Według najnowszego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych Retail Research Forum w 2014 roku na polskim rynku zadebiutowało blisko 40 zagranicznych marek, największą grupę stanowili przedstawiciele sieci amerykańskich i włoskich, głównie z branży modowej. W ubiegłym roku coraz większą popularnością cieszą się także sklepy typu pop-up, spełniające funkcje pilotażowe dla znanych brandów.
– Największą grupę pośród nowych marek, które zadebiutowały na rynku w minionym roku stanowili przedstawiciele sieci amerykańskich (31%), włoskich (22%) oraz francuskich (14%). Wśród nowych otwarć dominowała branża modowa (41%) oraz zdrowie i uroda (19%). Niezmiennie od kilku lat, pierwszą lokalizacją w Polsce najczęściej wybieraną przez zagraniczne sieci jest Warszawa, gdzie debiutowało prawie 60% nowych marek. Wśród warszawskich centrów handlowych największą popularnością cieszyły się Arkadia, Dom Mody Klif oraz Złote Tarasy – mówi Radosław Knap, Dyrektor Operacyjny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Wśród najciekawszych wydarzeń wskazać można otwarcie w Złotych Tarasach pierwszego w Europie ogólnodostępnego salonu Avon Studio, czy regularnych sklepów hiszpańskiej sieci Desigual, która wcześniej posiadała w Polsce jedynie 3 salony outletowe. Znaczący debiut miała również turecka sieć oferująca artykuły wyposażenia wnętrz – English Home, która w 2014 r. otworzyła kilka sklepów w Polsce. Powiększyła się również oferta klubów fitness – pierwsze lokalizacje uruchomiły brytyjska sieć CityFit oraz niemiecka McFIT – dodaje Dominika Jędrak, Director, Research and Consultancy Services, Colliers International, jedna ze współautorek raportu.
Według danych zebranych w raporcie PRCH Retail Research Forum coraz większą popularnością cieszą się sklepy typu pop-up spełniające funkcje pilotażowe dla znanych marek. Przykładem takiej inicjatywy może być jest marka Clinique, która po działającym przez kilka tygodni 2013 r. salonie pop-up w Złotych Tarasach, w 2014 r. uruchomiła w tym centrum regularny sklep. Salony tymczasowe mogą także pełnić funkcje promocyjne dla młodych projektantów (np. otwarte w 2014 r. Aloha From Deer w poznańskim Starym Browarze czy Rush w łódzkiej Manufakturze).
Zdaniem autorów raportu, Polska cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem nie tylko ze strony najemców. Polskie nieruchomości komercyjne nadal mogą pochwalić się dużym zainteresowaniem wśród zagranicznych inwestorów i przyciągają większość kapitału inwestycyjnego płynącego do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, co jest efektem stabilnej gospodarki, rosnącego PKB, płynności na rynku nieruchomości komercyjnych oraz dostępności źródeł finansowania na zakup nieruchomości.
– Inwestycje w nieruchomości handlowe wyniosły łącznie 567 miliony Euro na koniec 2014 roku, przy czym większość przypadła na pierwsze półrocze. W drugiej połowie roku wolumen inwestycji w obiekty handlowe wyniósł 200 milionów Euro – podaje Małgorzata Gajuk, jedna ze współautorów raportu PRCH Retail Research Forum.
Najbardziej znaczące transakcje na rynku nieruchomości handlowych w ubiegłym roku to zakup bydgoskiego centrum handlowego Focus Mall przez Atrium European Real Estate za kwotę 122 milionów Euro oraz zakup od Rank Progress Galerii Piła przez Immofinanz Immobilien za kwotę 45 milionów Euro.
Fot. © © uva51- Fotolia.com
www.pl.fotolia.com/ooh
JK