Logo

Trade marketing

V edycja Raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”  

Według szacunków KPMG w 2014 r. wartość produkcji sprzedanej sektora poligraficznego w Polsce wzrosła o 6,5% i wyniosła 13,2 mld zł. Eksport osiągnął rekordowy poziom prawie 6 mld zł.

Lepsze nastroje wśród polskich firm poligraficznych 

Spośród 300 badanych przedsiębiorstw poligraficznych 43% wyraziło zadowolenie z sytuacji na polskim rynku, co oznacza wzrost o 10 p.p. w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania. Jednocześnie udział firm niezadowolonych zmniejszył się o 2 p.p. i wyniósł 19%. Sytuacja własnej firmy została pozytywnie oceniona przez ponad połowę respondentów, a jedynie 7% nie jest z niej zadowolona. Prognozy dotyczące najbliższej przyszłości wypadają nieco mniej optymistycznie niż rok temu – 14% przedsiębiorców obawia się spadków, ale wciąż ponad połowa badanych firm spodziewa się wzrostu sprzedaży.

– Co ciekawe, po raz kolejny zwiększył się udział firm zadowolonych z dostępności kapitału oraz wielkości rynku zbytu. Do słabiej ocenianych aspektów należą terminowość rozliczeń, ryzyko upadłości, a także rentowność – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Eksport nadal napędza rozwój branży poligraficznej w Polsce

Wysoka jakość usług i produktów w połączeniu ze stosunkowo niskimi kosztami pracy pozwala polskim firmom poligraficznym skutecznie konkurować zarówno na rynku unijnym, jak i poza nim. Ponad połowa badanych firm poligraficznych sprzedaje swoje produkty i usługi za granicą. Jak wynika z danych firmy Eurostat, w latach 2010-2014 całkowity eksport produktów przemysłu poligraficznego zwiększył się nominalnie o 50%, a sam zeszły rok przyniósł wzrost o 11,2% do poziomu 5,94 mld zł. Z możliwości eksportu korzystają przede wszystkim średnie i duże firmy – w tej grupie jedynie 19% skupia się wyłącznie na rynku krajowym. Udział eksporterów wśród małych firm wynosi 58%, a w grupie podmiotów mikro – 37% (rok temu – odpowiednio 63% i 31%).

Podobnie jak ubiegłym roku, zdecydowanie najczęściej wskazywanym przez respondentów kierunkiem eksportu są Niemcy – 59% rynku.

– Bliskość geograficzna w połączeniu z chłonnym rynkiem czynią Niemcy bardzo atrakcyjnym celem dla polskich firm poligraficznych. Podobnie jest z krajami, które od lat zajmują kolejne miejsca w rankingu najpopularniejszych kierunków eksportu – Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, a także krajów skandynawskich. Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej najważniejszym odbiorcą produktów i usług poligraficznych są Czechy. Co ciekawe, kraje bałtyckie wypadły w tym roku z rankingu najważniejszych kierunków eksportowych – tłumaczy Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.

Postępująca informatyzacja sektora poligraficznego w Polsce

Z raportu KPMG i Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga wynika, że średnio 59% zleceń przyjmowanych przez badane firmy obsługiwanych jest drogą elektroniczną, a blisko co druga firma poszukuje zleceń za pośrednictwem internetu, co oznacza wzrost w stosunku do zeszłorocznej edycji badania. Ważna jest przy tym specyfika branży poligraficznej – zwłaszcza w przypadku kompleksowych i technicznie wymagających projektów wielu klientów woli jednak korzystać z fachowego doradztwa pracowników na miejscu, zamiast składać zamówienia drogą internetową.

– Drukarnie internetowe mogą obsługiwać klientów z całej Polski, co daje im przewagę wobec firm działających lokalnie. Blisko 70% respondentów uważa, że w ciągu najbliższych lat znaczenie tego typu drukarni wzrośnie w średnim lub nawet znacznym stopniu – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

 Pełną wersję Raportu można pobrać: TUTAJ

O RAPORCIE:

Raport pt. „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” jest już piątą edycją publikacji prezentującej analizę rynku poligraficznego w Polsce. Raport powstał we współpracy firmy doradczej KPMG w Polsce z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Analiza opiera się na 300 wywiadach zrealizowanych wśród zarządzających polskimi firmami poligraficznymi. Badanie przeprowadzono przy użyciu dwóch metod: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) za pośrednictwem firmy badawczej Norstat oraz ankiety papierowej, rozsyłanej za pośrednictwem Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm. Badanie odbyło się w lutym i marcu 2015 roku. W raporcie zostały wykorzystane również dane wtórne z baz firmy Eurostat oraz publikacji Głównego Urzędu Statystycznego.

JK

Zdjęcie: Fotolia.com © Goss Vitalij
https://pl.fotolia.com/ooh