W branży opakowań i etykiet kluczową kwestią jest uszlachetnianie druku, dzięki któremu opakowanie czy etykieta „sprzedaje” produkt. Gusta Klientów i oczekiwania rynku zmieniają się i rozwijają, różnie w zależności od regionu. Choć powoli ten trend się kończy, ciągle po naszej wschodniej granicy im większa ilość kolorowych folii do złoceń na opakowaniu, czy etykiecie tym lepiej sprzedaje się produkt. Na Zachodzie jest wręcz przeciwnie – niepowleczona szara, czy brązowa strona „EKO” kartonu z niewielkimi pojedynczymi złoceniami to moda na właściwy marketing produktu.
Tak czy inaczej, odpowiednie zaplecze technologiczne umożliwia wykonywanie wszelkiego rodzaju uszlachetnień, w tym między innymi: lakierowanie hybrydowe (wybrane obszary mają strukturę „skórki pomarańczy”, a pozostałe są wylakierowane błyszcząco), lakierowanie UV i UV 3D (alternatywa dla tłoczenia), hot-stamping (w tym matrycami strukturalnymi), cold-stamping w linii z drukiem (nakładanie folii metalicznej o różnym nasyceniu i zadrukowanie jej dowolnym kolorem w jednym przelocie), druk na laminatach srebrnych i foliach holograficznych, tłoczenie, tłoczenie 3D (wielopoziomowe), brokatowanie, kaszerowanie, wykrawanie, wklejanie okienek, klejenie wielopunktowe i inne. Umiejętny dobór uszlachetnień i przetworzenia produktu ma wpływ nie tylko na jego wygląd i atrakcyjność, ale również na wytrzymałość. Możliwości technologiczne i odpowiedni park maszynowy są niezbędne, ale równie ważne jest wieloletnie doświadczenie i know-how, dzięki którym Drukarnia Multipress może proponować Klientom optymalne dla nich i niejednokrotnie innowacyjne rozwiązania.
Bardzo istotnym jest fakt, że Drukarnia Multipress wspólnie ze swoimi Klientami nieustannie testuje oraz wdraża nowe rozwiązania w zakresie uszlachetniania opakowań i etykiet, wzornictwa oraz stosowanych podłoży i materiałów (posiadamy Dział Badawczo-Rozwojowy i profesjonalne Studio Graficzne Prepress).
Poligraficzny Hi-Tec
W naszym nowym zakładzie produkcyjnym kluczową rolę odgrywa nowoczesny park maszynowy. Technologia jest i od zawsze była dla Drukarni Multipress priorytetem oraz sposobem na zapewnianie Klientom coraz lepszych warunków w zakresie jakości, skali produkcji i szybkości realizacji zamówień. Cykl produkcji opakowań i etykiet jest w pełni zautomatyzowany. Druk offsetowy odbywa się na pełnoformatowych maszynach 6-kolorowych z możliwością druku farbami UV, lakierowaniem w linii, cold-stampingiem w linii, a jakość druku opiera się na skomputeryzowanym i elektronicznym systemie zarządzania kolorem firmy Heidelberg. Wysoką jakość oraz prawidłowe odwzorowania barwne podczas całego procesu druku kontrolowane są przez specjalistyczne urządzenia pomiarowe najnowszej generacji: Image Control i Impress Control (kontrolę druku w linii), komunikujące się komputerowo z maszynami drukującymi. System ten ma szczególne znaczenie dla zapewnienia powtarzalności przy wysokich i cyklicznych nakładach.
Drukarnia Multipress jest kompleksowo wyposażona w maszyny postpressowe umożliwiające wysoki stopień przetworzenia, w których zastosowane są najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne takich producentów jak japońska Sanwa czy szwajcarski Gietz. Posiadamy także dział fleksograficzny.
Economy, you fool!
W czasie swojego urzędowania prezydent Stanów Zjednoczonych Bill Clinton miał na biurku kartkę z napisem „Gospodarka, głupcze!”, aby nie zapomniał, co jest tak naprawdę najważniejsze. Obecnie w poligrafii możliwości w zakresie uszlachetniania druku, farb czy podłoży są bardzo duże i pozwalają na produkcję wspaniałych wzorów opakowań i etykiet. Sztuką jest oczywiście osiągnąć pożądany i olśniewający efekt, ale prawdziwym wyzwaniem jest zrobić to optymalnie pod względem kosztów, zwłaszcza przy wielomilionowych i powtarzalnych nakładach.
W wielu branżach konkurencja jest tak wysoka, a marże tak wyśrubowane, że o pozycji produktu może zadecydować zastosowane rozwiązanie opakowaniowe. Nie chodzi bynajmniej o jeszcze niższą cenę jednostkową, ale o to, aby przy porównywalnych nakładach inwestycyjnych uzyskać opakowanie czy etykietę lepszą od konkurencji. Jednym słowem, wydać tyle samo, co konkurencja, a uzyskać produkt, który jest lepiej wyeksponowany i wyróżnia się na półce. Drukarnia Multipress to nie tylko firma wykonująca zlecone wzory opakowań, ale przede wszystkim partner, który współpracuje ściśle z klientem i potrafi zaproponować optymalne rozwiązanie z punktu widzenia jego potrzeb marketingowych i uwarunkowań budżetowych.
Rynek spowodował, iż dziś nie wystarczy być tylko drukarnią oferującą gamę najróżniejszych uszlachetnień, ale istotna jest znajomość specyfiki danej branży, oczywiście co więcej w danym regionie geograficznym. Tylko wtedy można proponować Klientom już nie tylko odpowiednie nowatorskie uszlachetnienie, ale też konstruować opakowania z naciskiem, by Klient finalny wybrał ten właśnie produkt z półki, a dla Klienta Drukarni opakowanie, czy etykieta były nie tylko niejednokrotnie innowacyjnym rozwiązaniem ale także optymalnym kosztowo.
Jacek Limanówka (Wicedyrektor Działu Sprzedaży)
Wojciech Pietras (Kierownik Studia Graficznego Prepress)
Artykuł ukazał się w OOH magazine, październik-grudzień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.