaczy w obudowach o głębokości tylko 35-38mm z coraz węższą ramką (już od 5 do13mm ) co sprawiło, że monitor stał się nie tylko „urządzeniem” do wyświetlania obrazu, ale również elementem stylistycznym miejsca instalacji czyli biura czy sklepu. – Nie bez znaczenia jest również łatwość instalacji ekranów we wszelkiego rodzaju zabudowach czy standach z uwagi na bardzo małą wagę, co otworzyło kolejne możliwości przygotowywania ciekawych instalacji – dodaje Adam Parzonka.
Mimo zdecydowanej popularności monitora wielkoformatowego jako nośnika DS., nie można zapomnieć, że projektory w tym sektorze mają swoją, wcale nie taką małą niszę. – To właśnie na bazie projektorów powstają takie instalacje jak witryny czy podłogi interaktywne. Projektor jest ponadto w stanie zagospodarować jako powierzchnię reklamową miejsce niedostępne dla monitora: wszelkie narożniki, powierzchnie typu kolumna, czy te o nieregularnej strukturze (np. skały). A w dzisiejszych czasach gra cały czas toczy się o to, kto bardziej przyciągnie uwagę klienta. Więc nietypowe rozwiązania są przez marketerów bardzo cenione – reasumuje Mariusz Orzechowski.

Oprogramowanie

Coraz bardziej zaawansowane rozwiązania w kwestii oprogramowania pozwalają na stały rozwój oferty, jednak bardziej standardowe rozwiązania nadal cieszą się uznaniem. – Z jednej strony rośnie sprzedaż prostych, stosunkowo tanich, ale ograniczonych funkcjonalnie systemów Digital Signage. Użytkownik wyświetla treści reklamowe i informacyjne w pętli w układzie: obraz-wideo-pasek z tekstem. Rozwiązania takie mają niezbyt rozbudowane systemy zarządzania, bardzo często bazują na odtwarzaczach z systemem Android – mówi Tomasz Paradowski, dyrektor Działu Systemów Audiowizualnych w firmie Veracomp. – Drugą grupę produktów stanowią zaawansowane systemy Digital Signage, np. firm AMX czy EVEO, które oprócz podstawowych funkcji, mogą być powiększone o moduły „wskaż drogę”, interakcję z użytkownikiem, panele dotykowe, rozbudowane systemy analityczne.

Ekrany Digital Signage mają bardzo szerokie zastosowanie, ponieważ ich właściwości możemy wykorzystać na różnoraki sposób – nie tylko w reklamie, ale i w handlu, w transporcie publicznym, w służbie zdrowia czy chociażby jako formę informacji turystycznej. – Urządzenia oparte np. na systemie Windows pozwalają na dostosowanie go do konkretnych potrzeb i stworzenie dedykowanego rozwiązania oraz integrację z np. systemem urzędu państwowego poprzez wykorzystywane już w placówce rozwiązania. Z kolei całym systemem możemy zarządzać za pośrednictwem jednego komputera, bez względu na jego lokalizację. Oznacza to, że kontent wyświetlany na poszczególnych elektronicznych bilbordach ulokowanych na terenie całego kraju, możemy zmieniać nie opuszczając stanowiska pracy. Wystarczy, że zalogujemy się do systemu i zdalnie załadujemy nowe grafiki. Jest to ogromna oszczędność nie tylko czasu, ale i pieniędzy – mówi Mariusz Głowacki, Product Manager Prestigio Digital Solutions.

[galeria=”1″]

Ekrany interkatywne

Jak zaznacza Mariusz Orzechowski, od specyfiki kontentu i planowanego przeznaczenia monitora zależeć też będzie zastosowanie ekranów z nakładką dotykową. Najczęstsze wykorzystanie technologii dotykowej to info-kioski, punkty way-finder, systemy kolejkowe czy informacja o produkcie bądź usłudze. – Pojedyncze ekrany multitouch stają się powoli standardem w przypadku instalacji Digital Signage. Możemy je spotkać w muzeach, np. w formie interaktywnej wystawy czy centrach handlowych – przykładem są tutaj systemy „wskaż drogę”. Nowością są także interaktywne ściany wielomonitorowe sterowane ruchem lub gestem (z ang. motion/gesture control), zbudowane z monitorów bezszwowych, gdzie grubość ramki połączonych monitorów wynosi 3,9 mm i dedykowanych kontrolerów, np. DEXON Systems – wyjaśnia Tomasz Paradowski.
Mimo, że ekrany dotykowe pod względem sprzętu bazują najczęściej na „zwyczajnych” monitorach wielkoformatowych, to w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem, kontentem i czujnikami tworzą inteligentne rozwiązanie, pozwalające stworzyć przekaz dostosowany do wieku, płci czy zachowania odbiorcy. – Oczywiście takie systemy, ze względu na ich złożoność oraz budżet stosowane są jedynie w prestiżowych kampaniach, czy lokalizacjach. Zdecydowana większość nośników DS emituje klasyczny przekaz o charakterze „one to many” – mówi Mariusz Orzechowski.

Jak zaznacza Mariusz Głowacki przyszłość należy do coraz to nowszych urządzeń, pozwalających na wchodzenie w interakcję z reklamą. – Wyobraźmy sobie, że korzystając z funkcji dzielenia ekranu, po jednej stronie będzie wyświetlana reklama, a z poziomu drugiej, odbiorca będzie mógł dokonać rejestracji czy po prostu zapoznać się z ofertą sklepu – dodaje Mariusz Głowacki. Mimo poważnych kosztów jakie niosą ze sobą inwestycje w interaktywne rozwiązania DS, instalacje, które angażują odbiorcę w działania są zdecydowanie silnym i rozwijającym się działem tej branży.

Innowacja w ekranach DS

Nowe rozwiązania wyznaczają trendy w zakresie Digital Signage. – Pod względem technologicznym obserwujemy przechodzenie z podświetlenia monitorów lampami CCFL na diody LED. Na rynek trafiają dzięki temu produkty zdecydowanie bardziej ekonomiczne pod względem zużycia energii, ale również o bardziej kompaktowej obudowie i minimalistycznym designie, co pozwala je łatwiej integrować w instalacjach typu meble, POS czy totemy. W obecnych monitorach wielkoformatowych zaawansowana elektronika oraz profesjonalne systemy chłodzenia pozwalają na produkcję urządzeń predysponowanych do pracy w trybie 24/7 – mówi Mariusz Orzechowski.
Z nowości, na szczególną uwagę według Adama Parzonki zasługują nowe wyświetlacze do ścian wizyjnych tzw. ekrany bezszwowe o przekątnej 55”, w których łączna szerokość ramki między obrazami wynosi tylko 3,5mm. – Innym ciekawym rozwiązaniem jakie wprowadzamy są wolnostojące dwustronne kioski wyposażone w wyświetlacze LCD z podświetleniem E-LED o przekątnych 55 oraz 46 cali. Oba produkty mogą występować również w wersji dotykowej z zaimplementowanym systemem wielo dotykowym (do 16 punktów) w oparciu o technologię transmiterów podczerwieni. Co ważne e-kiosk może być obsługiwany przez jeden komputer co przynosi wymierne oszczędności finansowe – mówi Adam Parzonka.

Jedną z ciekawszych realizacji NEC w ostatnim czasie jest cyfrowy ekran LED o powierzchni 107 m2 – na elewacji kina ODEON Leicester Square w londyńskiej dzielnicy West End. – Instalacja została oficjalnie otwarta podczas światowej premiery filmu „Igrzyska śmierci: W pierścieniu ognia” i jest to jeden z największych tego typu wyświetlaczy w przestrzeni publicznej. Ekran o rozmiarze równym połowie boiska do koszykówki zastąpił stary billboard, a po jego bokach umieszczono dwa inne ekrany o powierzchni 18 m2 każdy. Instalacja pozwala na natychmiastową zmianę wyświetlanego kontentu (np. zapowiedzi najnowszych filmów, relacje na żywo), eliminując konieczność regularnego wynajmowania podnośnika za każdym razem, gdy zaistnieje potrzeba zmiany billboardu – mówi Mariusz Orzechowski.
Instalacja zlokalizowana jest w jednej z najbardziej prestiżowych lokalizacji w Wielkiej Brytanii, przez którą przewija się ponad 90 milionów turystów rocznie.

Przyszłość ekranów DS

– W ciągu najbliższych miesięcy nie spodziewam się rewolucyjnych zmian w technologii wyświetlania obrazu. Ostateczne zakończenie produkcji wyświetlaczy z podświetleniem lampowym zdało się faktem, a całość rynku została przejęta przez ekrany z podświetleniem LED. Wszelkie zmiany określił bym ewolucją w kierunku wyświetlaczy o większych przekątnych, powyżej 46”, bardziej ekologicznych (mniejsze zużycie energii) oraz coraz cieńszymi ramkami. Nie mniej, cały czas pracujemy nad zwiększeniem funkcjonalności ekranów i systematycznie rozszerzamy naszą ofertę o nowe produkty np. wyświetlacze LCD do zastosowań zewnętrznych. Różnego rodzaju ograniczenia techniczne powodowały, że ekrany LCD nie znajdowały szerokiego zastosowania w instalacjach typu outdoor. Dzięki nowym panelom LCD z zaawansowanym podświetleniem LED i jasnością nawet do 5.000nits będziemy mogli pokonać te trudności – wyrokuje Adam Parzonka. Przedstawiciele branży DS zgadzają się, że przyszłość ekranów to m. in coraz wyższe przekątne. – Przyszłość oznacza popularyzację coraz to wyższych przekątnych w pojedynczych instalacjach DS oraz wzrost liczby instalacji wielomonitorowych ścian video. Coraz częściej będziemy mogli zetknąć się z inteligentną komunikacją DS – czyli systemami interaktywnymi, opartymi na przekazie one-to-one, chociaż tak zaawansowane systemy nigdy nie zdominują rynku DS. W przyszłości nastąpi również jeszcze silniejsza integracja przekazu DS z urządzeniami mobilnymi – reasumuje Mariusz Orzechowski.

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, lipiec-wrzesień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.