Personalizacja druku w ujęciu marketingowym to nic innego jak indywidualizacja poszczególnych wydruków pod kątem konkretnego odbiorcy, tak by precyzyjnie dotrzeć z komunikatem do określonego targetu. W czasach ogromnej ilości materiałów drukowanych jakie są nam dostarczane, tylko precyzyjny komunikat ma szansę przedrzeć się w reklamowym szumie informacyjnym.
Indywidualny przekaz
Współczesny marketing opiera się na spersonalizowanym kontakcie z klientem. – Kampanie reklamowe, które nie zwracają się konkretnie do zainteresowanej osoby trafiają najczęściej w pustkę. Masowy druk ulotek i zasypywanie nimi klientów już dawno przestał być skutecznym sposobem reklamy – mówi Tomasz Drabek, specjalista ds. Marketingu w drukarni Viperprint.
Dzisiejsza branża dysponuje technologią, która umożliwia wykonywanie spersonalizowanych druków reklamowych na szeroką skalę. – W Polsce, w przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej, jest to stosunkowo nowy temat, którego potencjał marketingowy wciąż jest niedoceniany. Głównym hamulcem jest tutaj brak świadomości ludzi z branży, jak ciekawe i skuteczne jest to narzędzie – dodaje Tomasz Drabek.
Personalizacja jednak krok po kroku na stałe wkracza do oferty polskich drukarni. Efekty personalizacji widzimy dziś wszędzie – na kosmetykach, odzieży, biżuterii, galanterii, listach, zaproszeniach, również w działaniach e-marketingowych, takich jak chociażby reklamy podążające, kierowane pod kątem każdego z nas. – Trend ten jest równie silny w reklamie i poligrafii, od billboardów po gadżety reklamowe. Reklama masowa to już przeszłość, bo szablonowe materiały szybko okazały się mało skuteczne. Rozwijające się nowe technologie umożliwiły indywidualne traktowanie klienta. Rozpoczęła się era reklamy bezpośredniej, w której druk cyfrowy udostępnił nowe narzędzie jakim jest personalizacja – zaznacza Ewa Studniarek, PR&Marketing Manager w firmie POSperita. Okazuje się, że mniej anonimowy i bardziej precyzyjnie skierowany przekaz na billboardzie jest bardziej skuteczny i klienci decydują się na takie zabiegi coraz częściej. – Jeszcze kilka lat temu w Print&Display dla jednego z klientów z branży teleinformatycznej drukowaliśmy jeden projekt billboardu w tysiącu egzemplarzy. Dziś dla tego samego klienta drukujemy kilkanaście różnych motywów po kilkadziesiąt sztuk każdy. Świadczy to o tym, że im bardziej spersonalizowany przekaz, tym większa jego skuteczność. Ta zasada działa praktycznie w każdej dziedzinie marketingu – mówi Ewa Studniarek.
[galeria=”1″]
Spectrum możliwości
Nowoczesna poligrafia umożliwia przygotowywanie druków adresowanych do konkretnych kontrahentów. – W odróżnieniu od maszyn offsetowych, maszyny cyfrowe umożliwiają nadruk różnych danych już na pojedynczej sztuce. Realizujemy personalizację na dwóch maszynach – HP Indigo na papierach różnego rodzaju oraz ploterem MIMAKI UJF 3042, gdzie personalizujemy karty plastikowe – mówi Tomasz Drabek.
Druk spersonalizowany to szerokie spectrum możliwości i zastosowań. Jest nieoceniony w przygotowaniu zaproszeń, gdy każdą sztukę możemy opatrzyć indywidualnymi danymi: imieniem, nazwiskiem i adresem. Drukować można również wszelkiego rodzaju karty wstępu, karnety, bilety gdzie kolejne sztuki posiadają niepowtarzalny numer seryjny lub np. kod rabatowy. – W druku cyfrowym istnieje także możliwość personalizacji grafiki. Wówczas każda sztuka może byś opatrzona unikatowym wzorem. Często zdarza się, że klienci przesyłają zdjęcia, które my nadrukowujemy na poszczególnych sztukach nakładu. W ten sposób przygotowujemy różnego rodzaju identyfikatory oraz karty wstępu. Personalizacja grafiki umożliwia nadruk niepowtarzalnych kodów paskowych lub kodów QR – wyjaśnia Tomasz Drabek.
Marketingowo druk personalizowany pozwala na kreowanie zupełnie nowej komunikacji dla klienta. – Dla jednego z leaderów z branży FMCG drukowaliśmy kilka różnych grafik na podobnej konstrukcji. Komunikat na stojakach dostosowany był do eksponowanych na nich podobnych produktów, różniących się smakiem czy zapachem – kierowany był do różnych grup odbiorców – wyjaśnia Ewa Studniarek. – Do tego wyprodukowaliśmy 3 różne rozmiary tego samego stojaka w zależności od tego w jakim sklepie miał być eksponowany – dodaje. Takie zabiegi możliwe są i opłacalne przy druku cyfrowym. Klient nie płaci za kosztowne i czasochłonne płyty, czy wykrojniki warte kilka tysięcy złotych w przypadku różnych projektów np. stojaków.
Wygodny druk
Druk cyfrowy przede wszystkim nie wymaga długich przygotowań, druków próbnych i cechuje się wysoką jakością. – Przygotowanie druku spersonalizowanego na papierze jest bardzo proste i opiera się na przygotowaniu odpowiedniego pliku z projektem oraz pliku z informacjami (bazą danych w formacie CSV), które mają się być nadrukowane na poszczególnych sztukach nakładu. Dodatkowo należy pamiętać o wykonaniu pliku poglądowego z dokładnym wskazaniem miejsc, które mają być spersonalizowane – wymienia Tomasz Drabek.
Druk cyfrowy daje nieograniczone możliwości nie tylko ze względu na spectrum zastosowań gotowych już wydruków, ale także ze względu na możliwe do wykorzystania media. – Technologia cyfrowa umożliwia druk nie tylko na materiałach z roli takich jak papier, czy folia, ale również na niestandardowych mediach tj. płytach PCV, lekkich płytach piankowych tj. kapa, płytach kompozytowych tj. dibond i wielu innych. Kreatywni pracownicy działów marketingu potrafią zaskoczyć swoimi pomysłami na reklamę i druk na zwykłym papierze przestaje im wystarczać – wyjaśnia Ewa Studniarek.
Jak zaznacza Kamila Labocha, dyrektor ViperPrint, personalizacja druków jest przyszłościową i bardzo perspektywiczną gałęzią poligrafii. – Po cichu era masowej reklamy ustępuje miejsca konkretnym personalnym przekazom. Pokazują to najnowsze trendy reklamowe, np. realizacje wiodących branż takich jak: ubezpieczenia, telekomunikacja czy linie lotnicze. Możliwości tej technologii są ograniczone wyłącznie wyobraźnią marketerów i projektantów – reasumuje Kamila Labocha.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się w OOH magazine, październik-grudzień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.