W świat luksusowych upominków wkraczamy, gdy chcemy obdarować naszego klienta prezentem niezwykłej jakości. Podziękowanie za współpracę, jubileusz czy chęć zacieśnienia relacji to czas, gdy sięgamy do ofert producentów gadżetów, które wyróżniają się oryginalnym designem i ponadprzeciętną elegancją.
Ekskluzywne propozycje
Do grona eleganckich i luksusowych prezentów zaliczamy te, które wykonane są z wysokiej jakości materiałów, ze szczególną dbałością o detale, uszlachetnione kruszcem czy poddane ręcznej obróbce. – Gadżety ekskluzywne możemy podzielić na elegancką galanterię skórzaną, wysokiej klasy sprzęt elektroniczny, przedmioty codziennego użytku ze specjalną oprawą, produkty o ciekawym, innowacyjnym designie czy wina i alkohole niedostępne w masowej sprzedaży – wymienia Karolina Wojtczak z firmy AXPOL Trading. Odbiorcy oferty tej firmy chętnie wybierają np. Mauro Conti exclusive collection, w której znajdziemy m.in. portfele z naturalnej skóry, czy eleganckie power banki. – Dużą popularnością cieszą się także wina, akcesoria do win i zestawy upominkowe z kolekcji VOYAGER WineClub, produkty wybrane z utytułowanych regionów winiarskich całego świata. Katalog VOYAGER XD natomiast jest wypełniony produktami innowacyjnymi, nowinkami technologicznymi oraz upominkami o unikalnym designie – wymienia Karolina Wojtczak.
Gadżety ekskluzywne możemy podzielić ze względu na cenę, która oczywiście odróżnia je od prezentów masowych. Różnią się też ze względu na materiał wykonania – tutaj posiadamy dużą dowolność w wyborze interesującego tworzywa. Luksusowe upominki możemy wykonać z drewna, metalu, skóry lub włókna węglowego, ale także z różnych odmiany tworzyw sztucznych. – Istotny jest także podział na kategorie prezentów wynikające bezpośrednio z charakteru relacji (B2B vs B2C). W przypadku relacji typu B2B prym wiodą gadżety standardowe, zwłaszcza te kojarzone z biurem – zestawy do pisania, wizytowniki, nesesery itp. W przypadku relacji B2C firmy zdecydowanie częściej stawiają na zaskakujące nowinki, zarówno elektroniczne, jak i pozostałe – wyjaśnia Grzegorz Zuber z firmy Inspirion Polska.
Gadżet ekskluzywny to wysokiej jakości produkt, którego cena jest adekwatna do jego wartości. Do standardowych produktów z półki premium zaliczyć można na pewno galanterię skórzaną. – W przypadku tych produktów liczy się z jakiej skóry i w jakiej jakości zostały one wykonane, jakie detale zostały użyte oraz jak produkt jest opakowany. W naszej ofercie proponujemy np. portfele i etui garbowane metodą naturalną z użyciem ekstraktów pochodzenia kwiatowego – mówi Tatiana Duraj-Fert, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu marki VERUS i VIP Collection.
Kosztowny luksus?
Za wysokojakościowym produktem musi iść cena wyższa od tych, które są przeznaczone dla produktów z wersji standard. Warto jednak pamiętać że wysoka czy wyższa cena nie jest jedyną determinantą świadczącą o luksusie upominku.- Gadżety ekskluzywne to te produkty promocyjne, które są wysokiej jakości, posiadają gwarancję oraz stoi za nimi konkretny Brand. Nie zawsze jednak luksusowy gadżet musi być związany z wysoką ceną. Większość marek tak tworzy portfolio swoich produktów, aby zaspokoić różnego rodzaju potrzeby. Przykładem może być tu marka Sheaffer – większość produktów, które sprzedajemy wahają się w cenie 70-200 zł, ale też jest przygotowana oferta ekskluzywna na specjalne okazje, gdzie pióro wieczne kosztuje ponad 1500 zł oraz oferta ekonomiczna, w której markowy długopis ekskluzywnej marki można nabyć za mniej niż 40 zł – tłumaczy Adam Chmielewski z firmy EXPEN.
Gadżety ekskluzywne, ze względu na swoje zastosowanie i okoliczności, posiadają wyjątkowy zestaw cech, wyróżniających je na tle produktów masowych. – Wysoka cena może być uznawana za jeden z wyznaczników upominków luksusowych, lecz nie jedyny. Charakteryzują się wykonaniem z lepszej jakości materiałów, z większą dbałością o detale wykończenia, elegancją, przyciągającym uwagę projektem lub ciekawym pomysłem. Równie ważny może być innowacyjny design, wyjątkowe zastosowanie lub niedostępność produktu w masowej sprzedaży – dodaje Karolina Wojtczak.
[galeria=”1″]
Odpowiedni moment
W dzisiejszym biznesie upominki mają ogromną siłę oddziaływania. Wręczając je wyrażamy uznanie dla obdarowanych osób, honorujemy ważnych kontrahentów oraz utrwalamy wizerunek naszej firmy. Kiedy wypada wręczyć kontrahentowi taki upominek? – Doskonałą okazją są oczywiście święta Bożego Narodzenia i koniec roku. Jest to idealny moment, aby podziękować współpracownikom oraz klientom za całoroczną współpracę – mówi Magdalena Matecka, specjalista ds. sprzedaży w firmie Stefania – Producent Galanterii Skórzanej.
Inne okazje, które wymagają specjalnej oprawy to jubileusze, podziękowania za współpracę, chęć zacieśnienia relacji czy niepowtarzalne dla firmy okoliczności.
– Okazji do wręczania tego typu gadżetów jest bardzo dużo – począwszy od prezentów wręczanych przez prezesów czy management firmy z okazji różnego typu rocznic, wydarzeń i spotkań, kończąc na upominkach dla kontrahentów czy pracowników. Coraz częściej spotykam się z sytuacjami, kiedy klienci preferują zakup mniejszej ilości dobrej jakości czy marki produktów, niż większej ilości upominków masowych o obniżonej jakości. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na to jakiego rodzaju gadżet jest wręczany – świadczy to o coraz większej świadomości podejmowanych decyzji zakupowych – mówi Adam Chmielewski EXPEN.
Jak zaznacza Grzegorz Zuber należy pamiętać o przepisach związanych z prawem podatkowym, które regulują kwestie wręczania ekskluzywnych upominków, pozwalając na ich wręczenie raz w roku. – Dlatego warto obserwować zachowania klienta i obdarować go w jakiejś istotnej chwili jego życia. Należy jednak pamiętać, aby taki podarek był wręczany jedynie w związku z wydarzeniami z życia zawodowego, prywatne życie kontrahenta (np. narodziny dziecka) nigdy nie powinno stanowić podstawy do obdarowywania.
W sytuacjach wielostronnych idealnie sprawdzi się awans czy zdobycie nagrody zawodowej, w stosunkach bilateralnych może to być np. sfinalizowanie umowy – mówi Grzegorz Zuber.
Na równie ważny aspekt zwraca uwagę Tatiana Duraj-Fert, zaznaczając, że przed wręczeniem należy zastanowić się czy osoba obdarowana zechce przyjąć podarek i co zrobić kiedy odmówi. – W przypadku spotkań biznesowych należy zachować pewną ostrożność i pamiętać, że osoba obdarowana może czuć pewien dyskomfort sytuacji. Dlatego też warto sięgnąć po funkcjonalny gadżet, np. ekskluzywne skórzane etui na wizytówki, karty, przybory do pisania czy etui na okulary – dodaje Tatiana Duraj-Fert.
Eleganckie znakowanie
Personalizacja gadżetów ekskluzywnych w znaczącym stopniu różni się od personalizacji produktów masowych. – Powinna cechować ją elegancja produktu, delikatność logotypu lub inskrypcji oraz dyskretność, czyli umieszczenie go w odpowiednim miejscu przy pomocy odpowiedniej metody, zachęcając odbiorcę do jak najdłuższego użytkowania produktu. Najczęściej stosowaną metodą znakowania jest grawerowanie laserem i tłoczenie, uważane za najszlachetniejszą technikę znakowania. Zbierane latami doświadczenia pozwoliły nam wypracować odpowiednią strategię personalizacji luksusowych upominków, opierającą się na zasadzie 3S: Subtelność, Szykowność, Skuteczność – wyjaśnia Karolina Wojtczak.
Personalizowanie wręczanych upominków pozwala na wyróżnienie obdarowanej osoby, nie można także zapominać o reklamowej formie takiego upominku. – Przy wyborze odpowiedniej metody znakowania należy wziąć pod uwagę przede wszystkim rodzaj materiału z jakiego produkt jest wykonany. Logo firmy powinno być oczywiście widoczne, ale skomponowane z produktem tak, aby całość wyglądała elegancko – dodaje Magdalena Matecka.
Zdecydowanym trendem w znakowaniu ekskluzywnych gadżetów jest minimalizm. – Większość klientów znakuje swoim logotypem tego rodzaju upominki, jednak zdecydowanie bardziej dyskretnie niż jeszcze kilka lat temu. Coraz więcej osób stara się nie znakować bezpośrednio samych ekskluzywnych gadżetów – w zamian za to znakowane jest etui, w które te produkty są zapakowane lub wklejane są specjalne blaszki z logotypem firmy czy produktu wewnątrz etui – mówi Adam Chmielewski.
Polskie realia
Czy w Polsce jest miejsce na ekskluzywne upominki? Czy może klienci, dla których często główną determinantą wyboru jest cena, postawią na gadżety typu standard? – Z pewnością jest na polskim rynku ukryty potencjał na gadżety ekskluzywne. Nie można mówić jeszcze o niszy, raczej istnieją warunki do jej wykreowania – mówi Grzegorz Zuber. – Brakuje zwłaszcza dobrze wypromowanych marek gadżetów ekskluzywnych oraz pomysłów na aranżacje ich w gotowych kampaniach. Związane jest to z bardzo mocnym rynkiem marketingu typu B2C, brakuje natomiast kultury obdarowywania w kontaktach B2B. Istnieje też społeczna obawa przed przyjmowaniem zbyt eleganckich prezentów, co mogło by zostać mylnie potraktowane jak „łapówkarstwo” – dodaje Grzegorz Zuber.
Oczywiście na rynku przeważają tanie, masowe gadżety, jednak niekoniecznie musi to być związane z ich dominacją. – Ekskluzywne upominki również mają stałe grono swoich odbiorców – myślę że na podobnym poziomie od kilku lat. Z jednej strony część klientów redukuje budżety i tego typu gadżetów kupują mniej, z drugiej jednak strony wyrównywane jest to przez innych nabywców, którzy mają coraz większą świadomość zakupową i preferują nabycie mniejszej ilości lepszych jakościowo gadżetów, niż większą ilość gadżetów tanich o wątpliwej jakości – mówi Adam Chmielewski.
Zatem na polskim rynku gadżetów reklamowych należy podkreślać długofalowe korzyści wynikające z inwestycji właśnie w tego typu produkty. – Upominek stworzony z dużą dokładnością i przemyślanym designem będzie źródłem wielu pozytywnych emocji i skojarzeń, których popularne gadżety czasami nie wywołują. Ponadto, będzie częściej używany, dłużej noszony oraz chętniej prezentowany, co sprawi, że odbiór i nastawienie do marki jest o wiele korzystniejsze niż w przypadku taniego gadżetu użytego raz lub wcale – Karolina Wojtczak.
Eleganckie upominki to produkty wyjątkowe, nabywane z myślą o szczególnej grupie odbiorców. Ich główne zalety to niekwestionowana jakość, doskonały design i wyjątkowa estetyka. Ich cena, co naturalnie wynika z podanych korzyści, jest zawsze wyższa od produktów z półki standard, jednak portfolio producentów jest na tyle szerokie, że dysponując nawet ograniczonym budżetem znajdziemy elegancki prezent, by wyróżnić ważną dla nas osobę.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się w OOH magazine, październik-grudzień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.