Logo

Marketing MIX

DS w komunikacji miejskiej

Powszechne na co dzień systemy Digital Signage najczęściej kojarzymy z instalacjami reklamowymi np. w galeriach handlowych czy sklepach wielkopowierzchniowych. Jednak geneza systemów DS to instalacje czysto informacyjne takie jak tablice odlotów i przylotów na lotniskach. To właśnie w sektorze transportu i komunikacji cyfryzacja przekazu pojawiła się najwcześniej i dała początek rozwojowi systemów DS w innych sektorach rynkowych.

Dzisiejsze lotniska, dworce, sieć transportu miejskiego, zarówno tabor, jak i przystanki – to wszystko miejsca, w których komunikacja Digital Signage doskonale się rozwija. – Ciągle pojawiają się liczne inwestycje w ramach nowych i modernizowanych portów lotniczych czy dworców. Tu zdecydowaną większość stanowią systemy czysto informacyjne, wykorzystujące wielomonitorowe ściany wideo jako tablice przylotów i odlotów czy rozkładu jazdy oraz informacyjne monitory wielkoformatowe np. w strefie odpraw na lotniskach. W komercyjnej strefie lotnisk znajdują się również reklamowe sieci DS – wyjaśnia Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce.
Wiele projektów Digital Signage powstaje również w komunikacji miejskiej. Coraz bardziej powszechne są systemy informacji cyfrowej na przystankach, cyfrowe kasy biletowe, monitory informacyjno-reklamowe w tramwajach i autobusach czy nawet systemy DS w toaletach.

Wielość rozwiązań

Narzędzia DS jakie wykorzystuje szeroko rozumiana branża transportu są praktycznie takie same jak w pozostałych segmentach rynkowych. – Wszystko zależy od przeznaczenia danego nośnika. W komunikacji miejskiej wykorzystuje się więc zarówno niewielkie monitory 17, 19-calowe, które służą przekazywaniu informacji i wyświetlaniu reklam w tramwajach, jak i monitory wielkoformatowe o nietypowych proporcjach ekranu typu bar-type, które wyświetlają wewnątrz wagonu trasy tramwaju i następnych przystanków. Szerokie zastosowanie mają też wszelkie systemy interaktywne wykorzystywane w kioskach biletowych czy rozkładach jazdy – tłumaczy Mariusz Orzechowski. Gamę narzędzi indoorowych zamykają monitory wielkoformatowe, ściany wideo, wewnętrzne ściany LED oraz projektory – stosowane w informacyjnych czy reklamowych systemach DS.

Instalacje outdoorowe, np. na przystankach wykorzystują moduły LED (informacje o rozkładzie jazdy) czy monitory wielkoformatowe typu high brightness w specjalnych obudowach pozwalających na pracę na zewnątrz. W przestrzeni outdoorowej również licznie pojawiają się instalacje interaktywne (np. cyfrowe kioski biletowe).

Innowacje

Bardzo ciekawymi rozwiązaniami Digital Signage doskonale sprawdzającymi się właśnie w takich miejscach jak perony kolejowe czy hale dworcowe są interaktywne, inteligentne systemy DS z reklamą kontekstową oraz systemy Augmented Reality. – Rzeczywistą instalację z peronu kolejowego w Sztokholmie, bazującą właśnie na reklamie kontekstowej, NEC Display Solutions przedstawił na zakończonych niedawno targach ISE 2015 w Amsterdamie. Instalacja multimedialna składała się z: trzech projektorów Ultra-Short-Throw wyświetlających jeden ultra szeroki obraz, 70-calowych monitorów NEC w obudowie outdoorowej, które wyświetlały reklamy oraz monitorów 29-calowych z rozkładem jazdy. Całość robiła ogromne wrażenie, szczególnie w momencie, gdy na szerokim ekranie projektorów został wyświetlony wjeżdżający na peron pociąg – tłumaczy Mariusz Orzechowski.

Wtedy, w realnej instalacji DS, dzięki czujnikowi ruchu wykrywającemu nadjeżdżający pociąg, następował cały ciąg zdarzeń, w ramach których odpowiednio zmieniał się cyfrowy kontent na monitorach. – Na stoisku natomiast po pojawieniu cię cyfrowego pociągu, zainstalowane w niewidocznym miejscu wentylatory mocnym strumieniem powietrza symulowały wrażenie podmuchu pociągu, informacje o rozkładzie jazdy podawane na ekranach zmieniały się, a początkowo nieruchoma modelka, której twarz wyświetlana była na jednym z dużych monitorów reklamowych na peronie zaczynała się ruszać odgarniając rozwiane przez wiatr włosy – tłumaczy Mariusz Orzechowski.

Jak widać rozwiązania DS to wysoce rozwinięte systemy technologiczne, które pozwalają na połączenie funkcji czysto informacyjnej, jak i kreacyjnej w nowatorskie kampanie marketingowe.

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.